Je bekijkt nu Boekentip: Vos en Haas feestboek

Boekentip: Vos en Haas feestboek

Een paar weken geleden viel het Vos en Haas feestboek op de deurmat. De boeken van Vos en Haas worden geschreven door Sylvia Vanden Heede en zijn al 20 jaar een groot succes. In deze blog vertel ik je wat meer over het Vos en Haas feestboek.

Vos en Haas feestboek
Dit is wel een heel bijzondere editie; het boek is namelijk bijna anderhalf keer zo groot als een ‘normaal’ leesboek van Vos en Haas. Dit maakt het een prachtig exemplaar voor op de boekenkast. Er staat niet duidelijk vermeld welk niveau het boek heeft; maar ik schat het in als ‘ik lees als Haas’. Er staan veel woorden in die kinderen uit groep 4 leren lezen.

Het is al even geleden dat ik een verhaal over Vos en Haas heb gelezen, dus ik moest er even inkomen. Wie waren ook al weer al die personages? In het verhaal kom je natuurlijk het bekende drietal tegen, maar ook een oude vriend Iek. Iek is al lang geen baby meer, intussen is hij opgegroeid als een typische tiener met een heuse smartphone.

De bosvrienden organiseren een groot welkomsfeest voor Piep, Tok en Iek. Piep en Tok doen volop mee aan de activiteiten, maar Iep zit alleen maar op zijn telefoon. De vrienden snappen er niks van. Een smartfoon klinkt wel droevig, want smart is pijn en verdriet. Uil vindt Iek maar zielig; hij wil hem een lekker broodje geven. Vervolgens hoort hij dat Iep klaagt over ‘geen ontvangst’. Hier schrikt Uil zo erg van; geen ontvangst? Maar al het lekkere eten en drinken dan? En de toespraak, ballonnen en muziek?

Dan legt Iek aan alle vrienden uit wat hij precies bedoelt. Hij wil zo graag op zijn feesboek zitten. Al zijn vrienden zitten er namelijk op. Uil snapt er niks van; hoe kan je nu met al je vrienden op een boekje zitten? Nadat er heel wat selfies zijn genomen en telefoons zijn aangepraat is het feest voorbij. Uil baalt er eigenlijk een beetje van. Al die selfies staan op feesboek en hij kan ze nu niet zien. Dan krijgt hij een goed idee! Een selfie maak je zelf, dus hij gaat zelf een feestboek maken van al zijn vrienden!

Ik heb erg gelachen om de verschillende woordgrapjes en de soms wat onnozele dieren. Het is een verhaal dat kinderen uit groep 4 echt zullen aanspreken. Zeker gezien de meeste kinderen op deze leeftijd al prima weten wat een smartphone, selfie en Facebook is. Erg leuk dat de moderne technologie zo wordt verweven in een wereld van pratende dieren. De kinderen zullen er echt van genieten!

Wat ik daarnaast zo sterk vind is dat er af en toe best wat lastige woorden in staan (op het gebied van woordenschat). Door de context begrijpen de kinderen uiteindelijk toch prima wat er bedoeld wordt. Ook maken de kinderen tijdens het lezen kennis met diverse uitdrukkingen.

Het boek is dus niet alleen grappig, maar ook leerzaam op taalgebied!

Vos en Haas feestboek
Schrijver: Sylvia Vanden Heede