Bee-Bot lessuggesties bij de transparante mat

Bee-Bot lessuggesties bij de Transparante mat

De Bee-Bot is een kindvriendelijke en vrolijke robot waarmee kinderen kunnen experimenteren met het programmeren. Daarnaast is het een educatief middel om allerlei taal- of rekenactiviteiten mee te ondernemen. Voor de herfstvakantie gaf ik een aantal lessuggesties bij de ABC-mat. In deze blog wil ik je suggesties geven bij de Transparante mat.

Dit materiaal heb ik gekregen. Lees hierover ook mijn disclaimer.

De Bee-Bot
Zowel kinderen als de leerkracht kunnen heel eenvoudig de oplaadbare robot bedienen met de zeven knoppen op zijn rug. Om van punt A naar punt B te komen moet de robot van tevoren de juiste commando’s krijgen. Bijvoorbeeld: twee stappen vooruit, een keer naar rechts en dan weer een stap vooruit. Deze commando’s kun je geven door de juiste knoppen in te drukken. De robot onthoudt tot veertig stappen en kan zo uiteenlopende opdrachten uitvoeren. Alle stappen zijn met een druk op het kruisje weer gewist.

Opdrachten met de Bee-Bot dragen bij aan oefening in logisch denken en probleemoplossende vaardigheden. De leerlingen maken een plan, testen, evalueren en wijzigen het programma als dat nodig is. Wil je kinderen kennis laten maken met programmeren, dan is dit een heel handig middel.

De Transparante mat
Met de Transparante mat zijn de mogelijkheden voor opdrachten met de Bee-Bot eindeloos! Je kunt de mat in elke groep en voor elk vak inzetten. Er zijn talloze werkvormen en opdrachten bij te bedenken. De mat is voorzien van 16 vlakken (4×4) van elk 15×15 cm. Het formaat van de mat is 60×60 cm. Ik heb een aantal lessuggesties voor kleuters en groep 3/4 bedacht.

Kleuters

  • Maak zelf een Snake & Ladder spel of download dit voorbeeld. De kinderen kunnen op deze manier heel spelenderwijs het programmeren en omgaan met de Bee-Bot oefenen. Laat de kinderen om de beurt gooien met de dobbelsteen en het aantal stappen met de Bee-Bot zetten. Wie is er als eerste bij de finish? Gebruik gekleurde pylonen om te onthouden waar de Bee-Bot stond.
  • Met bovenstaand spel moeten de kinderen al veel knoppen kunnen gebruiken. Is dit nog te lastig dan kun je ook de kaarten alleen boven elkaar (als een soort schoorsteen) neerleggen. Zet de Bee-Bot op het eerste vakje en laat de kinderen met de dobbelsteen gooien. De kinderen gebruiken dan alleen de wis-vooruit-start knoppen. Je kunt er een sinterklaasactiviteit van maken. Welk pietje is als eerste in de schoorsteen?
  • Leg onder de Transparante mat de thema woordkaarten. Geef een omschrijving en laat de kinderen de Bee-Bot naar het bijbehorende woord programmeren. Nadat ze dit gedaan hebben kun je ze er nog een zin mee laten maken.
  • Leg onder de Transparante mat cijfers. Laat de kinderen met een stippendobbelsteen gooien en de Bee-Bot naar het bijpassende cijfer programmeren. Of oefen met de buurgetallen, noem een getal en laat de kinderen de Bee-Bot naar de twee buurgetallen programmeren.
  • Leg onder de Transparante mat kleuren. Laat de kinderen met een kleurendobbelsteen gooien en de Bee-Bot naar dezelfde kleur programmeren. Ook kun je de kinderen met de Bee-Bot een aantal vormen laten maken. Welke toetsen moet je indrukken om een vierkant of rechthoek te maken? Laat de kinderen het van te voren uittekenen. Klopt het met de tekening?
  • Leg de verhaalkaarten van het themaprentenboek op volgorde (of juist niet) onder de Transparante mat. Programmeer de Bee-Bot steeds een stapje verder en laat de kinderen a.d.h.v. de verhaalkaarten het verhaal terug vertellen.
  • Leg onder de Transparante mat rijmkaartjes. Leg de bijpassende rijmkaartjes op een stapel bij de mat. Om de beurt pakken de kinderen een rijmkaartje van de stapel en programmeren de Bee-Bot naar het bijbehorende rijmkaart op de mat.
  • Laat de kinderen (of doe het zelf) een plattegrond van het klaslokaal maken. Leg deze onder de mat. Kunnen de kinderen de Bee-Bot programmeren van de huishoek naar de bouwhoek? Of van de leeshoek naar de rekenhoek?

Bee-Bot lessuggesties bij de transparante matBee-Bot lessuggesties bij de transparante mat
Groep 3/4

  • Leg deze wegenkaarten onder de Transparante mat. Laat kinderen in tweetallen een algoritme (route) bepalen. Deze route wordt opgeschreven of getekend op een vel papier. Nadat de route is uitgedacht wordt de Bee-Bot geprogrammeerd. Klopt de route?
  • Leg onder een vakje een plaatje van een schatkist en een START-vak. Om de beurt gooien de spelers met de dobbelsteen. Lukt het de speler om in 1x de Bee-Bot naar de schatkist te programmeren dan krijgt hij het aantal punten van de dobbelsteen. Lukt dit niet, dan gaan de punten naar de tegenspeler. Wie heeft er als eerste 50 punten?
  • Leg somkaartjes (tafels, plus, min) onder de Transparante mat. Schrijf de antwoorden op losse kaartjes. Laat de kinderen om de beurt een antwoordkaartje pakken en de Bee-Bot programmeren naar de bijbehorende som.
  • Voor groep 3: leg de nieuw gelezen woordjes onder de mat. Leerling 1 programmeert een route en laat de Bee-Bot rijden. De woordjes die de Bee-Bot tegenkomt moet leerling 2 zo snel mogelijk oplezen.
  • Bovenstaand spel kun je ook met sommen doen. Leerling 2 moet dan zo snel mogelijk de sommen oplossen.
  • Leg allerlei plaatjes met verhaalsituaties, personages of voorwerpen onder de mat. Twee leerlingen gaan samen een verhaal maken. Het plaatje waar de Bee-Bot op stopt wordt meegenomen in het verhaal. Daarna wordt de Bee-Bot naar een volgend plaatje geprogrammeerd en wordt het verhaal verder verzonnen.
  • Leg onder de Transparante mat boekverslag vragen. Denk aan: ‘Wat is de titel’, ‘Welk personage zou jouw vriend kunnen zijn’, ‘Hoe vond je de afloop’. Leerling 1 programmeert de Bee-Bot naar een vraag en leerling 2 beantwoordt vervolgens de vraag.

Je ziet het de mogelijkheden met de Transparante mat zijn echt eindeloos. Je kunt de mat ook heel goed voor wereldoriëntatie of topografie gebruiken. Heel de school heeft er dus echt wat aan.

Zelf aan de slag?
Wil je meer weten over hoe de Bee-Bot werkt en welke matten er allemaal beschikbaar zijn? Kijk dan eens op de website van b-bot.nl.

Je kunt hier de Bee-Bot aanschaffen voor €79,00 en de Transparante mat voor €20,95. (Vermelde bedragen onder voorbehoud)

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *