Je bekijkt nu Boekentip: Zo maak je een boek

Boekentip: Zo maak je een boek

Er zijn weer twee nieuwe delen van de informatieve serie Willewete uitgekomen. In deze blog vertel ik je graag meer over Zo maak je een boek. Ontzettend leuk om straks bij de kinderboekenweek te gebruiken!

Zo maak je een boek
Zijn de kinderen in jouw klas nieuwsgierig hoe boeken gemaakt worden?  In Zo maak je een boek krijgen ze op vele vragen een antwoord. Hoe heette de eerste echte drukker? Wie heeft er allemaal meegewerkt voor je een verhaal als boek in je handen kunt houden? Gaat boeken maken snel? Hoeveel verdient een schrijver? Moet je elk boek dat je wilt lezen ook kopen?

Op de eerste bladzijde maken de kinderen kennis met Matilda; zij houdt heel veel van verhalen. De juf van Matilda heeft een auteur en illustrator uitgenodigd. Dat is heel leuk, want nu kan ze al haar vragen stellen.

Vervolgens komt het informatieve deel. Denk aan de geschiedenis van het schrift, het ontstaan van de boekdrukkunst, de mensen die een boek maken, wat er met nieuwe boeken gebeurt en hoe het is om auteur of illustrator te zijn.

Het boek is erg mooi vormgegeven; tekst en illustraties vullen elkaar goed aan. Je wordt als kind in het boek gezogen om nieuwe feitjes en weetjes te ontdekken. De lezer wordt rechtstreeks aangesproken. Wat ik fijn vind is dat er ook moeilijke woorden (vaktaal) worden gebruikt. Hierdoor vergroten de kinderen hun woordenschat. Deze woorden zijn dik gedrukt. Je kunt hier erg goed een les woordenschat aan koppelen.

Het is ontzettend leuk en leerzaam om tijdens de kinderboekenweek of -maand ook echt gericht met boeken bezig te zijn. Door leuke werkvormen rondom lezen aan te bieden gaan de kinderen het lezen nog leuker vinden. In de middag kan er bijvoorbeeld een muurkrant over favoriete schrijvers gemaakt worden, er kan een boekenwedstrijd gehouden worden en er kunnen onderzoeksvragen over het ontstaan en ontwerpen van boeken beantwoord worden.

Dit informatieboek kan kinderen helpen bij het beantwoorden van diverse onderzoeksvragen. Voor startende lezers is het zelf lezen nog lastig, maar kinderen vanaf groep 4 gaan hier ontzettend veel plezier aan beleven.  Dit boek is een geschikte bron om antwoorden te vinden. Het is een leerzaam boek waar de kinderen veel aan zullen hebben.

Het boek eindigt met een leuke knutselopdracht om zelf een boek te maken en een miniquiz. Ik kan me voorstellen dat de miniquiz ontzettend leuk is om aan het einde van het thema te gebruiken. Ook het maken van een eigen boek mag natuurlijk niet ontbreken tijdens de kinderboekenweek. Kortom een prachtig vormgegeven informatieboek met begrijpelijke tekst over het maken van boeken. Een aanrader!

Willewete – Zo maak je een boek
Auteur: Florence Ducatteau
Uitgeverij: Clavis