Je bekijkt nu Themahoek de pietenbakkerij

Themahoek de pietenbakkerij

De drukste, maar vaak ook gezelligste periode van het jaar staat voor de deur… De decembermaand! Dit is echt één van mijn favoriete maanden in de klas. De spanning, maar bovenal ook gezelligheid die deze periode met zich meebrengt is goud waard! In deze blog lees je hoe de kinderen van mijn groep 3/4 aan de slag gaan met rollenspel in de pietenbakkerij.

Het thema ‘Sinterklaas’ is natuurlijk erg breed. Het is daarom belangrijk om vooraf te beslissen welke kant je op wilt met je themahoek en wat jij deze periode graag aan de kinderen wilt bijbrengen. Wij hebben er voor gekozen om rekendoelen rondom meten en meetkunde centraal te stellen en daarom een bakkerij te realiseren.

Inleiden van het thema

Om goed te kunnen starten met spel in de themahoek is er een inleiding binnen het thema nodig. Wat weten we allemaal al rondom de bakkerij? Hoe ziet de werkdag van een bakker eruit? Het gaafste is om hiervoor een bezoekje aan een echte bakkerij te brengen!

Daarna moesten er doelen gesteld worden. Wat willen de kinderen leren over de bakkerij? Uit dit vooronderzoek komen vaak interessante leervragen naar boven waar ik als leerkracht zelf niet aan had gedacht tijdens de voorbereidingen.

Samen konden we nu gaan brainstormen over de inrichting van de themahoek. Want wat heeft Sinterklaas eigenlijk te maken met een bakkerij? Welke lekkernijen kan een bakpiet maken? Als leerkracht zorg in dit gesprek voor een studerende rol zodat we tevens de kennis van de leerlingen al een beetje uitbreiden om een goede start te kunnen maken in het spel.

De inrichting van de hoek

En dan is het tijd voor het leukste onderdeel van de voorbereiding, het inrichten van de hoek. Een proces wat ik als leerkracht nooit geheel in mijn eentje vormgeef. Hierbij is de input van kinderen zo belangrijk, zij moeten er immers gaan spelen als de hoek klaar is om te gebruiken. Ook is het waardevol om hier ouders bij te betrekken. Ik heb bijvoorbeeld een oproepje gedaan voor koksattributen en pietenpakken, want die kan je in deze tijd van het jaar niet genoeg hebben in de klas.

Dit keer hebben we de themahoek gerealiseerd in het speellokaal zodat zowel de kinderen van groep 3/4 als de kinderen van groep 1/2 er onder begeleiding kunnen spelen. Als basis voor de hoek heb ik gekozen voor de bundel Sinterklaas bakkerij waardoor ik zowel het gewone bakkerij pakket als de specifieke sinterklaasbakkerij kon gebruiken. In deze bundel vindt je diverse materialen om de hoek aan te kunnen kleden. Natuurlijk kan je ook gebruik maken van alleen de Sinterklaasbakkerij.

Zo bevat het pakket onder andere labels, recepten en posters om de hoek sfeervol aan te kunnen kleden. Al deze materialen zijn er voorzien van tekst, maar ook blanco om de schrijfvaardigheid van de kinderen te stimuleren.

Ik kies er bewust voor om niet alles uit het pakket direct aan te bieden in de hoek zodat we de hoek gedurende het thema kunnen uitbreiden met verrijkende materialen. Zo vergroten we gedurende het thema de woordenschat van kinderen en blijft het spelen in de hoek aantrekkelijk.

Wat kunnen de kinderen doen?

In de hoek kunnen de kinderen zichzelf omtoveren tot heuse bakpieten. Daarnaast kunnen ze ook klant spelen om inkopen te doen voor een heerlijke sinterklaasavond in de huishoek. De kinderen gaan hierdoor aan de slag met diverse rekenvaardigheden. Het kopen en betalen komt terug in de winkelsituatie en daarnaast komt wegen, tellen en meten terug in het ‘bakken’ van de lekkernijen.

Om zich echt in te kunnen leven kunnen de kinderen zich verkleden in de hoek. Dit is een fijn onderdeel om het rollenspel echt te stimuleren. De bakkerij moet natuurlijk altijd voorzien zijn van de meest heerlijke producten. De voorraad moet dus geregeld gecheckt worden en de producten moeten goed ingepakt worden voor de klant. Ook moeten de pieten die ‘s nachts het dak op moeten worden voorzien van voldoende strooigoed. De pietenbakkers zitten dus nooit stil!

Wat vind je nog meer in de bundel?

Mocht de hoek een groot succes zijn bij jou in de klas, is het mogelijk om de sinterklaastoevoegingen uit de hoek te halen als deze periode is afgelopen. Door de gewone bakkerij spullen, kan de hoek vervolgens prima nog lange tijd blijven staan. Vervang de chocoladeletters bijvoorbeeld door kerstkransjes en het strooigoed door zuurstokken en je hebt een prachtige hoek voor de gehele decembermaand.

In de bundel zitten diverse uitnodige materialen. Op de foto’s van mijn hoek is al het een en ander te zien, maar zoals ik al benoemde gebruik ik bij de start van een thema niet direct alle materialen. In de bundel vind je volgende materialen:

  • Naambordje van de bakkerij
  • Naamslinger ter decoratie
  • Labels met woorden en afbeeldingen om structuur aan te brengen in de hoek
  • Reclameposters
  • Receptenkaarten
  • Rollenkaarten
  • Chocoladeletters ter decoratie of om na te maken

In mijn groep vinden de kinderen het fijn om het spel in de hoeken met elkaar te verbinden. Zoals ik eerder al benoemde kan de huishoek prima betrokken worden bij deze hoek, maar ook de bouwhoek waarbij de pieten het dak op moeten wordt niet vergeten. Dit zorgt voor een stukje extra verdieping en vaak ook verbreding van de woordenschat. Wat een heerlijk thema is dit toch!

Ik hoop je met deze blog geïnspireerd te hebben voor het maken van een themahoek in de klas. Ga samen met de kinderen genieten van al het moois dat de herfst ons te bieden heeft. Wil je meer zien van mijn lokaal en de manier van werken? Volg me dan op Instagram via @juf__ilona.

Geef een reactie