Dit leren kinderen van het spelen met een speelgoedkeukentje

Spelen met een speelgoedkeukentje

Ik vind dat elk kind de beschikking over een speelgoedkeukentje moet hebben. Dit geldt voor zowel meisjes als jongens. In de meeste kleutergroepen wordt het speelgoedkeukentje wel ingezet, maar ook voor thuis is het een prachtig educatief middel. Eten bereiden en koken behoort namelijk tot de basisvaardigheden van het volwassen worden. In deze blog vertel ik waarom het speelgoedkeukentje onmisbaar is.

Let bij de aanschaf van een keukentje erop dat het vaak geschikt is voor een bepaalde leeftijd. Sommige keukentjes zijn te klein voor kleuters en te hoog voor peuters. Wij hebben in de klas het keukentje van Ikea, deze is voor kinderen vanaf ongeveer 2 jaar. De poten zijn op drie hoogtes verstelbaar, dus hij kan meegroeien met het kind. Ook is de kleur neutraal, dat maakt het zowel voor jongens als meisjes geschikt.

Taalontwikkeling
Allereerst is een speelgoedkeukentje ontzettend waardevol voor de taalontwikkeling. Door er (samen) mee te spelen komen er allerlei basiswoorden aan bod. Denk maar aan: bord, kopje, glas, bestek, mes, vork, brood of kip. Maar ook werkwoorden als snijden, gieten, drogen, koken of roeren en tegenstellingen als groot bord, kleine vork of lege pan.

Ik heb voor mijn groep het theeservies van Greentoys gekocht. Het is wat prijzig, maar dan heb je een servies gemaakt van gerecyclede melkflessen, zonder BPA, PVC of phthalaten en volledig milieuvriendelijk verpakt. Ook het eetservies en de pannenset zijn echte aanraders.

Je kunt ook prima spulletjes van jezelf toevoegen aan het speelgoedkeukentje. Denk aan lege kruidenpotjes, bakspullen of andere lege verpakkingen.

Naarmate ze ouder worden kun je woorden en zinnen toevoegen die passen bij het thema restaurant, bijvoorbeeld: ober, kok, gast of menukaart. En zinnen aanleren als “Kan ik u helpen”, “Wat wilt u bestellen” of “Mag ik de rekening?” Het is super leuk om dit rollenspel echt uit te voeren en om dit ook in een restaurant te bekijken. Laat de kinderen een menukaart schrijven of een koksmuts knutselen, zo komen de kinderen nog beter in hun rol.

Dit leren kinderen van het spelen met een speelgoedkeukentje

Rekenontwikkeling
Tijdens het spelen met een speelgoedkeukentje komen er ook allerlei rekenvaardigheden aan bod. Denk maar aan hoeveelheden, past het allemaal op het bord? Begrippen als links en rechts, waar hoort de vork? En het inrichten van de keukenkastjes. Passen alle spullen er in? Wat is een handige inrichting? Borden en bestek worden op kleur gesorteerd en de kleine borden komen bovenop de grote borden. Probeer tijdens het spelen veel taal te gebruiken en benoem alles wat je doet. “Ik pak de kleine rode kopjes, wil jij vier rode borden pakken?”

De kinderen leren categoriseren. Groente hoort in de koelkast, fruit in de fruitmand en pannen in het keukenkastje. Door alle producten te benoemen leren ze ook de namen van de voorwerpen.

Ook leren ze hun fantasie gebruiken en oplossingen te bedenken voor allerlei problemen. Misschien willen ze wel een pannenkoek bakken, maar hebben ze geen speelgoedpannenkoek. Doen ze dan alsof of is er een ander product dat als pannenkoek kan doorgaan?

Fijne motoriek
Mijn voorkeur gaat uit naar houten speelgoed. Voor ons thema restaurant heb ik allerlei houten nep-eten verzameld. Het leuke van deze producten is dat het met klittenband aan elkaar zit, kinderen kunnen het dan met een mesje van elkaar snijden. Maar naast snijbewegingen leren kinderen nog veel meer. Ze draaien aan de knopjes van de oven, roeren met lepels, dekken de tafel en leggen eten op de borden. Ontzettend veel handelingen die de fijne motoriek stimuleren.

Kijk naar de leeftijd
Voor peuters is het vooral belangrijk dat ze kennismaken met basisvaardigheden als koken, roeren, snijden en bakken. Maar ook met de basiswoorden rondom eten, drinken en koken. Bij kleuters kun je meer inzoomen op het rollenspel, organiseer bijvoorbeeld een theekransje met de poppen of knuffels.

Wist jij dat een speelgoedkeukentje zo waardevol kan zijn? Hoe denk jij erover?

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *