Kinderboekenweek 2019: kringactiviteiten

In deze blog staan allerlei kringactiviteiten die je onder andere kunt gebruiken tijdens De Kinderboekenweek. Het thema van De Kinderboekenweek 2019 is ‘Op reis’.

De activiteiten hebben dus te maken met het thema reizen en ook met het thema vervoer. Hopelijk kun je er een paar leuke ideeën uithalen voor jouw eigen klas.

Taalactiviteiten

‘Ik ga op reis met de …’
Waarschijnlijk is het spel ‘Ik ga op reis en ik neem mee …’ voor iedereen wel bekend. Een leuke variant hierop is ‘Ik ga op reis met de …’. De kinderen vullen op de stipjes een vervoersmiddel in.

Hiermee worden zoveel mogelijk vervoersmiddelen bedacht en speel je ook nog in op het geheugen van de kinderen, hoeveel vervoersmiddelen kunnen wij met de klas onthouden?

Praten over vervoersmiddelen
Neem plaatjes (of speelgoed) mee van verschillende soorten vervoersmiddelen. Bespreek met de kinderen hoe de vervoersmiddelen heten. Wat kun je ermee doen? Wie kunnen er allemaal in zitten?

In een auto kunnen bijvoorbeeld minder mensen dan in een bus. En in een trein passen er zelfs nog meer. Bespreek op deze manier de verschillen maar ook de overeenkomsten tussen de vervoersmiddelen (bv. ze hebben allemaal wielen of zijn allemaal bedoeld om mensen mee te vervoeren).

Rekenactiviteiten

Staafdiagram maken
Laat voor deze kringactiviteit alle kinderen een speelgoed vervoersmiddel meenemen. Dus bv. een auto, bus, treintje, enz. Ga vervolgens met de kinderen alle vervoersmiddelen bekijken.

Wat zijn de overeenkomsten? Wat zijn de verschillen? Ga vervolgens met de kinderen een staafdiagram maken. Laat bv. alle kinderen met een autootje deze neerleggen in een hoepel. Tel met elkaar hoeveel auto’s er zijn. Teken dit in een staafdiagram. Vervolgens ga je met elkaar alle bussen tellen, enz.

Bussommen
Speel zelf als leerkracht de buschauffeur. Je start met een lege bus. Vervolgens kom je bij de bushalte en mogen er een aantal kinderen instappen. Hoeveel kinderen zitten er nu in de bus? Daarna rijden jullie een rondje door het lokaal.

Aangekomen bij de volgende halte mogen er nieuwe kinderen bij. Hoeveel kinderen zitten er nu in de bus? Dit kun je afwisselen met kinderen die de bus weer uit gaan. Een leuke tel- en rekenactiviteit.

Kinderboekenweek: kringactiviteiten

Verkeer

Praatplaat
Zoek op internet een leuke verkeers- (of reis)praatplaat. Geef de kinderen vooraf de opdracht om bv. zoveel mogelijk vervoersmiddelen te onthouden. Laat de kinderen vervolgens de praatplaat kort (één minuut) zien. Daarna bespreken jullie de antwoorden. Hoeveel vervoersmiddelen weten we met elkaar?

Doe dit nogmaals, maar nu met een andere kijkvraag. Bijvoorbeeld: Hoeveel verkeersborden zie je? Of waar brengen de wegen de auto’s en fietsen heen? Bespreek na een minuut te hebben gekeken weer de antwoorden met elkaar.

Vervolgens kies je een vraag die wat dieper in gaat op de plaat. Deze vraag ga je met elkaar oplossen. Ondertussen mag de praatplaat open blijven staan, zodat de kinderen gericht kunnen gaan kijken. Een vraag die dieper gaat zou bijvoorbeeld kunnen zijn: ‘Waar gaan de moeder en het jongetje heen?’

Het antwoord moet wel echt te vinden zijn op de praatplaat. Het moeten geen vragen zijn waarop je het antwoord gaat bedenken, want de oefen je niet meer het gerichte kijken. In dit geval zou het antwoord bijvoorbeeld kunnen zijn dat ze naar het strand gaan, omdat je ziet dat moeder een handdoek en een emmer en schepje in haar fietsmand heeft zitten.

Zulke kijkopdrachten zijn een mooie voorbereiding op het begrijpend lezen. Begrijpend kijken is namelijk de voorafgaande oefening op het begrijpend lezen. De kinderen leren gericht kijken naar een plaat en hiermee oefenen ze een bepaalde vraagstelling die hen kan helpen om in een later stadium het begrijpend lezen te leren.

Op het schoolplein
Als je op het schoolplein een verkeersplein hebt, is het natuurlijk super leuk om hier een verkeersles te geven tijdens De Kinderboekenweek. Heb je dit niet? Kun je natuurlijk altijd met stoepkrijt bepaalde wegen tekenen en bv. een zebrapad.

Je kunt de kinderen hiermee uitdagen om bepaalde verkeersregels (in dit geval dat voetgangers op het zebrapad voorrang hebben) te oefenen. Het is wel belangrijk om hiervoor een lesje te hebben gegeven over de betreffende verkeersregel(s). Zodat de kinderen weten wat deze regel inhoudt en hoe het in zijn werk gaat. Daarna lekker oefenen buiten op de fietsjes/karren/enz.

Op zoek naar meer inspiratie? Ik schreef ook een blog met ideeën voor de hoeken.

Heb jij al leuke ideeën voor kringactiviteiten passend bij het thema van De Kinderboekenweek?

Kringactiviteiten kinderboekenweek 2019

Kinderen in bus door Oksana Kuzmina.

Over joy hoogervorst

Joy Hoogervorst heeft de PABO gedaan aan de Haagse Hogeschool en is vier jaar geleden afgestudeerd. Ze heeft de afgelopen jaren groep 3, groep 4 en groep 6 gedraaid. Momenteel is zij (voor haar tweede jaar) werkzaam in groep 3. Zij legt de focus in de klas op het spelenderwijs leren, coöperatief leren, bewegend leren en het werken met thema’s. Op instagram deelt zij onder de naam jufjoy_ haar ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *