Je bekijkt nu De overgang van groep 2 naar 3

De overgang van groep 2 naar 3

Op dit moment zijn er steeds meer leerkrachten op zoek naar een nieuwe manier van lesgeven in groep 3. Hoe komt het eigenlijk dat de overgang van groep 2 naar groep 3 zo groot is? In deze blog leg ik het uit.

Informeel leren in groep 2

Eigenlijk zou elke leerkracht eerst een jaar kleuters moeten draaien voordat ze voor groep 3 mogen staan. Alleen dan zie je pas wat de verschillen zijn.

De overgang van groep 2 naar 3 is vaak zo groot, omdat er een duidelijke scheiding is tussen informeel en formeel leren. Bij de kleuters wordt vooral gebruik gemaakt van informeel leren. De leerkracht creëert samen met de kinderen spelsituaties en ze krijgen veel ruimte voor vrij spelen.

In groep 2 draait het om spelenderwijs leren. De kinderen ontdekken de wereld om hen heen door te spelen, zingen, bewegen en verhalen te luisteren. Deze situaties zijn voor de kinderen vaak betekenisvol en lokken zo het leren uit. Kinderen doen op een informele manier ervaringen op, die aansluiten bij de ontwikkelings- en leerdoelen. Het leren gaat daardoor vooral onbewust, het overkomt als het ware de kinderen.

Formeel leren in groep 3

Dit staat lijnrecht tegenover het formeel leren dat je nog veel in groep 3 ziet. Denk maar aan een leerkracht die de lesstof klassikaal uitlegt, waarna de kinderen opdrachten in hun werkboek moeten maken. Het leren vindt heel bewust en planmatig plaats. De lesstof wordt per vak gegeven en vindt niet in een bepaalde context of thema plaats. Het leren lezen en rekenen staat centraal en er is weinig ruimte voor spel.

De overgang naar groep 3 is voor veel kinderen dan ook een grote stap. Van een speelse en ontdekkende omgeving gaan ze naar een meer gestructureerde en taakgerichte setting. Gelukkig wordt de overgang van informeel naar formeel leren door steeds meer leerkrachten als te groot en te zwaar ervaren. Een kleuter verandert niet na zes weken zomervakantie in een schoolkind. Zijn behoefte om te spelen, ontdekken en ervaren is niet opeens verdwenen. Hij zal tot halverwege groep 3 nog regelmatig schakelen tussen deze twee fasen.

De voordelen van thematisch werken

Spelen is niet alleen leuk, maar het stimuleert ook ontwikkelingsgebieden als motoriek, denkvermogen, sociaal-emotionele ontwikkeling en taal. Het is een heel krachtige manier van leren dus waarom zou het alleen voor kleuters zijn? Door in groep 3 spelend leren te blijven stimuleren, kunnen kinderen op een natuurlijke manier blijven groeien en ontwikkelen.

Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van hoekenwerk, waar kinderen in verschillende hoeken van de klas aan de slag gaan met activiteiten die aansluiten bij hun interesses en leerdoelen. Dit zorgt voor een soepele overgang en maakt het leren weer leuk en betekenisvol.

Wil je een soepele overgang van groep 2 naar groep 3?

Wil je ook een soepele overgang van groep 2 naar 3? In mijn cursus ‘Hoekenwerk in groep 3‘ help ik jou om deze manier van werken in je onderwijsaanbod te integreren. Zo kunnen we samen zorgen voor een leeromgeving waar kinderen zich veilig en uitgedaagd voelen, en waar hun natuurlijke nieuwsgierigheid en speelplezier centraal staan.

Door de overgang van informeel naar formeel leren geleidelijk en speels te maken, kunnen we ervoor zorgen dat kinderen met plezier naar school gaan en optimaal tot leren komen.

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie