Hoeken maken met kinderen

Toen ik tijdens mijn stage voor de PABO in een kleuterklas kwam, merkte ik snel dat kleuterjuf niet mijn ding was. Puzzelen, spelletjes spelen, broeken verschonen, prentenboeken inscannen of kopiëren en op het bankje zitten tijdens buiten spelen.

Na de  PABO viel ik in op de Bavinckschool in groep 6. Na een tijdje invallen, werd ik gevraagd om juf te worden bij de kleuters, 3 dagen per week voor ongeveer 5 maanden. ‘5 maanden, dat overleef ik nog wel’, dacht ik. Totdat ik daadwerkelijk in de kleuterklas kwam…

Lesgeven aan kleuters
Kleuters bleken heel anders te zijn dan ik dacht, laat staan het lesgeven in een kleuterklas. Op de school waar ik werk, werken we ontwikkelingsgericht met de kleuters en dit sprak mij al snel aan. Themagericht werken en de kinderen laten leren van en in de wereld.

De hoeken werden door de leerkrachten zelf ontworpen. Zo kon het thema restaurant op vrijdag worden afgesloten en na schooltijd opgeruimd worden door de leerkracht en kwamen de kinderen maandag in een compleet nieuwe, (door de juf) ingerichte klas met het thema zomer.

Al snel merkte ik dat dit voor de kinderen een omschakeling was en voor mij als leerkracht een hoop werk. Nadenken over welke hoeken ik wilde, waar ik die hoeken wilde, welke materialen er in die hoeken aanwezig moesten zijn en ga zo maar door.

De kinderen eigenaarschap geven
Al snel besloot ik dit anders aan te pakken. Zo had ik op de PABO geleerd dat eigenaarschap bij kinderen erg belangrijk is en dat ze leren om zelfstandig te worden. En daar kwam nog bij dat ik vind dat de klas niet alleen van de leerkracht is, maar ook van de kinderen.

Ik besloot het probleem aan de kinderen voor te leggen en vroeg hen advies voor het thema dat volgde. En dat bracht ons op prachtige hoeken en speelleermomenten. Na 2 jaar kleuterjuf te zijn geweest, ben ik nu juf van groep 3. Ook hier werken wij met hoeken in de klas en bedenken de kinderen deze zelf.

In deze blog wil ik je hier meer over vertellen.

Hoeken maken met kinderen: waarom?
Allereerst is de klas van de juf en de kinderen. Wanneer je de kinderen bij de hoeken betrekt, voelt het ook voor hen als een eigen succes. Kinderen leren veel van het maken en bedenken van hoeken: hoe groot moet de hoek zijn, past deze kast ook aan de andere kant van de klas (meten), hoeveel tafels kunnen we in deze hoek kwijt, welke spullen hebben we nodig, wat hoort allemaal bij dit thema (mindmap), hoe speel je in deze hoek, welke rollen kan je hier spelen enz.

Het is voor kinderen geen compleet veranderde klas als ze op school komen. Dit kan voor sommige kinderen heel verwarrend zijn en veel prikkels geven. Kinderen zijn betrokken bij de inrichting van de klas en de hoeken.

Ze nemen zelf materialen mee om de hoeken aan te vullen. Ze kunnen hun fantasie kwijt in de hoeken. Je werkt volledig uit de belevingswereld van de kinderen. Wat wil je nog meer? En last but not least… het scheelt de juf/meester veel tijd na schooltijd.

Hoeken maken met kinderen: hoe doe je dat?
Allereerst zorg ik aan het begin van een thema altijd voor een prikkelende startactiviteit. Voor het thema kerst stond er ineens in de klas een kerststal. Hierover kwam meteen een gesprek op gang. Wat is dit? Wie kan er iets over vertellen? Waar zie je dit?

De kinderen begonnen meteen te vertellen over het kerstverhaal. Vervolgens hebben de kinderen samen bedacht welke hoeken ze in de klas wilden en welke spullen ze daarvoor nodig hadden. Dit zijn al bij de kleuterklassen gewend, dus dit is niet nieuw voor ze.

Wanneer je dit voor het eerst gaat doen, is het belangrijk om dit samen met de kinderen te doen door bijvoorbeeld een woordweb te maken. Hieronder staan de ideeën die de kinderen bedacht hebben:

Hoeken maken met kinderen

De hoeken inrichten
Toen de kinderen de ideeën met elkaar hadden gedeeld door de coöperatieve werkvorm ‘binnen- en buitenkring’ besloten we de dozen met kerstspullen van zolder te halen. Deze dozen plaats ik altijd in de klas en de kinderen mogen met hun groepje een hoek inrichten.

Zo waren en er twee groepjes kinderen die de huishoek hebben ingericht (om en om), 1 groepje voor de winkel en een groepje de taal- en rekenhoek.

Ook wilden de kinderen de kerstboeken bij elkaar in de vensterbank zetten.

Huishoek
In de huishoek wilden de kinderen een kerstboom optuigen, brieven schrijven op de typemachine en een kerstdiner koken. Zo werd de tafel netjes gedekt voor het kerstdiner en werden de receptenboeken gebruikt in de keuken.

Hoeken maken met kinderenHoeken maken met kinderen

Taalhoek
In de taalhoek wilden de kinderen kerstkaarten schrijven voor andere kinderen of mensen die ze lief vinden. Om de taalhoek aan te vullen met spelletjes heb ik gebruik gemaakt van het spellenpakket kerst van juf Linda. Zo kunnen de kinderen het memory spel spelen en verschillende kerstzinnen maken.

Bouwhoek
In de bouwhoek bouwen de kinderen een kerstboom, kerststal of een kersthuis. De kinderen gebruiken hiervoor spullen van de winkel. In de winkel kunnen de kinderen allerlei verschillende kerstmaterialen kopen.

Al met al, vind ik het een grote aanwinst om samen met de kinderen de hoeken te maken. Het verrijkt het spel enorm en de kinderen zijn ontzettend betrokken.

Ga jij hier ook mee experimenteren? Laat het me weten, ik ben benieuwd!

Kinderen op de grond foto door Sharomka/Shutterstock.

Hoeken maken met kinderen

Over Chantal Veenhof

Chantal Veenhof werkt fulltime als juf in groep 3 (na twee jaar als kleuterjuf te hebben gewerkt) in Bunschoten-Spakenburg. Ze heeft de PABO gedaan op de Marnix Academie in Utrecht. Ze is jonge kind specialist en heeft een passie voor het spelend en betekenisvol leren. Op Instagram is ze te volgen onder de naam @jufchantal_

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *