De Grote Rekendag voor de onderbouw

De Grote Rekendag voor de onderbouw

Wie doet er mee aan de Grote Rekendag 2018? Een dag vol met rekenopdrachten, heel leerzaam en natuurlijk ontzettend leuk om eens een dagje alleen met dit mooie vak bezig te zijn. Als kleuterleerkracht merk ik, dat rekenen weleens een ondergeschoven kindje kan worden. Je bent toch al gauw wat meer bezig met voorlezen, woordkaartjes, een schrijfhoek, lettertafel, enzovoorts. Tellen en getallen, logisch denken, meten en meetkunde zijn ook goede onderwerpen om mee bezig te zijn met kinderen. Juist deze Grote Rekendag is dus heel nuttig voor de onderbouw.

Pakhuis
Het thema van de Grote Rekendag 2018 is ‘De school als pakhuis’. Een erg breed en leuk thema. Voor de onderbouw is gekozen om dicht bij het eigen pakhuis te blijven. Je moet namelijk vooral dingen uit het magazijn van je school gebruiken. Handig! De materialen die vereist zijn, zijn eenvoudig. Denk aan je knutselmaterialen, zoals scharen, lijmpotjes, priklappen en prikpennen.

Ook met ongesorteerd materiaal is een opdracht verzonnen: puzzelstukjes, plastic blokjes, stiften, pennen… Verder heb je een aantal dozen nodig, wc-rolletjes, fiches van een ontwikkelingsspel en voorwerpen van verschillende vorm, bijvoorbeeld een lineaal, pion en een doosje. Het is even verzamelen, maar dan heb je ook een ‘pakhuis’ vol om de Grote Rekendag mee te beginnen.

Organisatie
Qua organisatie worden er op www.groterekendag.nl goede tips gegeven voor leerkrachten om een Rekendag te regelen. De organisatie gaat uit van een woensdag, dus een halve dag. Je zou in de onderbouw ook zeker kunnen kiezen om een hele rekendag, of zelfs een rekenweek te houden, zodat je alle opdrachten rustig kunt doen met je groep en ze zo nodig een andere dag kunt herhalen. De opdrachten voor de onderbouw bestaan uit twee kringactiviteiten, een circuit, een klassikaal kwartet en het maken van een staafdiagram. De dag wordt afgesloten met een evaluatie.

Kring
Wat wij als onderbouw gaan doen op de Grote Rekendag? We hebben met wat hulp buiten de groep, in het speellokaal, het circuit klaargezet. We starten eerst in de eigen groep met wat motiverende kringactiviteiten. De eerste opdracht is een leerling met blinddoek de weg wijzen door het lokaal. De tweede opdracht is een klassikale telopdracht van spullen: hoeveel scharen, hoeveel potloden, hoeveel poppen hebben we in onze klas? Turven of cijfers schrijven behoort tot de mogelijkheden. Hierna zijn de kinderen klaargestoomd voor het circuit.

De Grote Rekendag voor de onderbouw

Circuit
Dit bestaat uit vier opdrachten. De eerste heet ‘opruimdozen’, waarbij de leerlingen in 6 dozen sorteren: alles van hout, alles van plastic, alles van stof, alles van ijzer, alles om mee te schrijven, alle knutselspullen.

De tweede opdracht is het maken van een verzameling fiches op kleur, maar dan tijdens een spannend spel met een dobbelsteen. Wie is als eerste klaar?

Tijdens de derde opdracht gaan de kleuters opruimen op een logische manier. Dit stimuleert het logisch denken. Ze moeten voorspellen hoeveel wc-rollen er in een doos passen als je ze heel laat. Wat is de handigste manier om ze erin te stoppen?

Activiteit 4 is een raadspel met verschillende voorwerpen. Een kind kiest een voorwerp uit de doos en omschrijft het voor de rest van het groepje. Bijvoorbeeld: het is wit met streepjes en er staan cijfers op (liniaal). Ook deze opdracht stimuleert het geheugen en het logisch denken.

Kwartet en staafdiagram
De organisatie van de Grote Rekendag heeft ervoor gezorgd, dat leerkrachten gemakkelijk bij alle materialen kunnen komen die ze nodig hebben voor deze dag. Zo is er ook een soort kwartet beschikbaar om te spelen met de hele groep. Verder is het een leuke tip om een staafdiagram te maken met de kinderen over de materialen die in de klas zijn.

Pak bijvoorbeeld alle scharen, pritt-stiften, priklappen en prikpennen erbij. Waar is meer van? Waar is minder van? Door voor elk soort materiaal gekleurde post-its te gebruiken om te visualiseren hoeveel ervan is, kun je een staafdiagram maken. Een goed idee om voor kleuters aantallen te visualiseren en de begrippen meer, minder en evenveel aan te leren.

Een staafdiagram maken kan natuurlijk ook met ander materiaal. Denk ook eens aan soorten fruit, die je daarna met z’n allen op kunt eten!

Rekenen is leuk
Rekenen is een leuk vak, ook voor de onderbouw. In zoveel dingen in de groep komt tellen voor! Je moet er even oog voor krijgen, maar dan verzin je zo een hoop opdrachten met niets anders dan de materialen die je altijd al in je klaslokaal had. Dat is ook de kracht van de Grote Rekendag 2018. Het maakt mij weer bewust van het feit dat je veel kunt doen met weinig (kostenloos) materiaal.

Doe jij dit jaar met je school mee aan de Grote Rekendag? Veel plezier en succes!

BewarenBewaren

Auteur:

Carolien van Beveren is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Ze studeerde in 2009 af aan de PABO. Vanaf die tijd heeft ze altijd als onderbouwleerkracht gewerkt, met veel enthousiasme. Ze vindt het belangrijk dat in het onderwijs aan kleuters het spelende kind centraal staat. Ze houdt ervan om thema's uit te werken en blogt hier dan ook regelmatig over. Carolien geeft les op een basisschool in Zeeland. Ze is getrouwd en moeder van een peuter van 2,5 en een baby.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *