Deel 1: Rijke leeromgeving thema Ridders en jonkvrouwen

“Ridder Martijn en Ridder Koen, zeurden bij de koning: we hebben niks te doen!” Nou, wij in groep 1/2 de afgelopen periode wel! Wat een uitgebreid thema is ‘Ridders en Jonkvrouwen’. De komende weken vind je op Klasvanjuflinda een Middeleeuws blog-drieluik over dit fantastische thema!

Luik 1: Rijke leeromgeving
Luik 2: Taal en rekenen
Luik 3: Muziek en beweging

Rijke leeromgeving: kasteelhoek
Hoe richt je je klas in als je de kinderen wilt laten spelen bij dit thema? Een echt kasteel als hoek kan natuurlijk niet ontbreken. Fantaseer met de kinderen: hoe gaan we dat kasteel vormgeven?

In ons geval werd het een prachtig kartonnen gebouw, beschilderd met grijze verf en bestempeld met gouden (spons)stenen… het thema begon te leven.

Een vader van een leerling werkt bij een sloopbedrijf en kon daar een paar kettingen meenemen. Een andere vader heeft daarvan met sloophout een ophaalbrug gemaakt.

Het was een succes! Binnen een paar weken hadden we een prachtig kartonnen kasteel, met toren en ophaalbrug.

Deel 1: Rijke leeromgeving thema Ridders en jonkvrouwen

Deel 1: Rijke leeromgeving thema Ridders en jonkvrouwen

Verkleedkleding hadden we in het kasteel aan een kledingrek hangen. Ook stond er een spiegel, handig tijdens het verkleden! Omdat het kasteel best wat ruimte in beslag nam, kozen wij ervoor om gewoon één werktafel in het kasteel te zetten.

Heb je gelijk een soort ‘ridderzaal’ met een grote eettafel. Soms werd daar dan ook gewoon aan gewerkt, niemand vond het erg om in het kasteel te zitten!

De leeshoek maakte ook deel uit van het kasteel. Lekker rustig even in een hoekje achter de kasteelmuur een spannend ridderverhaal lezen!

In de kasteelhoek lag verder nog schrijfmateriaal (pennenveer) om brieven te schrijven en waren er keukenspullen, een grote metalen kookpot en een vuurtje (van vilt gemaakt) om eten te bereiden voor de ridders en jonkvrouwen.

Deel 1: Rijke leeromgeving thema Ridders en jonkvrouwen

Ter inspiratie: op bezoek bij een echt kasteel
Aan het begin van het thema (in de derde week) zijn we op bezoek geweest naar een echt kasteel. In onze buurt is het Markiezenhof in Bergen op Zoom het meest geschikt. Informeer eens bij een kasteel in jouw buurt of ze ook speciale kinderrondleidingen hebben!

Bij ons was er de mogelijkheid om op een ochtend een rondleiding te hebben met een jonkvrouw!

De kinderen waren allemaal verkleed als ridders en jonkvrouwen en zo zijn we op pad gegaan. Het niveau van de rondleiding werd aangepast aan de kleuters. Wel zo fijn!

We begonnen in een grote ridderzaal. Na de rondleiding kwamen we hier terug en werden alle jongens met een zwaard tot ridder geslagen. De meisjes werden benoemd tot jonkvrouw. Dat vergeten ze niet gauw!

Wat maken de kinderen? – werkjes
Er zijn bij dit thema veel verschillende werkjes te bedenken. Als eerste hebben we gekeken naar de kleding van ridders en jonkvrouwen. De meisjes maakten een jonkvrouwmuts en de jongens maakten een ridderhelm.

Deel 1: Rijke leeromgeving thema Ridders en jonkvrouwen

Sieraden werden ook veel gedragen, dus maakten we prachtige armbanden van een wc-rol in de lengte doormidden, beplakt met nep-edelstenen van de Hema.

Ook maakten we nog een ketting van prachtige kralen en penne, die we goud verfden. De jongens gingen voor een zwaard en een schild, die we uit karton maakten.

Het schild verdeel je in vier vlakken, waar ze dan met verschillende kleuren in schilderen. Het zwaard werd bij ons zilver geverfd. Met aluminiumfolie omplakken is ook een leuke optie. Ook daarop kun je weer nep-edelstenen laten plakken.

Vlaggen horen ook bij een kasteel. Elk kind heeft op een groot vel een vlag gekleurd met waskrijt, aan twee kanten. Daarna hebben we een stok gemaakt van een stuk opgerold ribbelkarton. Vervolgens hebben we alle vlaggen in de toren van het kasteel gestopt, dat zag er vrolijk uit!
Deel 1: Rijke leeromgeving thema Ridders en jonkvrouwen

Vouwen
We vinden het belangrijk dat de kinderen elk thema een keer oefenen met het vouwen. Zo hadden we ook dit thema een vouwwerkje: vouw 16 vierkantjes en knip zo uit, dat er een kasteel ontstaat.

De kinderen uit onze groep 1/2 hadden soms wat hulplijnen nodig om op de goede manier te knippen. Maar de resultaten zijn erg leuk geworden.

Tip. In Het grote vouwboek vind je bij elk thema wel leuke suggesties.

Deel 1: Rijke leeromgeving thema Ridders en jonkvrouwen

Na het vouwen mochten ze de kastelen opplakken en er met stiften nog dingen bij tekenen. Ook eten voor de ridders hebben we gemaakt: van klei en daarna geverfd. Verder verfden we een grote kartonnen beker in goud/brons.

Ook maakten we een dartbord / schietschijf. Best een goede oefening: 3 verschillende cirkels uitknippen en op de juiste volgorde op elkaar plakken. Vervolgens kun je daar nog getallen bij laten schrijven…

Een uitgebreid werkje was ook het maken van een kasteel van rollen. Wc-rollen en keukenrollen in combinatie met elkaar zijn het leukst. Wij gaven daar nog ronde papiertjes bij, waar ze dan een dak van konden maken voor hun torens.

Ook legden we vierkante plakkers neer voor de ramen. Bij dit werkje was eigen inbreng belangrijk en konden we goed zien welke kinderen creatief denken en welke kinderen daar juist moeite mee hebben

Verkleden
Voor het rollenspel was er voldoende verkleedkleding voor 6 kinderen aanwezig. Aan een kledingrek hingen onder andere prinsessenjurken, riddercapes, ridderhesjes, helmen, kroontjes en daarbij konden schoenen met hakken ook niet ontbreken.

Tasjes en kettingen hadden we ook. Kinderen namen ook veel dingen mee van thuis, nadat we een nieuwsbrief meegegeven hadden voor de ouders.

Zo kwam er een echte prinsessenspiegel op voet, een parelketting, een bontjasje, sjaals en een enorme groene riddercape (van een grote broer). Daar is heel leuk mee gespeeld!

Ringsteken
Dit thema groeide echt naar mate we er langer over werkten. Elke keer bedachten de kinderen weer iets nieuws. Op een gegeven moment gingen de jonkvrouwen de klas uit voor een echte picknick op de gang!

Ook zagen we een keer in een boek hoe ridders gingen ringsteken. Zouden we dat ook kunnen? Wel ja! Met een stokpaardje en in de hand een dweilstok reden we af op een gympaal, met daaraan een paar grote ringen bevestigd… Geweldig!

De kinderen wilden allemaal nog wel een keer ringsteken. Grote aanloop, en hup, weer raak! En als het niet lukt, ga je toch gewoon wat langzamer rijden?

Ridders en Jonkvrouwen, wij vonden het een superleuk thema!

Luik 1: Rijke leeromgeving
Luik 2: Taal en rekenen
Luik 3: Muziek en beweging

Deel 1: Rijke leeromgeving thema Ridders en jonkvrouwen

 

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

Auteur:

Carolien van Beveren is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Ze studeerde in 2009 af aan de PABO. Vanaf die tijd heeft ze altijd als onderbouwleerkracht gewerkt, met veel enthousiasme. Ze vindt het belangrijk dat in het onderwijs aan kleuters het spelende kind centraal staat. Ze houdt ervan om thema's uit te werken en blogt hier dan ook regelmatig over. Carolien geeft les op een basisschool in Zeeland. Ze is getrouwd en moeder van een peuter van 2,5 en een baby.

Een gedachte over “Deel 1: Rijke leeromgeving thema Ridders en jonkvrouwen

  1. Catharine schreef:

    Geweldig, super leuk om te lezen!! Mn gedachten gaan even terug naar de tijd dat Maik bij jou zat. Hij vond dit thema ook geweldig en het liedje ken ik nog steeds! 😁

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *