Activiteiten bij de Vitamini’s

Thema groente en fruit bij de kleuters

Het is een hele hype: de Vitamini’s van de Lidl. Als je bij de Lidl boodschappen doet, krijg je bij elke 10 euro een sticker en bij 15 stickers krijg je een leuke Vitamini knuffel cadeau. De kinderen zijn er helemaal weg van. Ook in de klas nemen de kinderen op speelgoeddag de Vitamini’s mee en gaan er veel gesprekken over welke Vitamini’s een kind heeft gekregen. Reden om de klas aan te passen en tijd voor het thema groente en fruit!

Op dit moment werken wij over het thema tandarts. Zoals de kinderen al hebben geleerd, is gezond eten beter voor je tanden. Daarom kan ik een goede koppeling maken naar de Vitamini’s.

Thema groente en fruit
Allereerst kwamen de kinderen met het idee om een groente- en fruitwinkel te maken in de klas. Ze begonnen met het natekenen van het logo van de Lidl en verzamelden al het groente en fruit uit de huishoek. Vervolgens werden alle groenten en fruit gesorteerd in de kast van de winkel.

Vervolgens moesten er prijskaartjes bij gemaakt worden. De kinderen besloten om kaartjes te knippen, hierop de naam te schrijven van de groente of van het fruit, daaronder de prijs en er moest ook een streepjescode bij.

Thema groente en fruit bij de kleutersThema groente en fruit bij de kleutersThema groente en fruit bij de kleuters

In de winkel kan je ook sparen voor Vitamini’s. Bij elke 2 euro die je besteedt in de winkel krijgen de kinderen 1 sticker op de stickerkaart. Hiermee oefenen we het tellen in sprongen van 2. Wanneer de kaart vol is, krijgen de kinderen een Vitamini.

Ook wilden de kinderen op de krijtwand de verschillende Vitamini’s maken.

Een uitstapje
Toen ontstond het idee om naar de Lidl te gaan. Er waren kinderen die zeiden: ‘Ik weet de weg, juf! Ik kan onze klas er zo heen brengen.’ Dus maken we natuurlijk ook een uitstapje naar de Lidl. In de Lidl krijgen de kinderen per groepje een boodschappenlijstje mee met 5 euro aan kleingeld (5 losse euromunten).boodschappenlijst kleuters

Er moet natuurlijk wel iets gekocht worden van de groente- en fruitafdeling. De kinderen leren hiermee om een boodschappenlijstje te lezen, het product te zoeken en af te rekenen bij de kassa.

Thema groente en fruit bij de kleuters

Thema groente en fruit bij de kleuters

Terug in de klas hebben de kinderen per groepje de boodschappen, de Vitamini en de bon neergelegd. We hebben samen met de kinderen gekeken naar wat de duurste en de goedkoopste boodschappen waren. Ook hebben we geteld hoeveel er van elk soort was. Daarna hebben we er samen een mooie fruitmand van gemaakt! Elke dag gaan we wat groenten of fruit proeven.

Thema groente en fruit bij de kleuters

Rekenactiviteiten
Met de Vitamini’s zijn verschillende rekenactiviteiten uit te voeren in de klas.

  • In de winkel worden groenten en fruit verkocht. De kinderen schrijven de prijs van de groenten of van het fruit op op een prijskaartje.
  • De kinderen leren het optellen van de boodschappen in producten, maar ook in prijs (2 mandarijnen voor 4 euro).
  • Hoeveel moet ik betalen in de winkel? Heb ik genoeg geld? Wat is het wisselgeld?
  • Bij elke 2 euro krijgt de klant een sticker op de stickerkaart. De kinderen leren hier tellen in sprongen van 2. Ook overleggen de kinderen over hoeveel stickers ze nog moeten of over hoeveel ze er al hebben.
  • Groenten en fruit sorteren op kleur, grootte, gewicht of soort.
    Thema groente en fruit bij de kleuters
  • Telactiviteiten met de Vitamini’s: Hoeveel Vitamini’s liggen hier? Haal er een paar weg. Hoeveel liggen er nog? Hoeveel zijn er weg?
  • Kleuractiviteiten met Vitamini’s: Peter Peer is groen, wat is nog meer groen?
  • Weegactiviteiten in de winkel. Hoe zwaar wegen de mandarijnen? Wat is zwaarder/lichter?

Taalactiviteiten

  • Met welke letters beginnen de namen van de Vitamini’s? Met welke letter begint jouw naam? Kan je die al schrijven?
  • Het schrijven van de soorten groenten en fruit op de prijskaartjes in de winkel.
  • Het schrijven van een boodschappenbriefje in de huishoek.
  • Het lezen van de boodschappenbriefjes in de winkel.
  • Het bedenken van een verhaaltje over de Vitamini.
  • Boeken lezen over groenten en fruit.
  • Raden welke Vitamini er achter de rug zit. De kinderen kunnen hierachter komen door aan het kind vragen te stellen als: is het fruit? Is het oranje? Is het zacht?

Overige activiteiten

  • Het ontwerpen van je eigen Vitamini. Kinderen denken hierbij na over welke materialen ze hiervoor willen gebruiken, denk aan kosteloos materiaal.
  • Vitamini’s tekenen
    Thema groente en fruit bij de kleuters

Thema groente en fruit bij de kleuters

  • Bedenk een toneelstukje met een paar Vitamini’s en speel het uit voor de klas.
  • In de bouwhoek verschillende opdrachten als: maak een huis/kast voor de Vitamini’s.

Juf Janneke heeft op haar website ook opdrachtkaarten geplaatst met leuke activiteiten om te doen met de Vitamini’s.

Gebruik jij de Vitamini’s in de klas? Heb jij al eens over het thema groente en fruit gewerkt? Ik hoor graag of je nog ideeën hebt!

BewarenBewaren

Auteur:

Chantal Veenhof werkt fulltime als juf in groep 0/1/2 in Bunschoten-Spakenburg. Ze heeft de PABO gedaan op de Marnix Academie in Utrecht. Ze volgt op dit moment een opleiding tot jonge kind specialist. Ze werkt ontwikkelingsgericht enheeft een passie voor het spelend en betekenisvol leren.

2 gedachten over “Thema groente en fruit bij de kleuters

  1. Bart schreef:

    Hoi Chantal,
    Leuke blog over de VitaMini’s. van de Lidl. Zelf spaar ik ze ook voor mijn dochter. Ik wist zelf nog niet dat je er zoveel educatieve activiteiten mee kon doen. Vooral het leren tellen in sprongen van 2 door middel van de stickerkaart vind ik erg leuk gevonden. Ik ga nu binnenkort ook maar met mijn dochter naar Lidl met een simpel boodschappenlijstje, kijken of het mijn dochter ook gaat lukken om alles te vinden.
    Ik zal de lerares op school in ieder geval op de hoogte stellen van dit project! Hopelijk zal mijn dochter dit project dan ook binnenkort op school krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *