Materialen die het buitenspel verrijken

Ik schreef een paar weken geleden een artikel met allerlei buitenactiviteiten om met kinderen te ondernemen. Maar wat nou als je niet weg kunt of als je juist het spel op het schoolplein of in de achtertuin wil stimuleren? In dit artikel geef ik je voorbeelden van materialen die kinderen heel eenvoudig bij het spel kunnen gebruiken.

1. Huis-, tuin- en keukenmaterialen
Wij hebben de afgelopen jaren ontzettend veel buitenspeelmateriaal verzameld. Uiteraard hebben we allerlei fietsen, auto’s, een skelter en ander gekocht materiaal. Maar we hebben ook spullen als kleden, tuinkussens, autobanden en planken. Natuurlijk zijn er altijd kinderen die voor de step blijven gaan, maar er zijn ook een hoop kinderen die met veel enthousiasme de overige materialen gebruiken om het spel verder uit te diepen. Er worden hutten gebouwd, bruggen gemaakt en er wordt vooral veel samengewerkt. Voor ons is een deken, gewoon een deken, maar wanneer kinderen hun fantasie gebruiken dan kan het opeens een zee zijn of een tent. Gooi dus nooit zomaar iets weg, maar vraag of de kinderen het willen gebruiken bij het spelen. Denk aan: pallets, kookgerei, pvc-buizen, slangen of oude apparaten.

Ben je op zoek naar spelideeën voor materialen die je kunt aanbieden om het spel te verlevendigen, dan is de Buitenspeelmap misschien wel iets voor jou.

Materialen die het buitenspel verrijken2. Natuurlijke materialen
Ik vind het altijd zielig als ik kinderen zie spelen op een grijs schoolplein. Wij hebben een kleine groenstrook en sinds kort is afgesproken dat de leerlingen ook daar mogen spelen. Stel je voor dat de kinderen ‘soep’ in hun huisje willen koken, dan moeten ze anders ‘alsof’ doen. Ik kan mij nog herinneren dat er niets leukers was om ‘groentesoep’ te maken. Ik plukte dan gras en paardenbloemen, deed er wat water bij en met een stokje roerde ik het mengsel door elkaar. Zorg er dus voor dat kinderen natuurlijke materialen tot hun beschikking hebben. In de herfst moeten de kinderen bladeren kunnen scheppen of kunnen vegen. Kinderen moeten stokken kunnen gebruiken bij het spel en mooie steentjes kunnen verzamelen. Wat zou je dus aan het spel kunnen toevoegen? Denk aan stenen, stokken, bladeren, herfstvruchten, maïs, gedroogde bonen en schelpen.

En wat dacht je van water en zand? Met mooi weer moet er toch zeker een watertafel op het schoolplein te vinden zijn. Maar kinderen moeten ook met emmers water of gieters kunnen spelen. Leer kinderen dat als het water op is, ze niet meer krijgen. Hierdoor zullen ze zuinig met het water omgaan en het niet gaan verknoeien. Water toevoegen biedt een hoop kansen voor het spel en ik zie het dan ook niet als verspilling. Naast gewoon water kun je de kinderen ijsblokken geven met verstopte speeltjes erin. Ook dit biedt leuke leerervaringen.

3. (Binnen)speelgoed
Vaak zijn we geneigd om het binnen- en buitenspeelgoed gescheiden te houden. Maar waarom eigenlijk? Natuurlijk kan het speelgoed buiten vies worden, maar in een sopje is het snel weer schoon. Of je haalt bij de kringloop speciaal binnenspeelgoed voor buiten. Denk aan: een pop die de kinderen buiten in bad kunnen doen of die ze kunnen gebruiken bij het ‘huisje spelen’, kleine auto’s waarmee kinderen op het plein of door het zand kunnen rijden, verkleedkleren of playmobil poppetjes om buiten mee te spelen. Geef de kinderen de kans om ermee te spelen en kijk wat er gebeurt!

Zou je meer willen met materialen? Lees dan eens het online artikel van Kees Both over buitenspel met losse dingen. Of lees het artikel van Juf Maike: 13 tips om het buitenspelen te verrijken.

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *