Meisjes van zes vinden jongens meer getalenteerd dan zichzelf

Meisjes van zes vinden jongens getalenteerder

Afgelopen week las ik een interessant artikel op BBC-news over het zelfvertrouwen onder jongens en meisjes. Hierin kwam onder andere naar voren dat meisjes van zes jongens getalenteerder vinden dan zichzelf. Hoe komt dit en wat kunnen we er in het onderwijs aan doen?

Voorleesverhaal
Tijdens het onderzoek zijn 400 Amerikaanse kinderen van vijf, zes en zeven jaar oud in groepjes aan verschillende experimenten blootgesteld. In het eerste experiment werd een verhaal voorgelezen waarin de hoofdpersoon heel erg slim was. In het verhaal werd niet duidelijk of het om een jongen of meisje ging. Na het  luisteren moesten de kinderen uit vier afbeeldingen (twee mannen en twee vrouwen) kiezen over wie het verhaal ging. Bij de vijf-jarigen kozen alle jongen voor een mannelijk hoofdpersoon en bij de meisjes koos 75 % voor een vrouwelijk hoofdpersoon. Een jaar later werd hetzelfde onderzoek uitgevoerd. De jongens kozen op zes-jarige leeftijd nog steeds voor de man, ook de meisjes waren nu nog meer geneigd om voor een mannelijk hoofdpersoon te gaan.

Lees ook: Het verschil in leren tussen jongens en meisjes. 

Bordspel
In een ander experiment speelden groepjes kinderen een nieuw bordspel. Tegen sommigen werd gezegd dat het bedoeld was voor ‘kinderen die heel erg slim zijn’ en tegen anderen werd gezegd dat het spel bedoeld was voor ‘kinderen die heel erg hard hun best doen’. De zes- en zeven-jarige meisjes waren geneigd om, net als de jongens, het spel voor ‘kinderen die heel erg hard hun best doen’ leuk te vinden. Ze gaven veel minder snel aan het spel voor slimme kinderen leuk te vinden.

Meisjes van zes vinden jongens meer getalenteerd dan zichzelf

 

Waar komt dit gedrag vandaan?
Professor Andrei Cimpian, één van de onderzoekers, vertelde tegen de BBC dat de uitslag van dit onderzoek bevestigd dat kinderen al op jonge leeftijd blootgesteld worden aan de overtuiging dat een man vaker een genie is dan een vrouw. Hij vindt het ontmoedigend om te zien dat deze ideeën al op zo’n jonge leeftijd bij kinderen ontstaan. Het wordt volgens de professor nog een hele strijd om dit tegen te gaan.

Dit onderzoek bewijst daarnaast dat kinderen al op jonge leeftijd onder invloed van stereotypen hun eigen pad kiezen. “Op vijf-, zes- of zevenjarige leeftijd denk je nog helemaal niet na over je carrière, aldus de professor, “maar je maakt al wel beslissingen over welke schoolvakken je wilt volgen of aan welke buitenschoolse activiteiten je gaat deelnemen. Dit kleine verschil kan al snel leiden tot een sneeuwbaleffect.”

Wat kunnen we eraan doen?
Collega-onderzoeker Dr. Lin Bian adviseert ouders en leerkrachten om het belang van hard werken te benadrukken. Ze vertelde aan de BBC: “Het onderzoek bewijst dat iedereen er voordeel aan heeft als je gelooft dat hard werken de sleutel is tot succes. Vooral de meisjes zijn erg gevoelig voor boodschappen die gefocust zijn op hard werken. Hierdoor waren ze net zo geïnteresseerd om het spel te spelen als de jongens.

Daarnaast is het naar mijn mening belangrijk om meer genderbewust onderwijs te geven. Ergens weten we als leerkrachten wel dat het belangrijk is, maar handelen we er ook echt naar? In deze blog geef ik met behulp van het boek ‘Een klas vol jongens en meisjes‘ tips hoe je als leerkracht genderbewust onderwijs kan geven. Genderbewust onderwijs is onderwijs dat zo is ingericht dat jongens en meisjes in alle vrijheid hun eigen identiteit kunnen bepalen zonder beperkt te worden door beelden die jij als leerkracht oplegt.

Wist jij dat kinderen al op zo’n jonge leeftijd beïnvloed worden?

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *