Tijd over? 5 leuke tussendoortjes

Tijd over? 5 leuke tussendoortjes

Ik denk dat elke leerkracht het wel herkent. Op veel dagen kom je tijd te kort, maar soms heb je opeens een gaatje van 5 tot 15 minuten. Je rekenles ging iets sneller dan verwacht of de kinderen hebben als een speer alles opgeruimd. Maar wat doe je dan met deze tijd? In deze blog geef ik je 5 leuke tussendoortjes.

Speel een spelletje
De meeste kinderen vinden het ontzettend leuk om tussendoor een spelletje te spelen. Het geeft weer energie en het zorgt meestal voor veel gezelligheid. Ik deelde op mijn website al eerder blogs met leuke taalspelletjes en rekenspelletjes voor tussendoor.

Je kunt ook heel goed de spelletjes uit het boek ‘Energize !‘ gebruiken of misschien heeft jullie SOVA methode wel leuke ideeën.

Zing of dans
Wij zingen elke ochtend en middag een aantal liederen, maar soms doe ik dit ook wel net voordat de bel gaat. Je hoeft niet alleen christelijke liedjes te zingen, ook de liedjes uit de muziekmethode zijn dan leuk om nog eens te herhalen.

Bij mij in de klas zijn de bewegingsliedjes ook ontzettend populair. Vooral het dansje ‘Kuikentje piep’ en de ‘Hokey pokey shake’. Ik zette een aantal leuke Engelse bewegingsliedjes al eerder op een rij.

Voorlezen
Soms heb je geen zin in een actief tussendoortje. De kinderen hebben misschien net een drukke gymles achter de druk of er is enthousiast geknutseld. Je wilt dat de kinderen even tot rust komen, het is dan een ideaal moment om even voor te lezen. Je kunt dit zelf doen, maar je kunt ook een leerling vragen of een stuk uit zijn of haar boek voor te lezen. Bij mij in de klas vinden de kinderen dit heel leuk om te doen. Onbewust maak je zo van de kinderen echte boekenwurmen.

5 leuke tussendoortjes
Spelen
Wanneer je ruim 10 minuten over hebt dan kun je de kinderen ook laten spelen. Geef ze bijvoorbeeld eens de gelegenheid om een spelletje of constructiemateriaal uit de kast te pakken of ga met de klas naar buiten en leer een nieuw spel aan. Dit is geen verloren onderwijs tijd, maar een investering in de groepsvorming, het samenwerken en de relatie met de kinderen.

Lees ook:

Evalueren
Wanneer ik aan het eind van de ochtend of middag een paar minuten over heb dan gebruik ik deze tijd om te evalueren. Ik stel een aantal vragen en de kinderen geven hier antwoord op. Dit kan in tweetallen, maar ook klassikaal. Vind je dit lastig? Je kunt eventueel deze vragenposter gebruiken om ideeën op te doen.

Wat ik soms ook wel eens doe is een complimentenketting maken. Ik noem een naam van een leerling en gooi de bal naar diegene toe. Dit kind geef ik dan een compliment wat hij of zij goed deed die dag. Dit kind mag weer een ander kind een compliment geven en zo wordt er een ketting van complimenten gevormd.

Op zoek naar meer inspiratie voor leuke werkvormen als je o.a. een paar minuten over hebt? Bekijk dan mijn boek ‘50 lesideeën voor de onderbouw‘ eens. Wat doe jij als je een paar minuten tijd over hebt?

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *