Help! Mijn kind zit niet stil tijdens het voorlezen

De meeste kinderen vinden het heerlijk om voorgelezen te worden. Ze dromen weg in het verhaal en slaan een dikke zucht als je het boek dicht doet. Gelukkig maar, want voorlezen helpt bij het leren van nieuwe woorden, laat kinderen kennis maken met verhaallijnen en het ontwikkelt de verhaalbegrip. Maar wat doe je als een kind niet lekker tegen je aan wil kruipen tijdens het voorlezen? Of als een kind het moeilijk vindt om stil te luisteren in de kring?

Laat het beeld los
Wanneer wij denken aan kinderen voorlezen, dan hebben we vaak een plaatje in ons hoofd van een volwassene met een boek vast en een groepje kinderen die naast de voorlezer zitten en aandachtig luisteren. Lees je maar een paar kinderen voor dan neem je ze het liefst op schoot, zodat ze goed mee kunnen kijken naar de plaatjes en dichtbij jou kunnen zijn. Maar er zijn altijd kinderen die het juist helemaal niet fijn vinden om stil te zitten. Ze willen wel luisteren naar het verhaal, maar zijn niet in staat om de aandacht alleen op het verhaal te vestigen. Dit zijn de kinderen die op de kop gaan hangen of naar andere kinderen beginnen te seinen.

Wat je kunt doen? Word vooral niet boos, want dit kan de sfeer doen omslaan. Zorg dat je het voor bent en laat het kind rustig aan een tafel of op de grond tekenen of iets van lego bouwen. Ga in de buurt zitten en begin gewoon met voorlezen. Het kind hoeft niet naast je te zitten om het verhaal te kunnen horen.

Ook leuk: 5 tips om jongens aan het lezen te krijgen

Heb je toch liever dat het kind bij jou in de buurt zit of tussen de andere kinderen in de kring? Geef het kind dan iets om mee te friemelen, denk aan een tangle of een stressballetje.

Wat doe je als een kind niet lekker tegen je aan wil kruipen tijdens het voorlezen? Of als een kind het moeilijk vindt om stil te luisteren in de kring?Stel actieve vragen
Sommige kinderen kunnen best lang stil zitten, maar vinden het moeilijk om lang stil te zijn. Deze kinderen willen naar aanleiding van het verhaal hun eigen ervaringen delen. Geef hier de ruimte voor en stel het kind actieve vragen. Deze vragen hoeven niet perse over het verhaal te gaan, maar meer over hoe het kind het verhaal beleefd. “Hoe zou jij dit doen?”, “Heb je dit ook weleens meegemaakt?”, “Heb jij je ook weleens zo gevoeld?” Door deze vragen tussendoor te stellen en niet pas achteraf kun je de voorleestijd veel langer rekken. Zeker als ouder-kind gaat het vooral erom dat het een gezellig momentje is en daarnaast komt pas het voorlezen. Een kletsmomentje over de ervaringen van het kind is dan ook heel fijn.

Lees ook: Dit is de basis van het voorlezen.

Kies bewust de boeken uit
Niet alle boeken zijn voor alle kinderen geschikt. Wees je bij het selecteren van boeken ervan bewust dat leeftijd en interesse een rol spelen. Het boek Pluk van de Petteflet is bijvoorbeeld een ontzettend leuk boek, maar voor de meeste kleuters nog vrij pittig. Prentenboeken zijn meestal erg geschikt voor kinderen die het moeilijk vinden om lang stil te zitten. De verhalen zijn meestal kort en krachtig en er zitten veel plaatjes bij het verhaal. Er zijn ook veel boeken op de markt die om interactie vragen, lees maar eens mijn artikel over ‘5 grappige prentenboeken voor kleuters‘.

Het is belangrijk om het kind te betrekken bij het selecteren van de boeken. Je kunt er voor kiezen om zelf een stapel boeken bij de bibliotheek te halen, maar het kind kan ook zelf boeken uitkiezen. Probeer ook het kind te betrekken bij het kiezen van het boek dat je op dat moment gaat voorlezen. Kies bijvoorbeeld zelf twee boeken uit en laat het kind hieruit een keuze maken.

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *