Spelenderwijs het leestempo verhogen

In groep 3 staat vooral het leren lezen centraal. Al bij de kleuters merk je verschil in kinderen in wat ze al kunnen qua letters. Het ene kind is er nog niet aan toe om letters te leren terwijl het andere kind al boekjes leest op eind groep 3 niveau.

In deze blog wil ik mij vooral richten op het kind dat in de leesontwikkeling achter blijft ten opzichte van de klasgenootjes. Hoe kan je als leerkracht of ouder met het kind oefenen en hoe houd je het oefenen leuk?

Vaak blijkt dat kinderen die lezen moeilijk vinden het lezen ook niet leuk vinden. Dit komt meestal door negatieve ervaringen van veel oefenen met ‘saaie’ teksten of woordrijtjes. Thuis is het een strijd om met je kind te lezen omdat het daar geen zin in heeft. Ga je de strijd aan? Of pas je de oefenmomenten aan?

Leesmotivatie
Allereerst is het belangrijk dat kinderen gemotiveerd worden om te lezen. Wat is het doel van lezen? Als je om je heen kijkt, zie je overal letters. Door te lezen leer je meer, weet je meer en kan je heerlijk wegdromen in een compleet andere wereld. Hoe stimuleer je die motivatie van kinderen?

Lees ook: de leesmotivatie vergroten bij zwakke lezers.

In mijn derde jaar op de PABO deed ik een onderzoek naar de leesmotivatie van kinderen. Ik kwam de volgende uitspraak tegen: ‘There’s no such thing as a child who hates to read; there are only children who have not found the right book.’

Het is dus belangrijk om samen met je klas of kind naar de bibliotheek of een boekwinkel te gaan om zo de kinderen kennis te laten maken met verschillende boeken. Een kind heeft hier begeleiding bij nodig. Welke soorten boeken zijn er? Welke niveaus in boeken zijn er?

Het is belangrijk om je kind ook succeservaringen te laten krijgen met lezen. Kies af en toe voor een boek dat op of net onder het niveau van het kind zit zodat het kind dat boek goed kan lezen. Hier kan je later over doorpraten. Wanneer de tekst boven het niveau van het kind is, is het kind vooral bezig met het goed lezen van de tekst. Wanneer de tekst op het niveau van het kind is, hoeft het weinig moeite te doen om te lezen en kan het kind de tekst ook begrijpen.

Spelenderwijs het leestempo verhogen

Lezen in de klas
Het is belangrijk dat er sprake is van een goede leesdidactiek om de kinderen meer gemotiveerd te maken. De kinderen moeten namelijk wel leren hoe ze goed kunnen lezen. Vaak ligt er in groep 3 al vanaf het begin de nadruk op het vlot lezen van de woorden. Ik denk dat het veel belangrijker is om aan het begin de nadruk te leggen op het correct lezen van de woorden. Wanneer het kind de woorden namelijk goed leest, komt het vlot lezen vaak vanzelf.

Hoe kan je een kind motiveren om te lezen in de klas? Laat kinderen hun eigen teksten kiezen, moedig geen onderlinge competitie aan en integreer het leesonderwijs bij de andere vakken en tijdens het spel. Zo merken de kinderen dat lees- en schrijfvaardigheden bruikbaar zijn bij alles wat er om hen heen gebeurt.

Werken met thema’s is ook een mooie ingang om te oefenen met lezen. Wanneer je volgens een thema werkt, kunnen de kinderen daar veel  verschillende, bijpassende boeken over lezen die hen kunnen helpen bij het uitwerken van een thema. Maar ook de leerkracht kan een boek gebruiken en van daaruit een thema introduceren, ookwel een verhalend ontwerp genoemd.

Verder is het voorlezen in de klas erg belangrijk. Dit is cruciaal voor kinderen die nog niet of nauwelijks kunnen lezen. Via het voorlezen maken ze kennis met de wereld van boeken en verhalen, een belangrijke impuls voor de leesmotivatie op latere leeftijd.

Lees ook: hoe blijf je groep 3 kinderen in de tweede helft van het jaar motiveren?

Tips om van lezen een feestje te maken (thuis en op school)

  • Maak een thematafel in de klas waar verschillende soorten boeken te zien zijn die over het thema gaan.
  • Houd een boekpraatje in de klas. Wanneer een kind een leuk boek heeft gelezen, mag het daarover vertellen en er een stukje uit voorlezen. Hierdoor worden andere kinderen gemotiveerd om dat boek ook te gaan lezen.
  • Introduceer de verhaaltafel als hoek. Bij deze tafel liggen poppetjes en spulletjes die passen bij het thema. Laat de kinderen met de poppetjes of dieren een verhaal bedenken. De kinderen vouwen een boekje, schrijven hun verhaal op, maken er plaatjes bij en lezen het verhaal voor terwijl een ander kind het verhaal uitspeelt.
  • Help kinderen bij het kiezen van een boek. Dit stappenplan kan hen daarbij helpen.
  • Oefen met race-lezen. De kinderen oefenen hier het racen met woorden. Ze lezen de woorden zo snel mogelijk. Als leerkracht of ouders is het ook leuk om mee te doen. Maak er een spelletje van!
  • Maak gebruik van verschillende teksten en oefen deze meerdere keren zodat het kind de tekst steeds beter en vlotter gaat lezen.
  • Er zijn ook veel leesspelletjes te koop. Zoals: woordkwartet, lettermemoMaan Roos Vis – ik leer lezen werkboek
  • Pas het lezen vooral spelenderwijs toe. Overal om je heen zijn letters. Maak het kind daar bewust van en laat het helpen bij alledaagse dingen, zoals boodschappen doen of een simpel recept lezen om een taart of cake te bakken.

Hoe verhoog jij het leestempo van je kind op een speelse manier? Laat het me weten!

Meisje lezen door Skolova/Shutterstock.
Jongen lezen door Sunny Studio/Shutterstock

Spelenderwijs het leestempo verhogen

Over Chantal Veenhof

Chantal Veenhof werkt fulltime als juf in groep 0/1/2 in Bunschoten-Spakenburg. Ze heeft de PABO gedaan op de Marnix Academie in Utrecht. Ze volgt op dit moment een opleiding tot jonge kind specialist. Ze werkt ontwikkelingsgericht enheeft een passie voor het spelend en betekenisvol leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *