Thema verkeer en politie in groep 3/4

Thema verkeer en politie in groep 3/4

Vanaf de kerstvakantie kennen de meeste kinderen van groep 3 alle letters. Mijn collega en ik durfden het daarom wel aan om de methode voor taal wat meer los te laten. We willen de lesdoelen van groep 3 en 4 wat meer combineren en dit kan alleen als je weer zicht krijgt op de leerlijnen. De zes weken na de kerstvakantie zijn we aan de slag gegaan met het thema verkeer.

Na de tweede week hebben de kinderen gestemd over welk deelonderwerp we het gaan hebben, hier kwam ‘de politie’ uit. In dit blog geef ik een themaverslag van een aantal activiteiten. Ik beschrijf niet alle lessen, want anders wordt het een beetje veel. We werken bijvoorbeeld ook met weekteksten en doen hier ook allerlei activiteiten mee. Daarnaast hadden we tijdens dit thema ook de cito’s, dus er vielen wat lessen uit. Soms werken we ook gewoon in de werkboeken. Ons bevalt het werken op deze manier erg goed. Ik hoop je te inspireren!

Ook leuk: Carolien heeft het thema politie voor kleuters beschreven.

Week 1
We hebben het thema gekoppeld aan de woordenschat, begrijpend luisteren en mondelinge taallessen van de methode Lijn 3. Wel zo handig, dan hoef je ook niet alles te bedenken. We zijn het thema gestart met het prentenboek ‘De brandweer die te laat kwam’. Een erg grappig boek, ook voor groep 4. Het doel van de les was ‘We stellen een vraag bij het verhaal en tijdens het luisteren gaan we op zoek naar het antwoord’. Als verwerkingsopdracht hebben de kinderen in tweetallen het boekverslag ingevuld. Dit boek kwam tijdens het thema meerdere keren terug. Voor deze lessen wil ik je graag naar Lijn 3 verwijzen. Je kunt natuurlijk ook een ander leuk prentenboek gebruiken.

Woordveld maken en brainstormen
In de eerste week hebben de kinderen kennis gemaakt met het thema. In tweetallen hebben ze een woordveld gemaakt, wat weten we eigenlijk al? Welke woorden kennen we? Daarna hebben we het woordveld klassikaal besproken. Ook hebben we bedacht wat we nog willen leren en weten. Samen hebben we onderzoeksvragen opgesteld. Dit is gedurende het thema aangevuld.

Vertel- en vraagzin
Groep 4 heeft deze week geoefend met het onderscheid tussen vertel- en vraagzin. Groep 3 heeft met deze les gewoon meegedaan en dit ging heel goed. Ze moesten bij een praatplaat over verkeer verschillende zinnen maken. Kinderen die het schrijven lastig vonden hebben het op de computer of met de letterdoos gemaakt.

Instructie geven
Een ander doel was ‘Een instructie kunnen geven’. We hebben met elkaar een kringgesprek gehouden over brandveiligheid en de vluchtroute van de school. Waarom is het belangrijk om regelmatig een brandoefening te doen? We hebben hierbij dit filmpje bekeken. De kinderen hebben als verwerkingsopdracht aan een ander uitgelegd wat de vijf stappen zijn bij het vluchten bij een brand. Welke instructie moeten we dan opvolgen?

Week 2
In week 1 hebben we kennis gemaakt met het thema en een aantal onderzoeksvragen opgesteld. Maar hoe komen we aan de antwoorden? Deze week hebben we de nadruk gelegd op het onderscheid tussen informatie- en leesboeken. Maar we kunnen natuurlijk ook informatie uit filmpjes en van internet halen. Ook hebben we het leerdoel ‘We stellen een vraag bij het verhaal en tijdens het luisteren gaan we op zoek naar het antwoord’ herhaald.

Instructietekst schrijven
Vorige week hebben we geoefend met het geven van een instructie. In deze les gaan we een instructietekst schrijven. Stel je voor je moet aan een jong kind uitleggen hoe je moet oversteken, hoe doe je dat dan? We hebben hier eerst een praktische verkeersles aangekoppeld, hoe zat het ook al weer? Daarna hebben de kinderen het opgeschreven op een ‘ik steek veilig over‘ formulier.

Beleefd/onbeleefd taalgebruik
Het is belangrijk om je in het verkeer netjes te gedragen. Wat zijn de belangrijke regels? Wat doe je als de politie je aanhoudt? We moeten niet alleen tegen de politie vriendelijk zijn, maar ook tegen de mensen om ons heen. We hebben geoefend met iets beleefd vragen aan elkaar. Daarna hebben de kinderen een werkblad gemaakt waarbij ze zinnen moeten onderstrepen die beleefd of juist onbeleefd waren. Dit werkblad kwam uit de methode van groep 4.

Woordkast maken
Aan het einde van de week hebben we een woordkast met drie rijen gemaakt. In tweetallen moesten de kinderen zoveel mogelijk vervoersmiddelen bedenken bij ‘zee’, ‘lucht’ en ‘land’. Er kwamen een hoop originele antwoorden naar voren.

We hebben ook gestemd en geturfd over welk deelonderwerp we het de laatste vier weken gaan hebben. De meeste stemmen gingen naar ‘de politie’.

Week 3
Deze week hebben we veel cito’s gehad. Maar we zijn ook gestart met het werken over de politie. Een aantal kinderen hebben een lijst gemaakt met voorwerpen die we nodig hebben voor het politiebureau. De eerste spullen werden al snel meegenomen en we hebben uiteindelijk een mooie themahoek kunnen maken. Als uniform hebben we de werkjes van Kleuteridee gebruikt.

Informatiegesprek voeren
De politie moet regelmatig een informatiegesprek voeren. De kinderen hebben kennis gemaakt met het begrip ‘aangifte doen’. Daarna hebben ze in tweetallen een gesprek gevoerd en informatie uitgewisseld over de mogelijke dader. Ze moesten hierbij zo nauwkeurig mogelijk een persoon vanaf een foto omschrijven. De ander mocht de foto natuurlijk niet zien.

Fantasieverhaal schrijven
Het doel van deze les was een verhaal schrijven over een dief of politieman. De weektekst ging over boef Ad die in de gevangenis zat en de kinderen van groep 3 wilden hier graag een vervolg opschrijven. Met groep 3 heb ik het verhaal samen geschreven. Groep 4 heeft het alleen gedaan, ze moesten van te voren een schrijfhulp invullen en bedenken wat de inleiding, kern en slot was. Daarna mochten ze het verhaal op de computer typen. Nu had ik er geen tijd voor, maar in een vervolgles zou je de kinderen hun eigen tekst kunnen laten nakijken op spellingsfouten.

Samengestelde woorden
Soms past een leerdoel niet echt bij een thema, natuurlijk mogen we het dan niet overslaan. In deze les hebben de kinderen van groep 3 samengestelde woorden gelezen en gevormd van losse kaartjes. Groep 4 moest zelf samengestelde woorden bedenken. Daarna hebben ze een woordenslang gemaakt. Het laatste deel van een samengesteld woord werd weer het eerste deel van een nieuw samengesteld woord. Best pittig nog, maar een leuke uitdaging voor groep 4.

Week 4
De kinderen hebben al veel informatie gehoord over het thema politie. Dit mogen ze deze week gaan gebruiken.

Informatie opzoeken en een informatietekst schrijven
Welke onderzoeksvragen hadden we ook al weer allemaal bedacht? De kinderen kiezen een vraag uit en gaan onder begeleiding van een extra leerkracht het antwoord opzoeken. Ze schrijven er een kort tekstje over. Het is handig om een groep 3 leerling aan een groep 4 leerling te koppelen.

Samengestelde woorden
We gaan verder oefenen met de samengestelde woorden. Groep 3 gaat nu zelf samengestelde woorden bedenken voor een maatje. Groep 4 maakt een werkblad met samengestelde woorden.

Hoofdletters schrijven en het alfabet
Een politieman moet goed kunnen speuren, groep 3 gaat vandaag speuren naar hoofdletters in tijdschriften. Alle hoofdletters worden opgezocht en op het werkblad geplakt. Groep 4 oefent met het op alfabetische volgorde leggen van de woordkaarten rondom het thema politie. Hoe ging het alfabet ook al weer? We zingen het alfabet en doen er allerlei spelletjes mee.

hoofdlettersWeek 5
De tijd gaat snel, week 5 alweer.

Hoofdletters en zinnen opdelen
Vorige week hebben de kinderen kennisgemaakt met de hoofdletters. Welke kennen we allemaal en welke zijn nog lastig? Wanneer gebruiken we ook al weer de hoofdletters? We doen een spelletjescircuit. Groep 4 gaat aan de slag met zinnen inkorten, wat is het belangrijkste stukje van een zin? En hoe kun je juist een zin langer maken? Natuurlijk worden de hoofdletters aan het begin van een zin niet vergeten.

Samengestelde woorden
We gaan in ons leesboek speuren naar samengestelde woorden en schrijven de woorden op. Wie is de beste speurneus? Groep 4 maakt weer een aantal cito’s.

Tegenstellingen
Deze week oefenen we ook met tegenstellingen. We spelen memorie met tegenstellingen en proberen voor elkaar een aantal tegenstellingen te bedenken. Ook gebruiken we de werkvorm mix&koppel. Ten slotte vullen we ook tegenstellingen in op een werkblad.

Lijstje maken
De kinderen bekijken een filmpje over de taken van de politie en vullen een lijstje in. Wat voor werk doet een politieagent? Het was echt een eyeopener dat het niet alleen boeven vangen is.

Week 6
De laatste week van het thema. We ronden het thema af en gaan al een beetje aan de slag met het nieuwe thema. De oom van een leerling is politieagent en komt in de klas om al onze overige vragen te beantwoorden. We mochten zelfs allemaal even in de politieauto zitten.

Thema verkeer en politie in groep 3/4

In deze week hebben we veel doelen herhaald en opnieuw de leesteksten gelezen. Ook hebben we de geleerde woorden herhaald en een themaverslagje geschreven. Op de laatste dag hebben we de woordvelden er weer bij gepakt. Welke nieuwe dingen hebben we geleerd? Die begrippen komen er natuurlijk bij.

Ik hoop dat je zo een beetje een indruk hebt gekregen hoe wij het thema op het gebied van taal inrichten. Je ziet dat je veel leerdoelen van groep 3/4 met elkaar kunt combineren. Natuurlijk moet je een beetje creatief zijn, maar je kunt de taallessen zoveel leuker maken door met een thema te werken!

Wil je meer weten over thematisch werken en spelenderwijs leren? Bekijk dan mijn E-book ‘Spelenderwijs leren in groep 3‘.

Ben je nieuwsgierig geworden? Zou je dit ook in jouw klas willen uitproberen? Laat het me weten!

Thema verkeer en politie

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

2 gedachtes over “Thema verkeer en politie in groep 3/4

  1. Thecla. Oosterkamp zegt:

    Hoi Linda

    Wat een super leuk project. Gebruiken jullie bij de voorbereiding een thema plan. Zou ik die van dit thema eens mogen zien.
    En nog een vraag. Hoe lang per dag werk je aan dit thema. Dus hoe ziet een dagplanning er uit.

    Groetjes Thecla

    • Linda Willemsen zegt:

      Ik zal eens kijken of ik binnenkort een voorbeeld van een plan online kan zetten. Ik volg gewoon het lesrooster en kijk welke lessen ik thematisch kan maken en welke niet. Sommige doelen zijn bijvoorbeeld te abstract, andere doelen kun je wel heel goed gebruiken. Het wisselt dus per dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *