
Voorbereidend schrijven met kleuters, wat houdt dat in?
Schrijven is iets wat we steeds minder doen door het gebruik van bijvoorbeeld tablets, computers en mobiele telefoons. Maar daardoor is schrijven niet minder belangrijk
6en5yc8u9hx1g161i5bcitlhg03hit
In deze blogs vind je alles over taal in groep 3 en 4. Bijvoorbeeld hoe ga je aan de slag met de verteltafel en hoe kun je meer doen met vertellen in de klas.

Schrijven is iets wat we steeds minder doen door het gebruik van bijvoorbeeld tablets, computers en mobiele telefoons. Maar daardoor is schrijven niet minder belangrijk

Over een aantal weken start weer de Kinderboekenweek. Persoonlijk heb ik een beetje moeite met het onderwerp ‘gruwelijk eng’. Ik vind het daarom fijn dat

Zoals in de eerdere blog beloofd zal ik je nog meer inzicht geven in het vroegtijdig signaleren van logopedische problemen. Dit keer zal ik een blog

Ik (Chantal) heb, samen met een collega, een aantal trainingen ‘Signaleren van logopedische problemen door leerkrachten’ verzorgd. Wij vonden het opvallend hoeveel leerkrachten al wisten over

Het schrijfonderwijs lijkt een groeiend probleem te zijn op scholen. Verkeerde pengrepen, letters en cijfers die van onder naar boven worden geschreven en slordige handschriften

Melanie Plag heeft met haar gastblogs al ontzettend veel verteld over de kracht van verhalen vertellen. Niet alleen leerkrachten, maar ook kinderen kunnen dit leren.

Kinderen leren taal omdat ze taal nodig hebben. Ze hebben het nodig om dingen gedaan te krijgen, om greep te krijgen op de wereld en

Vanaf de kerstvakantie kennen de meeste kinderen van groep 3 alle letters. Mijn collega en ik durfden het daarom wel aan om de methode voor taal

Dit is een gastblog van Melanie Plag. Bezoek ook eens haar website Babboes voor meer inspiratie en tips of volg haar op Twitter. Story Cubes zijn dobbelstenen met

De afgelopen weken hebben de kinderen in groep 4 geleerd wat werkwoorden zijn, het zijn doe-woorden. De kinderen hebben lesjes gemaakt in hun werkboek, maar

In groep 3/4 proberen we steeds meer los te komen van de methode en te werken met de leerlijnen. Van te voren kijk ik naar

In vertelgeheimen deel 1 heb je kunnen lezen hoe je interactie kunt toepassen in het vertellen van je verhaal. In het boek “Een Schatkist vol