Kinderen leren lezen zonder methode – deel 3

Eindelijk is het zover! De kinderen van groep 2, gaan naar groep 3. Bij jou gaan ze leren lezen en schrijven. Tenminste … de meesten. Maar van je collega weet je dat er een paar kinderen zijn die al kunnen lezen. Wat ga je hen aanbieden? Wat heeft jullie methode voor hen? En is dat echt voldoende en op hun niveau?

Lees ook:
Kinderen leren lezen zonder methode deel 1
Kinderen leren lezen zonder methode deel 2

Ontwikkeling
Kinderen die al kunnen lezen zijn verder in hun ontwikkeling op het gebied van lezen. Dat betekent dat zij een ander aanbod nodig hebben. Hiervoor moet je wel eerst weten hoe goed deze kinderen kunnen lezen. Daarom laten wij deze kinderen alle klanken en een tekst lezen. Je kunt hiervoor bestaande toetsmaterialen gebruiken van bijvoorbeeld CITO  of Boom. Wanneer je het dyslexieprotocol volgt, weet je van alle kinderen uit groep 2 al welke klanken ze kennen. Lees verder

Auteur:

Marianne van de Wal is gastblogger op klasvanjuflinda.nl Ze werkt al ruim 10 jaar als leerkracht in de onderbouwgroepen. Ze ontwerpt en ontwikkelt haar eigen lessen en materialen. Voor haar staat spelen in hoeken, lezen in boeken, ervaringen delen en verhalen op schrijven, centraal. Marianne geeft 3 dagen per week les in groep 2/3 op een kleine, zelfstandige en gezellige basisschool in Best. Ze is getrouwd en moeder van 4 jonge kinderen van 0-6 jaar.

Review: Sam en Bennie op zoek naar een boek

Review: Sam en Bennie op zoek naar een boek

Ga je binnenkort met de klas naar de bibliotheek of wil je kinderen een verhaal laten horen over verschillende soorten boeken, dan is het boek ‘Sam en Bennie, op zoek naar een boek’ heel geschikt. Een leuk prentenboek over een meisje dat een boek gaat zoeken voor haar hond. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

De inhoud
Buiten regent het. Dat geeft niet, want Sam is lekker aan het lezen in haar boek. Haar hondje Bennie is niet aan het lezen, hij wil met Sam spelen. Sam probeert Bennie te overtuigen om ook een boek te lezen, maar Bennie wil er niks van weten. “Misschien vind je lezen wel leuk, maar heb je liever een ander boek”, zegt Sam. Ze besluit om samen met Bennie naar de bibliotheek te gaan om een mooi boek, speciaal voor Bennie uit te zoeken. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Review: Raaf en Papegaai. Expeditie Regenwoud

Review: Raaf en Papegaai. Expeditie Regenwoud

Ben je op zoek naar een avontuurlijk voorleesboek over de dieren en de natuur? Dan is Raaf en Papegaai. Expeditie Regenwoud een prachtige keuze. Het boek is geschreven voor alle dierenvrienden van de wereld. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

De inhoud
Raaf en Papegaai zijn twee beste vrienden die de wereld ontdekken. Samen zijn ze naar allerlei plekken gevlogen, deze avonturen zijn in eerdere delen te lezen. Op een kaart achterin het boek kun je een kaart met de reizen bekijken. Zo zijn ze al in Australië en de Himalaya geweest. Ze besluiten om te gaan overwinteren in het regenwoud in Zuid-Amerika. In deze setting speelt het boek Raaf en Papegaai. Expeditie Regenwoud dan ook af. Je kunt dit deel prima lezen als je de andere delen nog niet kent.

In het prachtige groene woud is het nooit stil. De brulapen brullen. De vogels schetteren, fluiten en zingen de hele dag. Het water klettert. Er is ook altijd wat te beleven. Raaf en Papegaai leren elke dag wel weer iets nieuws: over de natuur, over elkaar en zichzelf, maar ook over hun nieuwe dierenvrienden, zoals Oranje Rotshaan, Quetzal en Bosduivel, de slingeraap. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Girl power promoten via boeken

Girl power stimuleren via boeken

Een paar weken geleden deelde ik in een blog de uitslagen van een Amerikaans onderzoek over het zelfvertrouwen onder jongens en meisjes. Hierin kwam onder andere naar voren dat meisjes van zes jongens getalenteerder vinden dan zichzelf. Tijd om de girl power te stimuleren!

Jongens zijn slimmer
Tijdens het onderzoek werd een verhaal voorgelezen waarin de hoofdpersoon heel erg slim was. In het verhaal werd niet duidelijk of het om een jongen of meisje ging. Na het luisteren moesten de kinderen uit vier afbeeldingen (twee mannen en twee vrouwen) kiezen over wie het verhaal ging.

Bij de vijf-jarigen kozen alle jongen voor een mannelijk hoofdpersoon en bij de meisjes koos 75 % voor een vrouwelijk hoofdpersoon. Een jaar later werd hetzelfde onderzoek uitgevoerd. De jongens kozen op zes-jarige leeftijd nog steeds voor de man, ook de meisjes waren nu nog meer geneigd om voor een mannelijk hoofdpersoon te gaan.

Ga het gesprek aan over genderstereotypen
Dit is toch vreemd? Meisjes vinden zichzelf dus minder slim, sterk, dapper etc. dan jongens. Volgens Professor Gemma Moss kunnen (prenten)boeken ouders en leerkrachten helpen om het gesprek aan te gaan over genderstereotypen. Jammer genoeg wordt er namelijk  in heel veel boeken gebruik gemaakt van stereotypen. Ga hier met de kinderen in gesprek over. Wat vinden zij daarvan? Zou het ook anders kunnen?

Ook zouden we meer (prenten)boeken moeten lezen waarbij de rollen omgedraaid zijn. Iets meer girl power graag!

  • Laat de prinses de prins uit de klauwen van een vuurspuwende draak redden.
  • Laat het meisje niet paardrijden of turnen, maar basketballen of voetballen.
  • Laat het meisje ondeugende streken uithalen en een jongen de braverik zijn.

Girl power stimuleren via boeken

Ik vind het zo jammer dat het in veel boeken vaak niet zo wordt beschreven. De jongens zijn stoer en sterk en de meisjes zijn braaf en bang. Denk maar aan alle bekende sprookjes, meer stereotype kun je het niet hebben. Maar ook de boeken van Jip en Janneke zijn hier een goed voorbeeld van.

Er moet wat veranderen
Ik pleit daarom voor meer spannende boeken waarbij ook meisjes een stoere rol spelen, bijvoorbeeld de boeken Suus redt de kreeften! of Piraat Puck. Of boeken waarin zowel jongens als meisjes zich kunnen identificeren. Denk bijvoorbeeld aan de boeken Otje, Pluk of films over Pipi Langkous.  Ook moeten typische meisjesboeken minder uitgesproken worden, waarom wordt zo vaak de kleur roze voor een boek gekozen? Dit schrikt jongens gelijk af, terwijl jongens het best een leuk verhaal kunnen vinden. Ook voor jongens geldt dat de hoofdpersoon niet altijd een jongen hoeft te zijn.

Je kunt hier in de klas ook een leuke les aan koppelen. Laat ze bijvoorbeeld eens een bekend sprookje veranderen. Misschien had Assepoester geen muiltje aan, maar een stoere sneaker of werd Roodkapje en grootmoeder bevrijd door een vrouwelijke jager. Lang leve de vrije fantasie.

Hoe denk jij erover? Let jij erop bij het uitkiezen van een nieuw boek? Verander je weleens stiekem de rollen?

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Temperamentvolle kinderen, hoe help je ze?

Temperamentvolle kinderen, hoe help je ze?

Temperamentvolle kinderen zijn opvliegender, intenser, gevoeliger of eigenwijzer dan het gemiddelde kind. Het vraagt veel aandacht van jou als leerkracht om hier goed mee om te gaan, anders kunnen koppig gedrag of huilbuien het gevolg zijn. Maar hoe doe je dit dan? In deze blog wil ik je meer vertellen over hoe je temperamentvolle kinderen in de klas kunt helpen. Ik wil dit doen aan de hand van het boek ‘Temperamentvolle kinderen‘ van Eva Bronsveld.

Lees ook: temperamentvolle kinderen, hoe herken je ze? 

Temperamentvolle kinderen op school
School kan een behoorlijke belasting zijn voor een temperamentvol kind. Sommigen doen het wel heel goed, maar dit kost ze vaak veel energie. Hierdoor raken ze vaak overprikkeld. Een schooldag heeft namelijk veel prikkels, denk aan een hoop kinderen in hetzelfde lokaal die geluiden maken. Er wordt gestoeid, er wordt gespeeld en hier komen allerlei verschillende emoties bij kijken. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

De leefwereld van 4-jarigen onder de loep

De leefwereld van 4-jarigen onder de loep

Nieuwsgierig, vindingrijk, bomvol energie en regelmatig eigenwijs: het leven van een 4-jarige zit vol verrassingen. Hoe vinden ze hun plek, sluiten ze vriendschappen, bereiken ze hun doelen en gaan ze om met teleurstellingen? In het nieuwe EO-programma ‘Het geheime leven van 4-jarigen’ krijgen we een persoonlijk kijkje in de leefwereld van deze leeftijdsgroep.

Het geheime leven van 4-jarigen
Het programma speelt zich af in en rond een kinderdagverblijf. In elke aflevering worden acht 4-jarigen gevolgd die in achtergrond, gezinsherkomst en ontwikkelingsniveau van elkaar verschillen. Wat gebeurt er wanneer ze met elkaar spelen? Hoe reageren ze wanneer ze worden uitgedaagd in vrolijke spelletjes of wanneer ze aan het denken worden gezet in één van de opdrachten? Lukt het ze bijvoorbeeld om een marshmellow te laten staan als ze weten dat ze daarvoor worden beloond? De beelden zijn grappig, verbazingwekkend en regelmatig ontroerend. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Nieuwsrekenen

Contextopgaven oefenen met Nieuwsrekenen

In mijn groep merk ik dat de meeste kinderen wel kale sommen kunnen oplossen, maar dat verhaaltjessommen als lastig wordt ervaren. Ze moeten de tekst en de bijbehorende rekenvraag lezen en begrijpen, ze moeten in de tekst zoeken naar informatie die hen kan helpen bij het vinden van de oplossing en vervolgens de rekenvraag beantwoorden en controleren. Je kunt dit met de kinderen oefenen door Nieuwsrekenen te gebruiken. Nieuwsrekenen is een leuke aanvulling op de rekenmethode die wekelijks contextopgaven aan de hand van het Nieuwsbegriponderwerp aanbiedt.

Deze blog is geschreven in samenwerking met CED-Groep. 

Nieuwsrekenen
Nieuwsrekenen is rekenen met het nieuws van de dag. Het programma biedt wekelijks drie opgaven aan met steeds nieuwe actuele contexten, zoals Dafne Schippers wereldkampioen, vluchtelingen in Europa en het Vincent van Goghjaar. Het gaat om opgaven waarbij kinderen oefenen om de technische rekenvaardigheden die zij in de rekenlessen geleerd hebben, toe te passen. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Het bovenbrein van kleuters activeren en trainen

Hoe voorkom je lastig gedrag bij kleuters?

In mijn vorige blog over lastig gedrag bij kleuters deelde ik informatie over de breinontwikkeling. Hierin kwam naar voren dat het bovenbrein van kleuters nog niet volledig is ontwikkeld. Veel gedrag dat door de leerkracht als lastig wordt ervaren is passend bij de ontwikkeling van kleuters. Het gaat meestal voorbij, als het bovenbrein verder rijpt. In deze blog wil ik je hier meer over vertellen en tips geven hoe je het bovenbrein kunt activeren en trainen.

Het bovenbrein activeren
De uitdaging voor de leerkracht is om tijdens een probleemsituatie het bovenbrein van de kleuter te activeren. Vaak ben je juist geneigd om bepaald gedrag af te dwingen, maar dit kan het benedenbrein triggeren waardoor de kleuter nog meer ongewenst gedrag laat zien. Je stimuleert het bovenbrein door samen de situatie te overdenken en een goede manier te vinden om het probleem op te lossen. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Review: Astronautenschool

Review: Astronautenschool

Binnenkort gaan wij in groep 3/4 werken rondom het thema ‘Zon, maan en sterren’. Dit thema roept altijd veel vragen op bij de kinderen. ‘Hoe eten ze in de ruimte?’ ‘Hoe word je een astronaut?’ ‘Hoe voelt het om te zweven?’ Ik probeer de vragen zo goed mogelijk te beantwoorden, maar nog leuker is het om het antwoord zelf op te zoeken. Het boek ‘Astronautenschool‘ is geschreven voor nieuwsgierige kinderen. Ben je klaar voor de astronautenschool? Controleer je rooster en stijg op!

Astronautenschool
Door dit informatieboek te lezen leren de kinderen stap voor stap leuke feitjes over de ruimte. Ze worden als het ware meegenomen van astronautenschool tot ruimtereis. Er wordt verteld hoe je een astronaut wordt, hoe een raket werkt, hoe je in de ruimte komt, hoe een maanlanding eruitziet,  hoe je terug naar de aarde vliegt en nog veel meer.

In het boek worden twee vluchten uitgelegd, de eerste vlucht gaat naar de maan en de tweede vlucht naar het internationale ruimtestation ISS. Daarnaast wordt er uitleg gegeven over het toekomstige ruimtevliegtuig voor toeristen, reizen naar Mars, satellieten en spaceshuttles. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Gedragsproblemen of gewoon gedrag bij kleuters?

Gedragsproblemen of gewoon gedrag bij kleuters?

Kleuters met lastig gedrag. Misschien denk je nu wel gelijk aan een paar kinderen uit jouw klas. Maar zijn ze echt lastig of dagen ze ons uit om onze onderwijskundige vaardigheden optimaal in te zetten? Door deze blog wil ik je meer inzicht geven in gedrag bij kleuters. Zijn het echt gedragsproblemen of is het gewoon gedrag?

Probleemgedrag
In de literatuur worden verschillende definities van probleemgedrag gegeven. Ik kan mij het meest vinden in de definitie van Van der Ploeg (2014). Hij beschouwt gedrag als probleemgedrag als de op dat moment heersende regels en normen worden overschreden. Een kleuter die niet wil stilzitten of een andere leerling pijn doet laat volgens deze definitie probleemgedrag zien. Maar de vraag is of dit toepasbaar is op kleuters. Welk gedrag mag je van een 4- tot 6-jarige eigenlijk verwachten? Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Review: Anatomie. Zo zag je het menselijk lichaam nog nooit

Review: Anatomie. Zo zag je het menselijk lichaam nog nooit

In groep 3/4 werken we om het jaar over het thema ‘Mijn lijf’, maar dit thema komt ook regelmatig bij de kleuters en biologielessen in de bovenbouw aan bod. Ons lichaam is een wonderlijk iets, het zit prachtig in elkaar en is daardoor een interessant onderwerp om over te werken. Van Fontaine uitgevers kreeg ik een heel groot informatieboek, ‘Anatomie. Zo zag je het menselijk lichaam nog nooit’, over het menselijk lichaam. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Anatomie
De ondertitel van het boek Anatomie is: ‘Zo zag je het menselijk lichaam nog nooit’. En dit klopt, met dit informatieboek ontdekken en leren de kinderen tot in de kleinste details over de werking van het menselijk lichaam. Het lichaam wordt ontleed en uitvergroot en aan de hand van de bijzonder vormingeving van dit boek krijgen de kinderen inzicht in de anatomie en haar functies. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Hoe haal je meer uit knutselwerkjes?

Hoe haal je meer uit de knutselwerkjes?

In bijna elke groep hangen wel knutselwerkjes van de kinderen. Misschien heb je wel een ijzerdraad voor het raam waaraan je de werkjes ophangt of je plakt de werkjes op de muur. Maar heb je er weleens over nagedacht wat je doel hiermee is? Wil je het lokaal opvrolijken of laten zien welke werkjes de kinderen hebben gemaakt? In deze blog geef ik een aantal ideeën hoe je meer kunt halen uit de knutselwerkjes en geef ik je een tip voor een handig ophangsysteem.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met STAS.

Het werk tentoonstellen
Je kunt op veel verschillende manieren het werk van de kinderen tentoonstellen. Sommige leerkrachten maken foto’s en plaatsen deze op de website of Facebookpagina, anderen maken er een collage van voor in de nieuwsbrief, maar je kunt het natuurlijk ook op de ouderwetse manier doen: in de klas ophangen. Maar waarom zou je dit eigenlijk doen? Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.