Activiteiten bij de Vitamini’s

Het Vitaminivirus in de klas

Het is een hele hype: de Vitamini’s van de Lidl. Als je bij de Lidl boodschappen doet, krijg je bij elke 10 euro een sticker en bij 15 stickers krijg je een leuke Vitamini knuffel cadeau. De kinderen zijn er helemaal weg van. Ook in de klas nemen de kinderen op speelgoeddag de Vitamini’s mee en gaan er veel gesprekken over welke Vitamini’s een kind heeft gekregen. Reden om de klas aan te passen!

Op dit moment werken wij over het thema tandarts. Zoals de kinderen al hebben geleerd, is gezond eten beter voor je tanden. Daarom kan ik een goede koppeling maken naar de Vitamini’s.

De winkel
Allereerst kwamen de kinderen met het idee om een groente- en fruitwinkel te maken in de klas. Ze begonnen met het natekenen van het logo van de Lidl en verzamelden al het groente en fruit uit de huishoek. Vervolgens werden alle groenten en fruit gesorteerd in de kast van de winkel.

Vervolgens moesten er prijskaartjes bij gemaakt worden. De kinderen besloten om kaartjes te knippen, hierop de naam te schrijven van de groente of van het fruit, daaronder de prijs en er moest ook een streepjescode bij. Lees verder

Auteur:

Chantal Veenhof werkt fulltime als juf in groep 0/1/2 in Bunschoten-Spakenburg. Ze heeft de PABO gedaan op de Marnix Academie in Utrecht. Ze volgt op dit moment een opleiding tot jonge kind specialist. Ze werkt ontwikkelingsgericht enheeft een passie voor het spelend en betekenisvol leren.

Deel 3: muziek- en beweegactiviteiten bij thema Ridders en Jonkvrouwen

Deel 3: muziek- en beweegactiviteiten bij thema Ridders en Jonkvrouwen

Paardrijden, toernooien, op jacht gaan … ridders hadden een druk bestaan. Als je met het thema ‘ridders en jonkvrouwen’ werkt, is het bedenken van muziek- en beweegactiviteiten een van de leukste dingen. Wat je precies kunt doen met muziek en beweging, lees je in deze laatste blog.

Luik 1: Rijke leeromgeving
Luik 2 Taal en rekenen
Luik 3 Muziek en beweging

Muziek
Bij dit thema heb ik een aantal liedjes bedacht, die je de kinderen kunt aanleren. Deze liedjes zie je hieronder. Ook vond ik een aantal leuke liedjes op internet. Daar zal ik naar linken.

Lied: Ridder bij de haard – Wijs: Slaap kindje slaap
Ri-dder bij de haard
Daar buiten loopt z’n paard
Daar binnen bra-ndt een vuurtje
Daar zit de ridder een uurtje
Ridder met z’n zwaard
Zit lekker bij de haard! Lees verder

Auteur:

Carolien van Beveren is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Ze studeerde in 2009 af aan de PABO. Vanaf die tijd heeft ze altijd als onderbouwleerkracht gewerkt, met veel enthousiasme. Ze vindt het belangrijk dat in het onderwijs aan kleuters het spelende kind centraal staat. Ze houdt ervan om thema's uit te werken en blogt hier dan ook regelmatig over. Carolien geeft les op een basisschool in Zeeland. Ze is getrouwd en moeder van een peuter van 2,5 en een baby.

WINACTIE! Informatieboeken voor kinderen met dyslexie

WINACTIE! Informatieboeken voor kinderen met dyslexie

Wij werken in de klas met thema’s; een goede reden om naast leesboeken ook informatieboeken aan te bieden. Toch zijn deze informatieboeken voor sommige kinderen nog best lastig. Daarom ben ik zo blij met de informatieve boeken van Zwijsen.

Informatieve boeken voor moeilijke lezers
Misschien ken je al wel de Zoeklicht serie van Zwijsen. Deze bestaan uit allerlei leuke leesboekjes geschikt voor kinderen met dyslexie. Ze hebben nu ook informatieve boeken voor dyslectische lezers van 8 t/m 12 jaar.

De boeken zijn makkelijk te lezen door het lagere AVI-niveau. Hierdoor zijn ze dus niet alleen geschikt voor kinderen met dyslexie, maar ook voor kinderen die op een wat lager leesniveau lezen.

Op dit moment heb je als leerkracht de keuze uit acht verschillende titels. Ik heb de volgende vier boekjes in mijn klas: Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

ICT-middelen geschikt voor het kleuteronderwijs

ICT-middelen geschikt voor het kleuteronderwijs

De digitalisering neemt snel toe; jonge kinderen hebben vaak al ervaring met tablets en andere digitale apparaten. Hoe speel je hier in het onderwijs op in? Voor de opleiding Jonge Kind Specialist op de Marnix Academie ben ik samen met mijn leerteam een onderzoek gaan doen naar ICT met kleuters.

Onze onderzoeksvraag was: Hoe kan je als leerkracht ICT doelgericht inzetten bij kleuters a.d.h.v. de 21e-eeuwse vaardigheden? In een serie blogs vertel ik je hier meer over. In deze eerste blog vertel ik je over wat de meerwaarde (of juist niet) is van ICT-middelen in de klas en welke middelen geschikt zijn voor de kleuters.

Wat is juist wel of niet de meerwaarde van ICT-middelen in de klas?
Het feit dat scholen meebewegen met ontwikkelingen in de maatschappij, in dit geval digitale ontwikkelingen, lijkt op zichzelf weinig problematisch. In het dagelijks leven maken leerlingen, over het algemeen, al veelvuldig gebruik van de computer en social media; het gebruik van die middelen op school werkt voor hen dan mogelijk ook motiverend (Veen, 2012). Lees verder

Auteur:

Chantal Veenhof werkt fulltime als juf in groep 0/1/2 in Bunschoten-Spakenburg. Ze heeft de PABO gedaan op de Marnix Academie in Utrecht. Ze volgt op dit moment een opleiding tot jonge kind specialist. Ze werkt ontwikkelingsgericht enheeft een passie voor het spelend en betekenisvol leren.

Boekentip: Het abc van Kikker

Boekentip: Het abc van Kikker

Ik heb van uitgever Leopold een ontzettend leuk prentenboek gekregen om te gebruiken bij het leren van de letters of het alfabet. Het is een vernieuwde versie over Kikker, namelijk Het abc van Kikker.

Het abc van Kikker
Ik geniet er ontzettend van om juf te zijn van een groep 3. Het is zo leuk om te zien hoe de kinderen zich ontwikkelen naar schoolkind en het leesproces doormaken. Bij de meeste kinderen is er, zeker aan het begin van het schooljaar, erg veel hunkering naar het leren van de letters.

Dit boek is dan ook een leuk middel om te gebruiken eind groep 2 of begin groep 3 wanneer de kinderen interesse krijgen in letters.

‘Zeg Kikker?’ vroeg Rat. ‘Ken jij alle letters al?’
‘Jazeker,’ antwoordde Kikker. ‘Ik ken ze allemaal. Jij toch ook?’
‘Natuurlijk,’ zei Rat. ‘Ik kan lezen en schrijven, en ik spreek drie andere talen. Frans, Duits en Engels. Maar laat jij maar eens horen wat je weet.’
En Kikker begon… Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Hoe kan je de autonomie van een kind stimuleren?

Hoe kan je de autonomie van een kind stimuleren?

Ik vind het ontzettend belangrijk dat de kinderen uit mijn klas zelfstandig zijn. Zeker is een combinatiegroep is dit toch wel een must. Wanneer kinderen voortdurend afhankelijk zijn van een volwassene ontstaan er bepaalde gevoelens. Het kind zal zich dankbaar voelen, maar ook gevoelens als hulpeloosheid, wrok, frustratie en boosheid zullen naar voren komen. In deze blog vertel ik aan de hand van het boek How2talk2kids hoe je de autonomie van een kind kan stimuleren.

Het stimuleren van autonomie
Als opvoeders zijn we snel geneigd om dingen voor het kind te doen; zeker als we haast hebben of we ze willen beschermen tegen teleurstelling. Door echt te luisteren naar de gevoelens van het kind of door onze gevoelens te delen kunnen wij het zelfvertrouwen stimuleren.

Het is even een stukje bewustwording waar je als opvoeder doorheen moet. Stel jezelf steeds de vraag ‘Heb ik een keuze? Moet ik het overnemen? Of kan ik het kind zelf verantwoordelijk laten zijn?’ En hoe kan je dan de verantwoordelijkheid zo bij het kind neerleggen zonder dat het in de weerstand schiet.

Dit vraagt om een behoorlijke dosis zelfbeheersing en discipline. We vinden het vaak best fijn om  ‘nodig te zijn’. Maar hoe kan je dit anders doen?  Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Spellentip: Denkdobbelen

Spellentip: Denkdobbelen

In steeds meer groepen wordt er aandacht besteed aan filosofie. Dit lijkt iets heel ingewikkelds, maar door een spel als Denkdobbelen te gebruiken worden kinderen al op een leuke manier aan het denken gezet. In deze blog wil ik je er graag meer over vertellen.

Deze blog is geschreven in samenwerking met filosofiejuf.nl. 

Filosoferen
Misschien word je niet gelijk enthousiast van het idee om te filosoferen met de kinderen. Maar toch is dit ontzettend leuk om te doen. Juist kinderen kunnen hele bijzondere en wijze dingen zeggen. Tijdens het filosoferen leren de kinderen kritisch denken door vragen te stellen. Kan dit eigenlijk wel? En is het waar omdat een ander het zegt?

Denkdobbelen
Het spel Denkdobbelen is een mooi hulpmiddel wanneer je op eenvoudige wijze aan de slag wilt gaan met filosoferen. Het materiaal is ontwikkeld om te gebruiken met kinderen van 4 tot en met 12 jaar. Op het bordspel staan vier gedachtenwolken waar je woorden op kunt schrijven met een whiteboard stift. De woorden in de wolkjes vormen samen een zin of een vraag. Je stelt deze zinnen of vragen samen door te dobbelen met de dobbelstenen. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Boekentip: De jongen die met de dieren schaatste

Oefenen en trainen. Dat is wat je moet doen als je de top wilt bereiken. Voor sommigen blijft dat een droom, maar voor topschaatser Beorn Nijenhuis kwam die droom echt uit! Hoe? Dat lees je in het boek: ‘De jongen die met de dieren schaatste’.

De jongen die met de dieren schaatste
Beorn weet heel goed wat hij wil: de beste schaatser worden. Hij weet ook heel goed wat je daarvoor moet doen, namelijk: trainen. En dat doet hij dan ook.

Rondjes. Lucht. Adem.
Nergens aan denken. Harder.
Bochten. Harder. Ijs.
En de dieren kijken mee. 

Na twee jaar, als hij tien is, rijdt hij zijn eerste wedstrijd. Op een haar na verliest hij deze. Dit vindt hij niet makkelijk, maar hij belooft zichzelf dat hij niet opgeeft. Met het ouder worden gaat hij steeds meer wedstrijden schaatsen. Eerst in Canada, maar later ook in Nederland. Zou hij zijn uiteindelijke doel, de Olympische Spelen halen, en ook winnen? Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

thema Ridders en Jonkvrouwen

Deel 2: Taal- en rekenactiviteiten bij thema Ridders en Jonkvrouwen

Erg leuk was het: het opzetten van het thema ‘Ridders en Jonkvrouwen’. We maakten een prachtig kasteel van karton met een echte ophaalbrug. Er werd rollenspel gespeeld en kinderen genoten. Maar wat kun je als leerkracht doen aan talige activiteiten bij dit thema? En valt er ook wat te tellen/rekenen? Dat lees je in deze tweede blog.

Luik 1: Rijke leeromgeving
Luik 2 Taal en rekenen
Luik 3 Muziek en beweging

Woordenschat
Bij dit thema hoort een uitgebreide schat aan woorden die de leerlingen kunnen leren. Ridder, jonkvrouw, ophaalbrug, kasteel en poort zijn minimaal de woorden die de kinderen wel onthouden naar aanleiding van dit thema.

Maar denk ook aan gracht, toren, vlag, waterput, harnas, helm, vizier, lans, zwaard, pijl en boog. Bij het paard van de ridder horen ook weer een aantal woordenschatwoorden: zadel, draf, galop, stapvoets, toernooi. Lees verder

Auteur:

Carolien van Beveren is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Ze studeerde in 2009 af aan de PABO. Vanaf die tijd heeft ze altijd als onderbouwleerkracht gewerkt, met veel enthousiasme. Ze vindt het belangrijk dat in het onderwijs aan kleuters het spelende kind centraal staat. Ze houdt ervan om thema's uit te werken en blogt hier dan ook regelmatig over. Carolien geeft les op een basisschool in Zeeland. Ze is getrouwd en moeder van een peuter van 2,5 en een baby.

Wat is een growth mindset?

De komende weken wil ik mij verdiepen in het ontwikkelen van een growth mindset bij kinderen. De afgelopen jaren is de aandacht toegenomen voor het feit dat je intelligentie bij kinderen en volwassenen kunt laten groeien en veranderen. Een heel interessant boek hierover is Mindsets op school. In deze blog wil ik aan de hand van dit boek je hier graag in mee nemen.

Growth mindset
Intelligentie is een eigenschap die ontwikkeld kan worden, dit noem je ook wel een growth mindset. Uit onderzoek is aangetoond dat als kinderen deze ontwikkelen ze ervan overtuigd zijn dat slim zijn en iets goed kunnen, geleerd kunnen worden. Kinderen met een growth mindset geloven dat ze zo ongeveer alles kunnen leren. Natuurlijk kost het soms veel moeite en maken ze  fouten, maar ze begrijpen dat ze door inzet en doorzettingsvermogen kunnen groeien.

Het tegengestelde van een growth mindset is een fixed mindset. Een kind met een fixed mindset kan oprecht geloven dat zijn intelligentie, vaardigheden en talent al bij de geboorte vaststaat. Door deze overtuiging geven ze vaak snel op en doen ze geen moeite om zich verder te ontwikkelen. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

spellenpakket geldrekenen

Rekenen met geld – materialen

Momenteel zijn we in groep 4 druk bezig met het geldrekenen. Ik merk dat de meeste kinderen dit nog best lastig vinden. Welke munten zijn er allemaal? Welke munten zijn samen 1 euro waard en hoe weet ik hoeveel geld ik terug krijg?

Ik heb daarom een aantal materialen gemaakt die ik tijdens de rekenles of hoeken kan inzetten. De bundel geldrekenen bestaat uit posters, werkbladen, geldkaartjes, spellen en woordkaarten.

Posters

  • Poster met daarop alle euromunten en eurobiljetten. De kinderen kunnen zo zelf controleren of een munt van bijvoorbeeld 60 cent wel echt bestaat.
  • Poster met daarop mogelijkheden hoe je 1 euro kunt maken. Denk aan twee keer een munt van 50 cent of vijf keer een munt van 20 cent.
  • Poster met daarop mogelijkheden hoe je 2 euro kunt maken.

Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Combinatiegroepen bij de kleuters

Combinatiegroepen bij de kleuters

Steeds vaker hoor je dat er combinatiegroepen worden gemaakt bij de kleuters. Veel mensen vragen zich af of dit wel goed is voor de ontwikkeling van de kinderen en of het leeftijdsverschil niet veel te groot wordt door te werken met heterogene groepen. Op de school waar ik werk, werken we juist bewust met heterogene kleutergroepen. In deze blog vertel ik je meer over onze beweegredenen.

De ontwikkeling van kleuters
Allereerst is het belangrijk om naar de ontwikkeling van kleuters te kijken. De ontwikkeling van een kleuter verloopt sprongsgewijs. Dit betekent dat het kind op het ene moment een ontwikkelingsvoorsprong kan hebben op een bepaald gebied en hij kan een paar maanden later, wat betreft zijn ontwikkeling, weer op hetzelfde niveau als leeftijdsgenootjes zitten of zelfs een ontwikkelingsachterstand doormaken.

Een kleuter ontwikkelt zich naar interesse. Wanneer het kind niet of nauwelijks interesse heeft voor cijfers betekent dat niet dat het niet kan tellen. Het kan betekenen dat het kind er nog niet aan toe is. Wanneer we juist kinderen van verschillende leeftijden en niveaus bij elkaar zetten, worden alle niveaus aangeboden in een groep. Een kind kan zo gemakkelijk aansluiten bij het niveau dat bij hem of haar past. Lees verder

Auteur:

Chantal Veenhof werkt fulltime als juf in groep 0/1/2 in Bunschoten-Spakenburg. Ze heeft de PABO gedaan op de Marnix Academie in Utrecht. Ze volgt op dit moment een opleiding tot jonge kind specialist. Ze werkt ontwikkelingsgericht enheeft een passie voor het spelend en betekenisvol leren.