Kunst voor de allerkleinsten

Kunst voor de allerkleinsten

Ben je op zoek naar een kartonboek voor je peuter om de eerste woordjes aan te leren? Maar wil je niet zo’n standaard woordenboekje? Van Lemniscaat kreeg ik twee schitterende kartonboekjes gebaseerd op de kunstcollectie van The British Museum. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Kunst voor de allerkleinsten
Een paar jaar geleden was ik in Londen en daar heb ik o.a. The British Museum bezocht. Dit is het rijksmuseum van Groot Brittannië. Het bevat een van de grootste kunstcollecties ter wereld: dertien miljoen voorwerpen uit de menselijke geschiedenis.

Nu kunnen de ook de allerkleinsten kennis maken met de prachtige kunstvoorwerpen door twee bijzondere kartonboekjes. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Tiptoi® Spel - Al mijn dieren

Tiptoi® Spel – Al mijn dieren

De afgelopen tijd is er steeds meer aandacht voor digitale leermiddelen. In de kleutergroepen wordt dit vaak gedaan door de materialen van Tiptoi® in te zetten. Speciaal voor de peuters/groep 1 heeft Tiptoi® twee nieuwe producten ontwikkeld. Vandaag deel ik meer informatie over het spel Al mijn dieren.

Wat is Tiptoi®?
Tiptoi® is een interactief leersysteem wat ontwikkelt is door Ravensburger. Het concept bestaat uit een zogeheten stift en een boek die  je los van elkaar aanschaft. Er zijn enkele pakketten waarbij je de stift en het boek samen krijgt. De stift is de basis, zonder stift heb je niks aan de boeken.

Door de stift aan je computer te koppelen, wordt de tiptoi manager gedownload. Hierop staat alle software van de bestaande boeken. Je download het bestand wat je nodig hebt op de stift en dan kun je met het boek zelf aan de slag gaan. De stift vertelt je wat je moet doen, hoe de spellen werken en of je het juiste antwoord geeft.

Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Tiptoi® Mijn geluiden prentenboek - Bij ons thuis

Tiptoi® Mijn geluiden prentenboek – Bij ons thuis

De afgelopen tijd is er steeds meer aandacht voor digitale leermiddelen. In de kleutergroepen wordt dit vaak gedaan door de materialen van Tiptoi® in te zetten. Speciaal voor de peuters/groep 1 heeft Tiptoi® twee nieuwe producten ontwikkeld. Vandaag deel ik meer informatie over de starter set Mijn geluiden prentenboek – Bij ons thuis.

Wat is Tiptoi®?
Tiptoi® is een interactief leersysteem wat ontwikkelt is door Ravensburger. Het concept bestaat uit een zogeheten stift en een boek die  je los van elkaar aanschaft. Er zijn enkele pakketten waarbij je de stift en het boek samen krijgt. De stift is de basis, zonder stift heb je niks aan de boeken.

Door de stift aan je computer te koppelen, wordt de tiptoi manager gedownload. Hierop staat alle software van de bestaande boeken. Je download het bestand wat je nodig hebt op de stift en dan kun je met het boek zelf aan de slag gaan. De stift vertelt je wat je moet doen, hoe de spellen werken en of je het juiste antwoord geeft. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Boekentip: Val niet van dat vlot

Boekentip: Val niet van dat vlot

Deel 12 in de vrolijke en avontuurlijke avi-reeks over juf Fiep en haar dappere groep 3 is uitgekomen. Namelijk het boek Val niet van dat vlot. In deze blog vertel ik je graag meer over dit deel.

Val niet van dat vlot
De neef van Kas komt een maand in de klas. Zijn ouders werken in het circus en ook Bram kan koorddansen. Dit komt in het avonturenverhaal goed van pas. Na het harde werken neemt juf Fiep groep 3 mee naar de beek op de berg.

De kinderen krijgen de opdracht om een vlot van tonnen, touw en takken te maken. Zou het vlot blijven drijven in de beek? Bram maakt het touw los en hup, de stroom neemt het vlot mee. De beek is best wild en het vlot gaat daardoor wel erg snel. Niet zo handig dat er geen stuur of rem op zit. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Engelstalige leesboeken voor de basisschool

Engelstalige leesboeken voor de basisschool

Kinderen spreken steeds eerder en beter Engels; zeker als je dit vergelijkt met zo’n 20 jaar geleden. Dankzij Youtube en films komen de kinderen er al op jonge leeftijd mee in aanraking. Voor sommige kinderen kunnen de lessen Engels dan best saai zijn; ze hebben wat uitdaging nodig. Bijvoorbeeld door Engelstalige leesboeken te lezen. In deze blog deel ik een aantal tips.

Engels bij ons op school
Bij ons op school maken de kinderen vanaf groep 1 al kennis met Engels. In de groepen gebruiken we o.a. de methode My name is Tom. Een leuke en interactieve methode waarbij de kinderen op een leuke manier met het Engels aan de slag gaan.

In groep 1 t/m 4 zijn de thema’s toegespitst op de directe omgeving van het kind: My family, My house, My school en My birthday. Binnen deze thema’s komen onderwerpen aan de orde die kinderen uit deze leeftijdsgroep in het bijzonder aanspreken, bijvoorbeeld: buiten spelen, naar de dierentuin gaan en een verjaardagsfeest vieren.

Ook leuk: tips voor Engelse bewegingsliedjes. 

Bij groep 5 t/m 8 maken we een reis door Europa. In elke groep behandelen we een ander land. Per land worden 34 lessen van ongeveer een uur aangeboden. De lessen zijn door de leerkracht naar eigen inzicht aan te passen of aan te vullen en worden opgebouwd via 4 stappen: de klassikale ‘introduction’ en ‘instruction’, het individuele ‘at work’ en de ‘round off’ als afsluiting. Hierbij is veel ruimte om te differentiëren.

Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Boekentip: Zo maak je een boek

Boekentip: Zo maak je een boek

Er zijn weer twee nieuwe delen van de informatieve serie Willewete uitgekomen. In deze blog vertel ik je graag meer over Zo maak je een boek. Ontzettend leuk om straks bij de kinderboekenweek te gebruiken!

Zo maak je een boek
Zijn de kinderen in jouw klas nieuwsgierig hoe boeken gemaakt worden?  In Zo maak je een boek krijgen ze op vele vragen een antwoord. Hoe heette de eerste echte drukker? Wie heeft er allemaal meegewerkt voor je een verhaal als boek in je handen kunt houden? Gaat boeken maken snel? Hoeveel verdient een schrijver? Moet je elk boek dat je wilt lezen ook kopen?

Op de eerste bladzijde maken de kinderen kennis met Matilda; zij houdt heel veel van verhalen. De juf van Matilda heeft een auteur en illustrator uitgenodigd. Dat is heel leuk, want nu kan ze al haar vragen stellen.

Vervolgens komt het informatieve deel. Denk aan de geschiedenis van het schrift, het ontstaan van de boekdrukkunst, de mensen die een boek maken, wat er met nieuwe boeken gebeurt en hoe het is om auteur of illustrator te zijn. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Taal- en leesactiviteiten bij de kleuters

Taal- en leesactiviteiten bij de kleuters

Taal- en leesactiviteiten worden bij de kleuters spelenderwijs aangeboden. De kinderen werken zo aan diverse doelen rondom de taalontwikkeling. In deze blog geef ik je een aantal tips en ideeën hoe je taal op een speelse manier kan aanbieden.

Boeken en verhalen lezen
Het voorlezen moet een dagelijks terugkerende activiteit zijn bij de kleuters. Door middel van boeken komen ze in aanraking met onbekende woorden en ontwikkelen ze verschillende literaire competenties. Het is dan ook belangrijk om voor een rijk en divers aanbod van boeken en leesactiviteiten te zorgen.

Tijdens elk thema kan je een prentenboek centraal stellen. Deze wordt tijdens de boekenkring gepresenteerd en besproken. Door diverse activiteiten rondom het prentenboek te organiseren raken de kinderen bekend met de verhaallijn, de personages en het plot.  Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Voorleesverhalen over energietransitie in de klas

Energietransitie uitleggen door voorleesverhalen

Ben je een bovenbouwleerkracht en wil je in de klas aandacht geven aan lessen rondom energie? In deze blog geef ik een aantal handige tips. Je kunt bijvoorbeeld de gratis voorleesverhalen gericht op kinderen over energietransitie gebruiken.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Feenstra.

Wetenschap en techniek
Steeds meer scholen richten zich naast rekenen, taal en spelling op vakken als wetenschap en techniek. Op deze wijze worden kinderen gestimuleerd om de 21st century skills eigen te maken. Je kunt hierbij denken aan vaardigheden als kritisch denken, probleemoplossend vermogen en creatief denken.

In de bovenbouw kan je leerlingen uitdagen om vragen rondom wetenschap en techniek te laten beantwoorden. Een leuk en interessant thema is energie. Hierbij zijn allerlei interessante onderzoeksvragen bij te bedenken. Bijvoorbeeld:

  • Hoe kunnen we zuiniger omgaan met de energie?
  • Wat is duurzame energie?
  • Hoe zouden we in de toekomst omgaan met energie?

Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Tips om schoolbreed te werken aan de sociale veiligheid

Schoolbreed werken aan de sociale veiligheid

Vanaf 1 augustus 2015 zijn scholen verplicht om zorg te dragen voor een veilige school. Je veilig voelen is een belangrijke voorwaarde om te kunnen leren en jezelf te ontwikkelen. Alleen in een sociaal veilige omgeving durven leerlingen zich kwetsbaar op te stellen en hebben ze het gevoel erbij te horen. Maar hoe kan je als school dit borgen? In deze blog deel ik een aantal ervaringen en geef ik praktische tips hoe je kunt werken aan de sociale veiligheid.

Preventief handelen
Bij de aanpak van gedragsproblemen is preventief handelen heel belangrijk.  Aangezien leerlingen alleen tot ontwikkelen komen als ze zich veilig voelen, is het van groot belang dat de school aandacht geeft aan het preventief handelen om zo gedragsproblemen te voorkomen. Een instrument dat aan het ontwikkelen van een preventiebeleid kan bijdragen is de preventiepiramide van Deklerck.

Dit model heeft mij geholpen om tijdens mijn master SEN de schoolsituatie goed in kaart te brengen. Wat doen wij eigenlijk al aan preventieve maatregelen om gedragsproblemen zoveel mogelijk te voorkomen? Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Boekentip: Kun jij dit?

Boekentip: Kun jij dit?

Een boek dat gaat over dieren, vriendschap, vertrouwen, doorzettingsvermogen en het ontdekken van je talenten. In het boek ‘Kun jij dit?‘ komt dit allemaal voorbij. In deze blog vertel ik je meer over dit geweldige prentenboek.

De inhoud
Het boek gaat over Siem de schildpad. Siem wil graag met de andere dieren spelen. Wanneer hij bij de andere dieren komt, lachen ze hem uit omdat hij bepaalde dingen niet kan die de andere dieren wel kunnen.

Siem wordt daar erg verdrietig van. Wanneer hij verdrietig weggaat, komt hij zijn vriend Kasper de muis tegen. Kasper doet er alles aan om Siem weer op te vrolijken en met hem te kijken naar de dingen die hij wel kan. Uiteindelijk blijkt dat Siem iets heel bijzonders kan, dat de andere dieren niet kunnen.

De illustraties
Dit prentenboek bestaat uit mooie, duidelijke illustraties. Ze zijn erg kleurrijk en mooi vormgegeven. Bewegingen en uitspraken worden goed verbeeld en ook de emoties van de dieren zijn herkenbaar. De achtergronden zijn erg rustig. Deze zijn wit of een rustig landschap. Lees verder

Auteur:

Chantal Veenhof werkt fulltime als juf in groep 0/1/2 in Bunschoten-Spakenburg. Ze heeft de PABO gedaan op de Marnix Academie in Utrecht. Ze volgt op dit moment een opleiding tot jonge kind specialist. Ze werkt ontwikkelingsgericht enheeft een passie voor het spelend en betekenisvol leren.

Ontwikkelingsgericht taalonderwijs in groep 3/4

Ontwikkelingsgericht taalonderwijs in groep 3/4

De meeste kinderen hebben in groep 2 al kennis gemaakt met letters, verhalen en boeken. Als middenbouwleerkracht is het dus belangrijk om hier bij aan te sluiten. In deze blog deel ik verschillende tips hoe je het lezen en schrijven in de middenbouw op ontwikkelingsgerichte wijze kunt vormgeven.

Lezen en schrijven in groep 3 en 4
Er is nog te vaak een groot verschil tussen het kleuteronderwijs en het onderwijs in de middenbouw. Bij de kleuters wordt veel meer instructie in kleine groepjes gegeven. Er wordt gewerkt aan de hand van thema’s en spel neemt een grote plaats in. De betrokkenheid van kinderen is groot; de nieuwsgierig naar de wereld om hen heen wordt echt geprikkeld.

Meer lezen over spelend leren in groep 3? Lees dan mijn boek. 

In groep 3 beginnen alle kinderen op hetzelfde instapniveau. De kinderen krijgen klassikaal instructie, lezen een tekstje en maken opdrachten in een werkboek. Kinderen die al een stuk verder zijn kunnen zich hierdoor niet echt meer ontwikkelen. Het genieten van het lezen en het inzien van het nut van lezen is niet echt een doel in het onderwijs. Door maandenlang alleen met letters bezig te zijn neemt de motivatie voor het lezen drastisch af. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Boekentip: Neushoorn en Narwal

Boekentip: Neushoorn en Narwal

Nu ik zwanger ben kijk ik ook regelmatig om me heen voor leuke baby-boekjes. Wist je dat baby’s in het begin van contrasterende zwart-witpatronen houden? Marieke ten Berge en Corien Oranje hebben daarom een prachtig groot kijk- en zoekboek van karton rondom de schepping gemaakt. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Neushoorn en Narwal: kijk en zoek in de schepping
In dit prentenboek ontdek je op elke pagina nieuwe en bekende dieren in hun eigen omgeving. Je ziet de dieren in het oerwoud, onder de grond en in de nacht, dieren met een gladde huid of een harige vacht, en dieren die langzaam of heel snel zijn. Alle illustraties zijn in zwart-wit.

Op elke pagina vind je een versje op rijm in een gekleurd kader, waarin je de verwondering terugleest over Gods mooie schepping. Ook staan hier zoekvragen die volwassene en kind uitdagen om zo veel mogelijk bijzondere dieren te vinden.  Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.