Boekentip: Rikki aan zee

Boekentip: Rikki aan zee

Misschien ga je de laatste weken van het schooljaar wel rondom het thema zomer werken. Het boek Rikki aan zee geschreven door Guido van Genechten is een leuke tip om tijdens deze periode voor te lezen. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Rikki aan zee
Het konijntje Rikki gaat een hele week met zijn familie kamperen aan zee. Als ze eindelijk met de trein aankomen kan Rikki niet wachten om de zee te zien. Hij ruikt de zeelucht en ziet allerlei vreemde vogels in de lucht. De wind speelt met zijn oren en het zand onder zijn pootjes is zacht en lekker warm.

Rikki heeft veel zin om het water in te gaan, maar dit is toch nog best wel een beetje koud. Gelukkig went het wel na een tijdje. Hij speelt heerlijk met de golven. Dan ziet hij een meisjeskonijn; het blijkt het Franse meisje Abril te zijn.

Samen gaan ze op zoek naar coquilles (schelpen) en andere zeeschatten. Ze vinden allerlei materialen en besluiten om hun namen ermee te gaan maken. Na een poosje lopen ze naar Rikki’s ouders om te spullen van een lekker wortelijsje. Na het ijsje eten gaan ze met z’n allen in een echte boot varen. Om de beurt mogen de kinderen even sturen; zo is het net of ze de kapitein zijn. Aan het einde van de dag valt Rikki moe, maar voldaan is slaap. Het was een heerlijke eerste vakantiedag!  Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Musthaves boeken voor de groep 3 leerkracht

Boekentips voor de groep 3 leerkracht

Ik ben nu al een aantal jaren groep 3 leerkracht en ik vind het echt een van de leukste groepen die je kunt hebben. Mijn eerste jaar vond ik ontzettend spannend; wat nu als de kinderen niet leren lezen? En wat als de kinderen helemaal niet willen leren? Ik heb een aantal boekentips op een rij gezet die handig zijn voor de (beginnende) groep 3 leerkracht.

Protocol Leesproblemen en Dyslexie Voor Groep 3
In de zomervakantie voorgaande aan mijn eerste jaar in groep 3 heb ik dit boek gelezen. Ook daarna heb ik het er nog vaak bij gepakt. Het is een dun, goed leesbaar en heel praktisch boek voor groep 3 leerkrachten.

Ik vind het echt een must als je goed leesonderwijs wilt neerzetten. In dit boek worden kenmerken van goed aanvankelijk leesonderwijs gegeven, tips hoe je achterstanden in lezen en spellen vroegtijdig kunt signaleren en wat een effectieve aanpak is om deze problemen aan te pakken. Echt een aanrader dus! Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Tellen met de krijtjes

Boekentip: Tellen met de krijtjes

Ik denk dat bijna elke kleuterleerkracht wel het boek De krijtjes staken kent. Maar wist je dat er ook een aantal delen specifiek voor peuters zijn? In deze blog wil ik je graag vertellen over het kartonboek Tellen met de krijtjes.

Tellen met de krijtjes
De meeste peuters zullen de krijtjes wel herkennen uit het boek De krijtjes staken. In het boek ligt de nadruk op het tellen van de krijtjes.

De krijtjes van Teun zijn verdwenen. De kinderen mogen helpen zoeken en tellen of hij ze allemaal terug kan vinden.

Vervolgens wordt er op elke bladzijde een kleur krijtje beschreven. De tekst is eenvoudig. Het draait vooral om de vrolijke illustraties. In de hoek staat het bijbehorende cijfer en de hoeveelheid krijtjes.  Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Boekentip: Op avontuur met boeken

Boekentip: Op avontuur met boeken

Krijg je volgend jaar groep 3, dan heb ik een hele leuke boekentip voor je. Namelijk het boek Op avontuur met boeken. Het is een fantasievol prentenboek geschreven en geïllustreerd door Henk Linskens over de waarde van boeken en de kracht van (voor)lezen. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Op avontuur met boeken
Op de eerste bladzijde maken we kennis met het jongetje Roman. Iedereen noemt hem Wurm, want hij is een echte boekenwurm. Zijn hobby is boeken verzamelen, want hij wil graag alles weten.

Hij vindt het heerlijk om voorgelezen te worden en vraagt dit dan ook aan iedereen uit de buurt. Wurm kan alleen slapen als er een boek onder zijn kussen ligt; hij krijgt dan de meest avontuurlijkste dromen.

Bijvoorbeeld dat hij op een eiland terechtkomt of in de zee tussen de geletterde vissen. Hij danst in zijn dromen met een ballerina die kan dansen met boeken en geniet op het boekeneiland. Maar ook overdag zijn er genoeg kansen voor spannende verhalen. Wurm heeft ontzettend veel fantasie. Dit komt door al zijn boeken; hij wordt er een wijs en creatief jongetje van. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Hoogbegaafde kinderen in het onderwijs; hoe help je ze?

Kijktip Monitor: Hoogbegaafde kinderen

Gisteren was er een interessante uitzending van Monitor over hoogbegaafde kinderen in het onderwijs. Er zijn veel hoogbegaafde kinderen die vastlopen in het onderwijs. Waarom lopen zij vast en wat kan je hier als school aan doen?

Uitzending hoogbegaafde kinderen
In de uitzending blijkt dat Monitor wekelijks mails krijgt van ouders over hun hoogbegaafde kinderen die vastlopen in het onderwijs. Een aantal ouders en kinderen worden hierover geïnterviewd. Het zijn toch wel hartverscheurende verhalen.

Het is ontzettend jammer dat kinderen thuis komen te zitten of meerdere keren van school moeten wisselen, omdat ze niet de uitdaging krijgen die ze nodig hebben.

Een duidelijke conclusie die tijdens de uitzending naar voren komt is dat Passend Onderwijs voor deze kinderen niet werkt. Inmiddels weten we natuurlijk al langer dat het hele Passend Onderwijs mislukt is. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Boekentip: Spekkie en Sproet zelf lees boek

Ben je fan van de Spekkie en Sproet serie? Dan word je zeker blij van het boek ‘Spekkie en Sproet zelf lees boek’. Maar liefst drie verhalen in één boek. Een nieuw verhaal en twee oude bekende. Het bijzondere is dat de al eerder verschenen verhalen in dit boek speciaal zijn herschreven zodat je ze vanaf AVI E4 al helemaal zelf kan lezen. Ben je benieuwd naar welke verhalen? Lees dan snel dit blog.

Spekkie en Sproet zelf lees boek
Het boek bevat drie verhalen. Er wordt gestart met het nieuwe verhaal.

Een vreemde zaak
Bij een oude dame worden allemaal mooie spullen gestolen. Hoewel Nelson, de neef van Spekkie, als agent op de zaak wordt gezegd, speurt hij niet alleen. Spekkie en Sproet speuren net zo hard mee. Ze zoeken naar afdrukken en praten met het personeel. Dat wordt niet door iedereen gewaardeerd. Zo komen ze echter wel tot het oplossen van de zaak. Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Boekentip: Roza Rozeurs grote werk- en knutselboek voor jonge ingenieurs

Boekentip: Roza Rozeurs grote werk- en knutselboek

Afgelopen vrijdag kreeg ik een prachtig werk- en knutselboek door de brievenbus, genaamd ‘Roza Rozeurs grote werk- en knutselboek voor jonge ingenieurs‘. Dit boek is geschreven door Andrea Beaty en de prachtige illustraties zijn gemaakt door David Roberts. Het boek bracht mij op ideeën om te werken aan de 21e eeuwse vaardigheden in de klas.

De inhoud
Dit werkboek begint met een kort verhaaltje over Roza Rozeurs. Roza is een meisje dat stiekem graag een beroemde uitvinder wil worden. Ze ontwerpt verschillende machines voor haar ooms en tantes, totdat ze erachter komt dat het allemaal niet perfect is en ze het gevoel krijgt dat ze uitgelachen wordt.

Wanneer groottante Roos op bezoek komt, verandert dit echter.  Roza leert dat het hoort bij het leven als dingen mislukken, maar dat iets pas fout gaat als je het opgeeft. Daarom besluit ze verder te gaan met het uitvinden en neemt daar de lezer in mee. Lees verder

Auteur:

Chantal Veenhof werkt fulltime als juf in groep 0/1/2 in Bunschoten-Spakenburg. Ze heeft de PABO gedaan op de Marnix Academie in Utrecht. Ze volgt op dit moment een opleiding tot jonge kind specialist. Ze werkt ontwikkelingsgericht enheeft een passie voor het spelend en betekenisvol leren.

Boekentips voor kinderen die een hekel hebben aan lezen

Boekentips voor kinderen die niet van lezen houden

Je kunt als leerkracht of ouder nog zo enthousiast zijn over lezen, maar dit betekent niet automatisch dat de kinderen dit ook zijn. Er zijn altijd kinderen die het lezen echt niet leuk vinden. Welke boeken zijn dan een aanrader om te promoten? Ik vroeg het op Facebook en jullie reageerden massaal! In deze blog een aantal tips.

Kinderen motiveren tot lezen
Uit onderzoek blijkt dat voor jongens minder gemotiveerd zijn om te lezen. In deze blog geef ik een aantal tips om jongens aan het lezen te krijgen. Deze tips gelden natuurlijk ook voor meiden. Dwing een kind nooit tot lezen, regel rolmodellen, sluit aan bij de belevingswereld, accepteer het als een kind een boek niet leuk vindt en beloon eventueel voor het lezen.

Zorg er ook voor dat je leuke activiteiten rondom het lezen aanbiedt. Dus niet elke dag een half uur stillezen, maar ook op een creatieve manier met lezen en boeken bezig zijn. Wij gebruiken op school mijn bundel vol met leespromotie ideeën.

Lees ook: zo vergroot je de leesmotivatie bij zwakke lezers. 
Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Feedback is fantastisch

Boekentip: Feedback is fantastisch

Iedereen heeft er mee te maken: feedback. Ook al is het een onderdeel van het dagelijks leven toch is het niet vanzelfsprekend dat je weet hoe je met feedback om moet gaan. Hoe vaak ik zelf niet zeg: ‘Oh, in de uitverkoop gekocht’, als iemand me een compliment geeft over mijn kleding in plaats van dank je wel.

Als wij als volwassenen er soms al moeite mee hebben, hoe is het dan voor kinderen? Het boek ‘Feedback is fantastisch’ leert kinderen om om te gaan met complimenten en kritiek. Lees dit blog om meer te weten te komen.

Feedback is fantastisch
In ‘Feedback is fantastisch’ leer je Max kennen. Als hij een wedstrijd kauwgombellen blazen wint en zijn vriend hem daar een compliment voor geeft , zwakt hij deze meteen weer af. Ook als Nina hem een compliment geeft over zijn kleding is zijn reactie verre van gepast. Hij krijgt er Nina zelfs boos mee. Max vindt het maar ingewikkeld. Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Kleuters en 21e eeuwse vaardigheden

Kleuters en 21e eeuwse vaardigheden

Vorige maand schreef ik een blog over het gebruik van ICT-middelen bij de kleuters. In deze blog wil ik jullie meer vertellen over het koppelen van de 21e eeuwse vaardigheden aan het kleuteronderwijs. Op zoek naar leuke tips? Lees dan snel verder.

ICT-middelen en 21e-eeuwse vaardigheden
Het gaat er volgens Schoolyard om dat je als leerkracht in staat bent om, vanuit een duidelijke visie, het jonge kind te begeleiden bij zijn ontwikkeling op de domeinen van het model van de 21e-eeuwse vaardigheden:

  1. Creatief denken
  2. Probleem oplossen
  3. Computational thinking
  4. Informatievaardigheden
  5. ICT basisvaardigheden
  6. Media wijsheid
  7. Communiceren
  8. Samenwerken
  9. Sociale en culturele vaardigheden
  10. Zelfregulering
  11. Kritisch denken

In 2016 publiceerden Kennisnet en SLO het vernieuwde model, waarin digitale geletterdheid is uitgesplitst in vaardigheid 3 tot en met 6. Lees verder

Auteur:

Chantal Veenhof werkt fulltime als juf in groep 0/1/2 in Bunschoten-Spakenburg. Ze heeft de PABO gedaan op de Marnix Academie in Utrecht. Ze volgt op dit moment een opleiding tot jonge kind specialist. Ze werkt ontwikkelingsgericht enheeft een passie voor het spelend en betekenisvol leren.

Boekentip: Zoekbijbel

Boekentip: Zoekbijbel

Als christelijke leerkracht vind ik het belangrijk dat de kinderen op allerlei manieren met het geloof kennismaken. Ik was dan ook erg blij met de Zoekbijbel; door samen met de kinderen de illustraties te bekijken en de teksten te lezen leren de kinderen steeds meer over belangrijke mensen uit de Bijbel. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

De Zoekbijbel
In dit grote zoekboek staan acht prachtige zoekplaten over bekende personen uit de Bijbel. De personen die uitgelicht worden zijn: Eva, Jakob, Jozef, Mozes, David, Ester, Jezus en Petrus. Op elke plaat kunnen de kinderen belangrijke gebeurtenissen uit hun leven ontdekken. De illustraties zijn van Marijke ten Cate en de tekst is geschreven door Corien Oranje.

Zo zie je David als kleine jongen op de schapen passen, maar je ziet hem ook in de stoet mensen die meeloopt met de ark en vechten met Goliath. De hoofdpersoon heeft trouwens altijd dezelfde kleding aan, dus is snel te spotten. Hoe langer je naar de platen kijkt, hoe meer je ontdekt. Niet alleen over de personen, maar ook over de tijd waarin ze leefden, over de manier waarop ze woonden, over hoe ze kleding en tenten maakten en oorlog voerden. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Werken met prentenboeken in de bovenbouw

Werken met prentenboeken in de bovenbouw

Prentenboeken in de midden- of bovenbouw? Is dat niet ontzettend kinderachtig? Nee! Je gebruikt ze uiteraard niet zomaar, maar je geeft ze met een bepaalde opdracht. In deze blog geef ik je een aantal tips hoe je prentenboeken in de bovenbouw kunt gebruiken.

De opbouw van een verhaal
Een prentenboek is heel geschikt om te ontdekken hoe een goed verhaal in elkaar zit. Dit helpt de kinderen bij het schrijven van eigen teksten en verhalen.

  • Laat de kinderen een verhaalschema bij het boek schrijven. Gebruik hierbij de wie- wat- waar-kaarten.
  • Laat de kinderen het verhaal opdelen in begin-midden-eind en ze zo een samenvatting van het verhaal geven.
  • Bijna elk prentenboek beschrijft een probleem en oplossing. Kunnen de kinderen erachter komen wat het plot in dit verhaal is?
  • Laat de kinderen een GedragsPatroonGrafiek maken. Hierbij brengen ze de emoties van een personage in kaart. Hoe voelde een personage zich in het verhaal?
  • Je kunt de kinderen ook een mindmap laten maken bij het verhaal. Bekijk samen met de kinderen deze prachtige voorbeelden om ze op weg te helpen.

Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.