Bibbers in je buik - Christelijke kinderboekenmaand 2017

Bibbers in je buik – Christelijke kinderboekenmaand 2017

Dit jaar is het thema voor de Christelijke kinderboekenmaand ‘Bibbers in je buik’, met als ondertitel: ‘Je hoeft niet bang te zijn, God is bij je’. Dit als tegenhanger voor het thema ‘Gruwelijk Eng’, waarin alles wat griezelig is, naar voren komt.  In deze blog geef ik je wat ideeën voor de onderbouw van de basisschool om bij het thema te gebruiken.

Klik hier voor leuke ideeën voor de midden- en bovenbouw. 

Bibber-boeken: boeken over bang zijn
Er zijn genoeg prentenboeken te bedenken bij het thema Bang zijn. In heel veel boeken komt het ook als subthema naar voren. Linda Bikker schreef speciaal voor de Kinderboekenmaand het boek Bange Barend leert vliegen. Ook valt te denken aan het boek Kikker is bang, waarin Kikker wegrent van huis, omdat hij denkt dat hij monsters ziet. Uiteindelijk wijst Haas hem erop dat spoken en monsters helemaal niet bestaan, maar dat iedereen weleens bang is.

Ook in het bekende boek Welterusten Kleine Beer is er angst. Heel herkenbaar voor kleuters: bang zijn in het donker! Maar ook daarvoor hoef je niet bang te zijn. Ik denk ook nog aan het boek over Het eenzame vuurvliegje van Eric Carle. Lees verder

Auteur:

Carolien van Beveren is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Ze studeerde in 2009 af aan de PABO. Ze heeft vanaf die tijd altijd als onderbouwleerkracht gewerkt. Ze maakt zich hard voor kleuteronderwijs, waarbij het spelende kind centraal staat. Carolien geeft 3 dagen les op een basisschool in Zeeland. Daarnaast volgt ze een cursus Talentcoach. Ze is getrouwd en moeder van een zoon van 1 jaar.

Review: Superjuffie op de Zuidpool

Hoera! Er is weer een nieuw deel van de bekende serie ‘Superjuffie’ uit. Het is alweer het zevende deel over juf Josje. Dit keer speelt het verhaal zich af op de Zuidpool. In deze blog vertel ik je graag wat meer over het boek Superjuffie op de Zuidpool.

Superjuffie op de Zuidpool
Juf Josje lijkt op het eerste gezicht een heel gewone juf, maar dat is ze niet. Als een dier in nood is, dan hoort alleen zij dat. Ze krijgt de enorme drang om een hap van een schoolbordkrijtje te nemen. Zodra ze de eerste hap doorslikt, begint het. Razendsnel draait ze rond en binnen vier seconden is ze veranderd in Superjuffie. Dan vliegt ze het raam uit om het dier te redden.

Juf Josje heeft verkering met Hakim en ze gaan zelfs trouwen, tenminste dat is de bedoeling. Tijdens het uitwisselen van het ja-woord krijgt juf Josje een oproep van een dier in nood. Maar het blijkt dat een man, die lijkt op een regenworm, haar hulp nodig heeft. Superjuffie wil niet luisteren, waardoor de man drastische maatregelen moet nemen. Hij ontvoert Superjuffie naar de Zuidpool. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Review: Meneer de Wind van Ciska Beens

Review: Meneer de Wind van Ciska Beens

We zijn alweer een paar weken hard aan het werk in de klas en het volgende seizoen ‘herfst’ komt al in zicht. Veel leerkrachten maken in die tijd gebruik van een thema rondom de herfst. Een boek dat hier perfect bij past is het boek ‘Meneer de Wind‘ van Ciska Beens.

De inhoud
Het boek ‘Meneer de Wind’ is een boek dat gaat over een klein meisje dat op verschillende manieren kennismaakt met de wind. Je ziet hem niet, maar hij is er altijd! Zo is de wind in je haren, werkt de wind mee aan het maken van stroom en het malen van graan, bouwt de wind mooie kunstwerken met wolken in de lucht, maakt ze 1 keer per jaar alle bomen bloot en kan er zelfs wind in je buik zitten.

De illustraties
De illustraties van het boek zijn erg kleurrijk en er is veel op te zien. De kinderen kijken hun ogen uit tijdens het verhaal en zien van alles op de plaatjes. De emoties blij, bang en verbaast zijn goed vormgegeven. Lees verder

Auteur:

Technologie integreren in de klas, hoe doe je dat?

Technologie integreren in de klas, hoe doe je dat?

Sinds dit schooljaar hebben we in groep 3/4 de beschikking over twee tablets in de klas. Aangezien kinderen ook thuis met technologie te maken krijgen wil ik dit meer integreren in mijn lessen. De kinderen van deze tijd groeien op in een hele andere wereld dan ik twintig jaar geleden. Techniek, wetenschap en ICT is nu niet meer weg te denken. Het lijkt wel alsof internet net als water en voedsel een soort basisbehoefte is geworden. Ik moet bekennen dat ook ik eigenlijk niet meer zonder mijn iPhone kan.

Dit artikel is geschreven is samenwerking met T-mobile. 

Maar hoe doe je dat dan? Technologie integreren in de klas?

Effectief gebruik maken van van de tablets
Ik wil de tablets meer consequent en doelgericht gaan inzetten. Een tablet is voor mij absoluut geen vervanger van de leerkracht. Instructie moet nog steeds gegeven worden, maar het is wel een mooi middel om lesstof te automatiseren en te herhalen. Denk aan apps voor het oefenen van klokkijken, splitshuisjes of de tafels. Er zijn zoveel leuke en educatieve apps op de markt, dus daar wil ik graag gebruik van maken. Volgende week komt er een blog online met tips voor apps voor groep 3/4. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Review: Dat wordt smullen

Review: Dat wordt smullen

Het welbekende kat- en muisspel tussen een vos en een konijn. Dat is waar het boek ‘Dat wordt smullen’ over gaat. Tjibbe Veldkamp is er weer in geslaagd om een grappig prentenboek te schrijven. Nieuwsgierig? Lees dan vooral dit blog.

De inhoud
Op het bospad ligt een heerlijke wortel. Daar heeft Sjef het konijn wel zin in. Frits de vos ziet Sjef lopen en denkt: ‘Dat wordt smullen’. Echter loopt Sjef de wortel voorbij en Frits blijft hem volgen. Op het moment dat Frits wil toeslaan duikt Sjef een hol in om bijna onmiddellijk bij een ander hol weer tevoorschijn te komen met de wortel in zijn hand.

Ook de tweede dag vergaat het Frits net zo en hij snapt er niks van. Op de derde dag wordt het hem duidelijk dat Sjef niet alleen is, maar hulp krijgt van Sjaak het konijn. Frits laat zich niet op zijn kop zitten en schakelt hulp in van zijn broer Frats. Samen zijn ze de twee konijnen te slim af. Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Leren lezen; wanneer is een kind er klaar voor?

Leren lezen; wanneer is een kind er klaar voor?

Dit jaar wordt mijn vierde jaar groep 3, daarvoor heb ik bijna drie jaar kleuters gedraaid. Door deze ervaring ben ik redelijk in staat om in te schatten of een kind klaar is voor het leren lezen. Elk jaar is dit voor veel leerkrachten, maar ook ouders best wel een groot ding. Gaat de leerling over naar groep 3 of niet? Het leren lezen is natuurlijk niet de enige voorwaarde, maar in deze blog wil ik dit aspect uitlichten.

Wanneer is een kind toe aan leesonderwijs?
Het is lastig om er een eenvoudig antwoord op te geven. Ik denk dat je het als leerkracht of ouder dan ook nooit 100% kan weten. Het is makkelijker als je zeker weet dat een kind er wel of niet aan toe is. Wanneer je twijfelt is het lastiger om een goede beslissing te maken. Belangrijk is om in het achterhoofd te houden dat kinderen enorme sprongen kunnen maken. In januari zijn ze er misschien nog helemaal niet aan toe, maar in mei kan dit heel anders zijn. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Review: Waar zitten ze? Vind alle dieren!

Review: Waar zitten ze? Vind alle dieren!

Werk je rondom het thema dierentuin bij de kleuters en ben je op zoek naar een spannend telboek? Dan is het boek ‘Waar zitten ze? Vind alle dieren!‘ wellicht geschikt. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Waar zitten ze? Vind alle dieren!
Oppasser Job zorgt goed voor zijn dieren, maar soms is hij een beetje vergeetachtig. Op een dag is het erg stil als hij bij de dierentuin komt.

De dierentuin gaat ervandoor! Alle dieren zijn ontsnapt en oppasser Job moet ze terug zien te vinden. De kinderen kunnen Job helpen met zoeken. Sommigen zijn makkelijk te vinden, maar anderen kunnen zich heel goed verstoppen. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Voorbereidend schrijven met kleuters, wat houdt dat in?

Voorbereidend schrijven met kleuters, wat houdt dat in?

Schrijven is iets wat we steeds minder doen door het gebruik van bijvoorbeeld tablets, computers en mobiele telefoons. Maar daardoor is schrijven niet minder belangrijk geworden, juist niet! Het voorbereidend schrijven begint al bij de kleuters. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Voorbereidend schrijven
Het leren schrijven begint vaak in groep 3. Bij de letters die geleerd worden, wordt meestal ook gelijk de schrijfwijze aangeboden en geoefend. Het schrijven van de letter(s) ondersteund het leren lezen. Om het schrijfproces in groep 3 zo goed mogelijk te laten verlopen kunnen we bij de kleuters al voorbereidende schrijfactiviteiten doen.

De fase van het voorbereidend schrijven vindt volgens Cabal e.a. (2015) plaats in groep 2 en groep 3. Onder het voorbereidend schrijven verstaan zij activiteiten die door kleuters gedaan worden ter voorbereiding op het schrijven. De volgende soorten oefeningen worden genoemd: Lees verder

Auteur:

Anniek Kloppenburg is gastblogger van klasvanjuflinda.nl. In 2015 heeft ze de PABO afgerond waarna ze in een jaar de voltijd route van de master SEN gedaan heeft. Daar heeft ze ontdekt hoeveel er te lezen en te schrijven is over het onderwijs. Ze werkt als invaller bij een groot samenwerkingsverband en komt zo op veel scholen waardoor ze heel wat ideeën en ervaring opdoet. Het liefst zou ze meerdere dagen in de week voor een onder- of middenbouw groep staan.

Review: Een mooie dag

Review: Een mooie dag

Je hebt vast wel eens gehad dat je dacht: ‘Dit moment of deze dag zou van mij nog wel wat langer mogen duren’. Dan denk ik dat je van het boek ‘Een mooie dag’, zeker zult genieten. Lees verder als je meer over dit boek wilt weten.

De inhoud
Als je het boek even doorbladert valt al snel op dat er weinig tekst in staat. Elke bladzijde heeft globaal één regel aan tekst. Dit is niet in verhaal vorm, maar omschrijft eigenlijk wat je ziet op de bladzijde of wat een definitie zou kunnen zijn voor een mooie dag.

Het boek geeft weer wat een mooie zomerdag is voor de drie kinderen. Op een knus plekje met krijtjes tekenen, een muurtje om overheen te lopen, vliegeren of een groot raam om goed door naar buiten te kijken. Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Informatieavond, hoe geef je dit vorm?

Informatieavond, hoe geef je dit vorm?

De informatieavond is op de meeste scholen een terugkomend feit. Wij zijn al jaren aan het stoeien met deze vorm van informatieoverdracht. Elk jaar doen we ons best om een mooie presentatie te geven, maar de opkomst is zeer laag. Zonde van alle moeite, dus tijd voor verandering.

Wat gaan we dit jaar doen?
Mijn duo-collega en ik zijn een pilot begonnen; geen informatieavond meer, maar een open middag. We willen de kinderen betrekken, zodat de ouders gemotiveerder zijn om naar school te komen. Ik denk dat dit goed gelukt is.

Om zoveel mogelijk ouders de kans te geven om te komen hebben we besloten om twee middagen een ‘open middag’ te houden. We noemen het open middag, maar in de praktijk kwamen de ouders het laatste uur van de middag. Achteraf was dit eigenlijk te kort en zouden we in de toekomst best het dubbele aan tijd kunnen gebruiken. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Klassiek op het Amstelveld

Klassiek op het Amstelveld

Op 15, 16 en 17 september viert Klassiek op het Amstelveld haar jubileumeditie. Klassiek op het Amstelveld is een jaarlijks gratis toegankelijk openluchtfestival waarbij het maken en het beleven van klassieke muziek door jeugd centraal staat. Tijdens de vijfde editie van het festival zijn wederom verschillende generaties, (inter)nationale artiesten en nieuw publiek met klassieke muziek verbonden op het Amstelveld in Amsterdam.

Iedereen is welkom om te komen genieten van kinderen die klassieke muziek maken en weg te dromen bij aanstormende toptalenten en grote namen die klassieke muziek op het allerhoogste niveau ten gehore brengen. Bij Klassiek op het Amstelveld wordt klassieke muziek op het allerhoogste niveau gratis aangeboden op een openbare plek in het centrum van Amsterdam, waardoor veel mensen op zeer laagdrempelige wijze geïnspireerd kunnen raken door klassieke muziek! Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

7 ideeën voor de (christelijke) Kinderboekenweek 2017

7 Ideeën voor de (christelijke) Kinderboekenweek 2017

Over een aantal weken start weer de Kinderboekenweek. Persoonlijk heb ik een beetje moeite met het onderwerp ‘gruwelijk eng’. Ik vind het daarom fijn dat de Christelijke kinderboekenmaand het iets subtieler aanpakt met ‘bibbers in je buik’. In deze blog wil ik je graag zeven ideeën geven voor de Kinderboekenweek 2017. Alle activiteiten hebben iets met lezen, schrijven of boeken te maken.

Leuk zo’n Kinderboekenweek, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om leeskilometers maken. Ik deel in mijn E-book ‘Een klas vol boekenwurmen‘ graag hoe je dit met leuke, speelse werkvormen en activiteiten kunt stimuleren!

1. Boeken in de klas
Zorg voor (prenten)boeken in het thema van de kinderboekenweek. Je kunt zowel prenten- als leesboeken in de klas halen. Het is leuk om er ook echt iets mee te doen. Organiseer bijvoorbeeld een boekenronde waarbij de kinderen om de beurt aan de boeken mogen ‘proeven’. De kinderen mogen per groepje een stapel boeken bekijken. Na 10 minuten worden de boeken gewisseld. Van alle boeken maken ze een top 3. Welke boeken zouden ze wel willen lezen en welke vinden ze minder leuk? Ook kunnen de kinderen van de bovenbouw oefenen met het voorlezen van een prentenboek. Deze kunnen ze dan aan de onderbouw voorlezen. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.