Dit moet je als ouder van een groep 3 kind weten.

Dit moet je als ouder van een groep 3 kind weten

Na vier jaar groep 3 weet ik heel goed hoe de ontwikkeling van het leren lezen verloopt. Elk jaar geven we op de informatieavond de ouders een aantal tips mee. Wat is belangrijk voor de ouder van een groep 3 kind om te weten?

In deze blog deel ik een aantal van mijn tips.

1. Letters en klanken
We leggen uit dat we in groep 3 leren lezen met de klanken. We leren namelijk ook de ou, aa, sch of ng. Dit zijn geen letters uit het alfabet, maar klanken.

We drukken ouders op het hart om de uitspraak van de klanken goed te hanteren. We spreken de klanken niet uit als hoofdletters in het alfabet, maar als ah, bu of mm. Uitzonderingen zijn de c en x.

Het is van belang dat de kinderen de klanken op de goede manier uitspreken. In groep 2 kennen veel kinderen al een aantal letters. Ouders moeten dus zo snel mogelijk op de hoogte worden gesteld. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Mijn eerste bijbel woorden

Boekentip: Mijn eerste bijbelwoorden

Ben je een christelijke ouder dan vind je het belangrijk om je kind al op jonge leeftijd kennis te laten maken met verhalen uit de Bijbel. Hoe leuk is het om dit te koppelen aan het leren van woordjes! In deze blog wil ik je graag wat meer vertellen over het kartonnen boek ‘Mijn eerste bijbelwoorden‘.

Mijn eerste bijbelwoorden
Dit grote kleurrijke kartonnen boek is heerlijk om samen met je dreumes te bekijken. Op elke twee bladzijden wordt een verhaal met woorden afgebeeld.

Bij het verhaal staat ook een tekst uit de Bijbel. De verhalen zijn: de tuin van Eden, de ark van Noach, de Rode zee, het verhaal van Kerst en Jezus houdt van kinderen,

Bij de verhalen staan woorden met plaatjes afgebeeld. Bijna elk woord staat in een vierkant kader.  Soms staan er twee woorden in een kader. Bij het verhaal ‘de tuin van Eden’ passen woorden als zon, maan, man, vrouw, bloem, leeuw, boom, fruit, vlinder en slang.

Daarnaast worden er ook bij elk verhaal vragen gesteld. Bijvoorbeeld: Wie heeft veren? en Wie eet fruit? Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Boekentip: Spekkie en Sproet – Wachtwoord Amigo

De bekende serie ‘Spekkie en Sproet’ van Vivian den Hollander heeft al weer een zestiende deel. ‘Spekkie en Sproet – Wachtwoord Amigo‘ is net als de eerdere boeken weer een spannend avontuur. Ook zo benieuwd? Lees dan dit blog.

Wachtwoord Amigo
De neef van Spekkie heeft tegenwoordig een vriendin, Kitty. Daardoor heeft hij niet zoveel tijd voor Spekkie en Sproet en valt er weinig te speuren. Maar de twee vrienden hoeven zich niet lang te vervelen. Als Kitty opduikt in het nieuwe restaurant Amigo en Spekkie ziet dat Kitty de kok een kus geeft, weet ze eigenlijk meteen dat er iets niet pluis is.

Er worden politie-uniformen gestolen en Spekkie ontdekt dat de kok uit het restaurant bij de foto’s van gezochte boeven hangt. Nu weet Spekkie zeker dat Kitty niet te vertrouwen is. Alleen Nelson wil haar niet geloven. Een collega, Iris, die gelooft Spekkie wel. Ze vraagt Spekkie om haar ogen en oren open te houden.

Dankzij een slimme speurdersactie krijgen ze de locatie te weten waar de volgende inbraak gepleegd zal worden. Spekkie en Sproet willen niets liever dan erbij zijn. Iris vindt dat te gevaarlijk en geeft aan dat dat niet de bedoeling is. Maar ja, of ze daar naar luisteren en of dat echt heel erg is? Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Boekentip: Ada Dapper, wetenschapper

Boekentip: Ada Dapper, wetenschapper

Een tijdje terug schreef ik een boekentip over ‘Roza Rozeurs grote werk- en knutselboek voor jonge ingenieurs’. Vorige week kreeg ik het boek ‘Ada Dapper, wetenschapper‘.

Dit boek gaat over Ada Dapper en zij is een klasgenootje van Roza Rozeur. Een boek over vragen, vragen en nog meer vragen…

Ada Dapper, wetenschapper
Ada Dapper is een meisje dat niet praat, maar wel heel veel denkt. Ze zit vol met vragen en ideeën. Haar ouders weten niet wat ze met haar aan moeten. Ook de juf op school weet niet meer waar ze het zoeken moet.

Ada heeft overal vragen over: hoe werkt dit? Waar is dit voor? Blijft het hetzelfde? Wanneer dan? Hoe dan? Haar ouders hebben er genoeg van. Ze plaatsen haar op de Denkstoel. Misschien dat ze daardoor op andere gedachten komt?

Maar wanneer ze haar op de Denkstoel zetten, gaat Ada nog meer nadenken. Weer kon ze niet praten. Ada dacht na over de wetenschap, eten, de kat en nog veel meer. Ze begon met waarom, hoe, wat, wanneer en waarom.

Uiteindelijk maakt Ada de hal van gedachten en helpt zo haar klasgenootjes om verschillende dingen te onderzoeken. Lees verder

Auteur:

Chantal Veenhof werkt fulltime als juf in groep 0/1/2 in Bunschoten-Spakenburg. Ze heeft de PABO gedaan op de Marnix Academie in Utrecht. Ze volgt op dit moment een opleiding tot jonge kind specialist. Ze werkt ontwikkelingsgericht enheeft een passie voor het spelend en betekenisvol leren.

Boekenlijst voor de schoolbibliotheek

Boekenlijst voor de schoolbibliotheek

Samen met een collega heb ik een lijst opgesteld met leuke boeken voor de hele school. We willen graag in de toekomst een schoolbibliotheek maken en hiervoor hebben we natuurlijk veel boeken nodig. Ook waren een hoop boeken aan vervanging toe.

Ben je benieuwd naar de boekenlijst? Lees dan snel verder!

Boeken ordenen
We zijn begonnen met het sorteren van alle boeken. Welke boeken zijn te oud of passen niet meer bij de belevingswereld van de kinderen?

Deze boeken hebben we allemaal weggedaan, hierdoor ontstond er ruimte voor nieuwe boeken. Ook hebben we alle boeken die horen bij een bepaalde serie bij elkaar gezet.  Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Boekentip: Kaat en Ko op zoek naar de schat

Vivian den Hollander schrijft meerdere series. Eén daarvan is de avi- serie van Kaat en Ko. Ik mocht het derde deel lezen: ‘Kaat en Ko op zoek naar de schat’. Een aantrekkelijk boek voor de lezers van begin groep 4.

Kaat en Ko op zoek naar de schat
Wat zou papa toch aan het maken zijn in de schuur? Kaat is ontzettend nieuwsgierig, maar het is nog geheim. Ze is morgen jarig en geeft dan haar feestje. Ze kan er haast niet van slapen.

De volgende dag is Kaat dolgelukkig. Ze droomt er namelijk van om piraat te worden en haar kinderfeestje is een piratenfeest. Met haar drie vrienden verkleed ze zich als piraat en dan kan de zoektocht naar de schat beginnen.

Ze volgen de route op de schatkaart. Zo komen ze langs vier plekken waar ze een opdracht moeten uitvoeren. Doen ze dit goed, dan vinden ze een letter. En die hebben ze nodig om de locatie van de schat te vinden. Dat lukt ook denken ze. Maar hoe diep ze ook graven, ze vinden niks. Waar is de schat? Graven ze wel op de goede plek? Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Thema het kleurenwinkeltje

Het kleurenwinkeltje; spelen met de materialen

Ga je aan de slag met Het kleurenwinkeltje, dan mag een echt winkeltje natuurlijk niet ontbreken. In deze blog vertelt Valentina van @boekavonturen hoe je samen met de kinderen een kleurenwinkeltje kan inrichten en hoe je dit kan inzetten.

Boodschappen doen
Hou je van wekelijks boodschappen doen? Ik ook niet echt. Maar Martin wel. Om een of andere reden is naar de supermarkt gaan voor hem altijd een feest. Vooral de kassa vindt hij geweldig. Groente en fruit wordt afgewogen, alles gescand, biep-biep-biep en hier komt je bonnetje!

Het is een grande finale van de hele race door de winkel; ultieme laatste opdracht van de boodschappenquest. Vooral als hij dan ook nog paar spaarzegeltjes of een koekje krijgt (bij de Plus hebben ze vaak lange vingers voor kindjes), dan kan zijn dag niet meer stuk.

In december vorig jaar zagen we een houten winkeltje bij Lidl staan, die hebben we meteen naar huis meegenomen. Ehh, sorry, ik bedoel, toen Sint hem bij de Lidl zag staan, heeft hij hem meteen voor Martin gekocht (of hoe komt hij nou aan het speelgoed). Samen met een houten kassa, een weegschaaltje, een boodschappenmandje en allerlei “levensmiddelen”. Schijnbaar was Martin vorig jaar ontzettend lief.

Op pakjesavond werd Martin dus de trotse eigenaar van zijn houten winkeltje, met alles erop en eraan. 5 december was hij nog super trots, 6 december al wat minder. Op 19 december (aka zijn verjaardag) heeft hij van vrienden en familie nog een heleboel andere cadeautjes gekregen en sindsdien ging zijn winkeltje heel zelden open. Want tja, plastic tomaten verkopen is natuurlijk hartstikke leuk, maar Lego bouwt zich ook niet vanzelf. En zo bleef zijn winkeltje dus heel zielig en eenzaam in zijn kamer staan. Lees verder

Auteur:

Valentina Jacobs heeft Maatschappelijk werk en dienstverlening gestudeerd en vervolgens master Social Work behaald. Tijdens haar opleiding heeft ze onder andere ook in het speciaal onderwijs gewerkt en zo haar passie voor het werken met jonge kinderen ontdekt. Sinds 2012 woont ze in Nederland. Tegenwoordig blijft ze thuis bij haar 4-jarige zoontje en blogt over kinderboeken en "book-based playing".

Zelfsturing in de klas; hoe doe je dat?

Zelfsturing in de klas; hoe doe je dat?

We hebben als leerkracht allemaal wel een leerling in de klas die op alles en iedereen reageert en zo zijn klasgenootjes tot last is. Of een leerling die regelmatig zijn huiswerk of gymspullen vergeet. Het lijkt wel alsof deze leerlingen hun gedrag niet in goede banen kunnen leiden.

Het herkennen van dit gedrag is voor de meeste leerkrachten geen probleem, omdat het doorgaans gedrag is dat snel opvalt. Het aanwijzen van de executieve functies onderliggend aan dit gedrag is echter veel lastiger. Maar is dit ook wel nodig om deze leerlingen goed te kunnen helpen?

Volgens Diana Smidts die het boek ‘Zelfsturing in de klas’ schreef, is het belangrijker om breder te kijken dan alleen naar executieve functies. Ze rijkt in haar boek handvatten aan om zelfsturing bij leerlingen te stimuleren, vanuit de gedachte dat bij zelfsturing naast de executieve functies ook aandacht en rust een essentiële rol spelen. Lees verder

Auteur:

Joy van Veen werkt als leerkracht in groep 1/2 op een basisschool. Ze heeft de Academische PABO gedaan, een Master Orthopedagogiek afgerond en haar hart ligt bij het lesgeven aan het jonge kind. Naast het voor de klas staan is ze werkzaam als orthopedagoog op een leerproblemenpraktijk. In haar vrije tijd deelt ze haar ideeën en ervaringen op social media onder de naam JUV.

rennend rekenen

Rennend rekenen met kleuters

Afgelopen jaar stond ik in verband met ruimtegebrek voor een klas met 35 kleuters. Naast de hoeveelheid kleuters was de verdeling jongens en meisjes ook niet bepaald ideaal: 9 meisjes en 26 jongens. En al die jongens hielden er helemaal niet van om stil in de kring te zitten. De bewegingsdrang was enorm.

Ik merkte tijdens mijn rekenkringen, die overigens niet langer duurde dan 10 minuten á een kwartier, dat ik meer aan het waarschuwen was dan aan het lesgeven. Dit was niet wat ik wilde. Ik had dit vak gekozen om de kinderen iets te leren, dus ik besloot dat er iets moest veranderen.

Ik stelde het rennend rekenen in oftewel rekenen op het schoolplein! Graag vertel ik je er in deze blog meer over. Lees verder

Auteur:

Joy van Veen werkt als leerkracht in groep 1/2 op een basisschool. Ze heeft de Academische PABO gedaan, een Master Orthopedagogiek afgerond en haar hart ligt bij het lesgeven aan het jonge kind. Naast het voor de klas staan is ze werkzaam als orthopedagoog op een leerproblemenpraktijk. In haar vrije tijd deelt ze haar ideeën en ervaringen op social media onder de naam JUV.

Boekentip: Max maakt een vriend

Tijdens de Kinderboekenweek staat het thema vriendschap centraal. Het boek ‘Max maakt een vriend‘ kan je hierbij goed gebruiken. Valentina van @boekavonturen las dit boek voor aan haar zoontje Martin en ging aan de slag met het maken van vriendjes. Je raadt nooit wat er toen gebeurde…

‘Max maakt een vriend’ kwam precies op het juiste moment
De herfstvakantie begint bij ons over twee weken en we gaan even weg. Martin maakt zich nu al zorgen: “Maar dan zie ik mijn schoolvriendjes heel lang niet meer! Met wie ga ik in de herfstvakantie dinosaurussen spelen?” “Je maakt heus wat vakantievriendjes!” zegt papa. Maar Martin blijft bezorgd.

Het boek ‘Max maakt een vriend’ van Kristof Devos en Claudia Jong kwam dus precies op het goede moment! En wat een geweldig mooi boek en wat een grappige woordspeling!

“Ga naar buiten” zegt de mama van Max tegen hem “Maak een vriend”. En wat doet Max? Hij haalt een lamp, twee planken en andere spullen om zijn nieuwe vriend in elkaar te knutselen! Gelukkig krijgt hij hulp van een buurjongetje. En zo maken ze allebei een vriend, in alle betekenissen van het woord.

“Zo, Max heeft dus zijn vriend uit een lamp en paar planken gemaakt” zeg ik tegen Martin, terwijl hij zijn pyjama aantrekt  “Heb je nog andere ideeën hoe iemand een vriend kan maken?” Lees verder

Auteur:

Valentina Jacobs heeft Maatschappelijk werk en dienstverlening gestudeerd en vervolgens master Social Work behaald. Tijdens haar opleiding heeft ze onder andere ook in het speciaal onderwijs gewerkt en zo haar passie voor het werken met jonge kinderen ontdekt. Sinds 2012 woont ze in Nederland. Tegenwoordig blijft ze thuis bij haar 4-jarige zoontje en blogt over kinderboeken en "book-based playing".

Boekentip: Beer of geen beer (we gaan het zien)

Boekentip: Beer of geen beer (we gaan het zien)

Wat nou als je niet meer weet wat je bent? In het prentenboek ‘Beer of geen beer (we gaan het zien)’ gaat beer op zoek naar welk dier hij is. In deze blog vertel ik je graag maar over dit boek.

Beer of geen beer (we gaan het zien)
Beer weet niet meer wat hij is, maar dat wil hij wel gaan ontdekken. In het bos komt hij verschillende dieren tegen. Bij elk dier vraagt hij zich af of hij misschien ook dat dier is.

Zo probeert hij te vliegen als een vogel, eet hij gras net als een eland, probeert hij zo soepel te rennen als een vos en te klimmen als een eekhoorn. Maar elke keer weer komt hij tot de conclusie dat het niet het dier is wat hij is.

Hij is zo moe van al dat proberen en nadenken dat hij besluit om te gaan slapen. En dat is misschien nog wel het allerbeste idee om tot de ontdekking te komen wie hij is. Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Taal en lees circuit groep 3

Taal en lees circuit groep 3

Hoe kan je de kinderen gericht laten oefenen nadat zij hun werkboek van de taal/leesles af hebben? Je kunt kiezen voor werkbladen, maar hoe leuk is het als de kinderen op verschillende soorten manieren en op een speelse manier aan het oefenen zijn met de lesstof! In deze blog kan je lezen hoe Joy een taal/lees circuit heeft opgezet.

Joy (te volgen op Instagram via @jufjoy__) geeft les in groep 3 en legt de focus in de klas op het spelenderwijs leren, coöperatief leren en het werken met thema’s. Ze zal regelmatig op Klasvanjuflinda.nl haar ervaringen delen. 

Organisatie
Iedere ochtend starten wij met een taal/leesles. Deze les begint klassikaal en eindigt in het (deels) zelfstandig maken van de opdrachten uit het werkboekje. Wanneer de kinderen hiermee klaar zijn, gaan zij aan de slag met een onderdeel uit het taal/lees circuit.

Om er voor te zorgen dat alle kinderen alle vijf de onderdelen doen, zijn ze ingedeeld in groepjes. Ieder groepje heeft zijn eigen kleur. Op het planbord hangen pictogrammen van de onderdelen van het circuit.

Voor ieder groepje hangt er een magneetje in de desbetreffende kleur bij één van de onderdelen. Zo is het voor de kinderen overzichtelijk welk onderdeel zij die dag mogen doen. De magneetjes worden iedere dag verwisselt en aan het eind van de week hebben alle kinderen dus alle vijf de onderdelen gedaan. Lees verder

Auteur:

Joy Hoogervorst heeft de PABO gedaan aan de Haagse Hogeschool en is drie jaar geleden afgestudeerd. Ze heeft de afgelopen jaren groep 4 en groep 6 gedraaid in Den Haag en is nu werkzaam in Lisse. Dit jaar staat zij voor groep 3. Zij legt de focus in de klas op het spelenderwijs leren, coöperatief leren en het werken met thema’s. Op instagram deelt zij onder de naam jufjoy_ haar ideeën.