Wanneer zijn schoolregels effectief?

Wanneer zijn schoolregels effectief?

Op alle scholen gelden bepaalde schoolregels of afspraken. Ik merk in de praktijk dat deze regels lang niet altijd nageleefd worden. Dagelijks kom ik rennende kinderen tegen in de gang en op elke school komen er weleens leerlingen te laat. Wat kunnen we doen om deze regels doeltreffend te maken?

Het nut van regels
Niet alleen kinderen hebben dagelijks met regels te maken, wij volwassenen hebben er ook geregeld mee te maken. Denk bijvoorbeeld aan contracten, financiële verplichtingen en de verkeersregels. Regels geven ons duidelijkheid, structuur en ordening, iets waar we simpelweg allemaal behoefte aan hebben.

Regels geven kinderen houvast en voorspelbaarheid en daardoor een gevoel van veiligheid en zekerheid. Dit zijn voorwaarden die nodig zijn om te kunnen leren! Om deze reden staan op veel scholen de schoolregels regelmatig op de agenda.  Want schoolregels werken gewoon niet altijd in de praktijk. Lees verder

Auteur:

Jolanda Imminkhuizen is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Ze heeft de studie Pedagogiek gedaan in Gouda, tijdens haar studie heeft ze zich gericht op onderwijsondersteuning. Jolanda werkt nu als zelfstandig pedagoog in het onderwijs. Daarnaast is ze getrouwd en moeder van 2 jongens.

zo maak je een boek

Review: Zo maak je een boek

Een leesboek, een lesboek, een prentenboek; boeken vind je overal. Je gebruikt ze als naslagwerk, ter ontspanning, om je kinderen voor te lezen of je klas. Heb je je wel eens afgevraagd hoe boeken eigenlijk worden gemaakt? Met het lezen van het boek “Zo maak je een boek”, krijg je een uitgebreid antwoord op deze vraag.

De inhoud
Meteen als je het boek openslaat leer je iets over het boek dat je in handen hebt. Een muis vertelt je dat je op dat moment kijkt naar het schutblad en waar die voor dient.
Vervolgens maak je kennis met dierenfiguur Petra Vos. Ze schrijft kinderboeken en zij neemt je mee in de reis van verhaal tot boek.

Ze vertelt hoe ze op een idee komt en dat als ze er één heeft ze contact opneemt met Julius Das. Hij is illustrator en samen hebben ze al vaker een boek gemaakt. Vanuit daar maak je kennis met meer dierenfiguren en leer je alles over een manuscript, wat een uitgever precies doet, wanneer een boek naar de drukker gaat en hoe het in de winkels terecht komt. Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Het rouwprotocol: omgaan met rouw op school

Het opstellen van een rouwprotocol

Als school kun je vroeg of laat te maken krijgen met een sterfgeval van een ouder of leerling. Het is dan belangrijk om een rouwprotocol klaar te hebben. Op deze manier kunnen er geen slordige fouten worden gemaakt. Mariken Spuij beschrijft in haar boek ‘Rouw bij kinderen en jongeren‘ waar je allemaal aan moet denken. In deze blog wil ik graag een aantal punten uitlichten.

Een rouwprotocol
Volgens Spuij bevat een rouwprotocol stappenplannen voor verschillende scenario’s. Het is gedetailleerd en specifiek. Het zorgt er niet alleen voor wat de school moet doen, maar ook wie het gaat doen en hoe dat gebeurt. Het voordeel van een gedetailleerd rouwprotocol is dat men zich kan richten op de opvang van leerlingen in plaats van de procedures.  Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Review: Stad en land

Review: Stad en land

Op de Pabo ben ik begonnen met het verzamelen van kinderboeken. Inmiddels heb ik mede dankzij mijn website een grote boekenkast vol. De eerste boeken die ik zelf kocht waren de informatieboeken van Arend van Dam & Alex de Wolf. Je kent ze vast wel, ‘Lang geleden’ of ‘In een land hier ver vandaan’. Inmiddels is er een nieuw deel uitgekomen, namelijk ‘Stad en land‘. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Stad en land
Stad en land… is hét (voor)leesboek voor iedereen die de vele verschijningsvormen van de natuur in ons land wil ontdekken en leren kennen: van de eigen achtertuin tot het diepste puntje van het bos. Wat is het wildste dier van ons land? Wat is de meest getelde vogel? Wat is het oudste bos? Het antwoord op deze en andere vragen vind je in de 50 verhalen over de natuur in deze bundel. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Hoe doe je dat? Lezen zonder methode!

Tips om te leren lezen zonder methode

De afgelopen maanden heeft Marianne verschillende blogs online gezet over het leren lezen zonder methode. In deze blog wil ik graag een samenvatting geven van die blogs, het geeft een duidelijk overzicht als je nog eens iets wilt teruglezen.

Bedenken en aanbieden van woorden
Marianne leert de kinderen lezen zonder methode en vanuit het thema in de klas. De woorden die ze aanbieden passen daar bij en komen overal terug. Ze komen aan bod als ze er over praten en als de kinderen spelen. De kinderen zien ze als er boeken bekeken en gelezen worden. En de woordjes worden geschreven bij tekeningen en in de verhaaltjes. Leren lezen wordt een hele gave ontdekkingsreis!

Die woorden bedenkt Marianne samen met haar collega, waarbij ze letten op twee dingen. Het woord is een kort woord (mkm) én is klankzuiver. (Het mag ook een mk-woord of km-woord zijn.) Bij de woorden worden klankkaarten gemaakt. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Een verhaal improviseren met Story Cubes

Dit is een gastblog van Melanie Plag. Bezoek ook eens haar website Babboes voor meer inspiratie en tips of volg haar op Twitter

Story Cubes zijn dobbelstenen met daarop pictogrammen van voorwerpen. Je dobbelt en verzint vervolgens een verhaal waarin de afgebeelde voorwerpen voorkomen. Je kunt ze op veel manieren gebruiken, bijvoorbeeld bij stelopdrachten. Ik bedacht onderstaande klassikale werkvorm en gebruik hem regelmatig, tijdens workshops in mijn werk als verhalenverteller, maar ook in de klas als invaljuf.

Hoe werkt het?
Vertel de kinderen dat je een verhaal gaat vertellen dat nog niet bestaat: je gaat het nu samen verzinnen! Laat  de dobbelstenen zien. Tijdens het verhaal mag er om de beurt iemand dobbelen. Het verhaal moet dan verder gaan over het plaatje bovenop de dobbelsteen. Als je aan een grote groep vertelt, is het handig om te melden dat niet iedereen aan de beurt komt. Lees verder

Auteur:

Verhalenverteller met een hart voor jonge kinderen, ook bekend als Babboes. Voormalig kleuterjuf. Dol op verhalen en taal, maar ook op techniek, games en gadgets. Missie: vertellen als didactisch hulpmiddel terugkrijgen in het onderwijs. De kracht van verhalen is enorm en de wereld van de verbeelding een bron van inspiratie.

Gastblogger Jolanda

Even voorstellen – Gastblogger Jolanda

Met veel plezier lees ik altijd de blogs op deze site en toen kwam de oproep voor een gastblogger, ik was meteen enthousiast! Ondanks dat ik geen echte juf ben, heb ik toch een mailtje gestuurd naar Linda en haar verteld wat mijn werkzaamheden zijn en waar mijn ambities liggen. En nu mag ik mij gastblogger noemen.

Even voorstellen
Ik ben Jolanda Imminkhuizen, 28 jaar en woonachtig in Leersum. Hier woon ik samen met mijn man en onze 2 zoontjes. Ik werk ongeveer 4 dagdelen als zelfstandig pedagoog en doe dit met heel veel plezier.

Pedagogiek
De studie pedagogiek heb ik deeltijd gevolgd in Gouda en tijdens mijn studie heb ik mij vooral gericht op onderwijsondersteuning. Ik heb dus veel stage gelopen in het onderwijs en dit beviel mij erg goed. De dynamiek binnen het onderwijs vind ik heel erg leuk en uitdagend en de leerlingen zijn natuurlijk het allerleukste  :)! Lees verder

Auteur:

Jolanda Imminkhuizen is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Ze heeft de studie Pedagogiek gedaan in Gouda, tijdens haar studie heeft ze zich gericht op onderwijsondersteuning. Jolanda werkt nu als zelfstandig pedagoog in het onderwijs. Daarnaast is ze getrouwd en moeder van 2 jongens.

Luister!Oren: Creativiteit en concentratie trainen

Luister!Oren: Creativiteit en concentratie oefenen

In mijn klas zitten een aantal kinderen die het lastig vinden om zich goed te concentreren. Ze zijn snel afgeleid en hebben veel prikkels nodig om tot leren te komen. Luisteren is zeker in de 21e eeuw een hele belangrijke vaardigheid geworden en daarom ben ik op zoek gegaan naar een manier om dit te oefenen. Na wat research maakte ik kennis met Luister!Oren: een leermiddel dat leerlingen helpt hun creativiteit en leerprestaties te ontwikkelen.

Het komende half jaar zal ik Luister!Oren in de klas inzetten en mijn ervaringen met jullie delen. In deze startblog wil ik je graag wat meer vertellen over wat Luister!Oren precies is en hoe je het in de klas kunt gebruiken.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Luister!Oren.

Wat is Luister!Oren?
Luister!Oren is een leermiddel in de vorm van een luister-app dat kinderen helpt hun creativiteit en leerprestaties te ontwikkelen. De app bevat diverse geluidsfragmenten met per fragment open vragen, informatie en lesmaterialen. De fragmenten zijn heel divers en aansprekend voor de kinderen en leerkrachten. Van klassieke muziek tot sport, van straat(muziek)opnames tot natuur. De fragmenten zijn herkenbaar en verwonderend. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Review: De tuin en het kruis

Langzaam leven we toe naar Pasen. Wij hebben het ene jaar een viering in de kerk en het andere jaar een viering in de klas. Dit jaar hebben we het Paasfeest in de klas en we zijn al aan het bedenken hoe het we het dit jaar willen vormgeven. Ik zit te denken om het prachtige prentenboek ‘De tuin en het kruis’ te gebruiken. In deze blog wil ik je graag meer over dit boek vertellen.

De tuin en het kruis
Het verhaal in dit boek bevat het hele bijbelverhaal samen in een notendop. De eerste bladzijden gaan over hoe God zijn prachtige wereld maakte en hoe mensen het vernielden. Er wordt over de zonde gesproken en wat de gevolgen voor de mensen waren. Wat ik mooi vind is dat daarna ook over de tempel wordt gesproken. Waarom God deze liet bouwen, wat de functie was en wat de betekenis van het tempelgordijn was. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Kinderen leren omgaan met conflicten

Kinderen leren omgaan met conflicten

Ruzie tussen kinderen is nooit leuk en het liefst wil je dit zoveel mogelijk voorkomen. Helaas is dit niet zo gemakkelijk, wel kun je kinderen een aantal simpele vaardigheden aanleren om ze op een goede manier met conflicten om te laten gaan. Tina Payne Bryson en Daniel J. Siegel delen deze might sight vaardigheden in hun boek ‘Het hele brein, het hele kind’. In deze blog wil ik je er graag meer over vertellen.

1. Het verplaatsen in een ander
Zeker jonge kinderen vinden het lastig om zelf een conflict op te lossen. Ze kunnen boos naar je toe komen met bijvoorbeeld de klacht dat iemand iets lelijks zei. Natuurlijk probeer je dan te vragen naar de reden. “Waarom zei hij dit tegen je?”. Maar het kind haalt zijn schouders op en zegt “Gewoon”.

Het is best lastig om dingen uit andermans perspectief te zien, maar je kunt dit wel trainen. Probeer eerst te verbinden met het kind, laat het weten dat je weet hoe hij of zij zich voelt. “Wat naar, dat is niet leuk om te horen. Waarom denk je dat hij dit zei?” Op deze manier probeer je empathie bij het kind aan te moedigen. “Misschien omdat ik zei dat Rik een stomme trui aan heeft”. “Was dat de trui die hij van zijn oma heeft gekregen? Zou hij misschien daarom boos zijn…?”  Natuurlijk lukt het niet altijd om op deze manier door te dringen, maar door dit veel te oefenen leren de kinderen stil te staan bij hoe de ander denkt of voelt.

Op zoek naar manieren in de klas om dit goed te oefenen? Lees dan hier verder.  Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Thema supermarkt met kleuters

Thema supermarkt bij de kleuters

Heb jij met je klas wel eens over het thema supermarkt gewerkt? Wij hebben het pas gedaan met groep 1. Een heerlijk thema, waarbij natuurlijk veel gespeeld én geleerd wordt. In deze blog vertel ik je wat je met dit thema kunt doen in je groep.

Hoeken inrichten
Samen met de kinderen kun je je themahoek in de klas ombouwen tot een supermarkt. Wij hebben gezorgd voor grote houten planken, die we nog in een magazijn hadden op school. Je kunt ook wat lege open kasten toevoegen, zodat je schappen krijgt. We hebben ook het boekenrekje gebruikt en daarin lage Ikea-laatjes gezet voor de groente- en fruitafdeling.

Nadat we de kasten hadden neergezet, hebben we aan de leerlingen gevraagd om lege verpakkingen mee naar school te nemen. Dit was een groot succes. Het verhoogt de betrokkenheid intussen ook enorm, als kinderen thuis steeds lege verpakkingen sparen. Elke dag kwam er een hele berg binnen, dus na een week of 2 konden we al stoppen met sparen. Lees verder

Auteur:

Carolien van Beveren is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Ze studeerde in 2009 af aan de PABO. Ze heeft vanaf die tijd altijd als onderbouwleerkracht gewerkt. Ze maakt zich hard voor kleuteronderwijs, waarbij het spelende kind centraal staat. Carolien geeft 3 dagen les op een basisschool in Zeeland. Daarnaast volgt ze een cursus Talentcoach. Ze is getrouwd en moeder van een zoon van 1 jaar.

Review: Heb jij misschien Olifant gezien?

Review: Heb jij misschien Olifant gezien?

‘Heb jij misschien Olifant gezien?’ is het prentenboekdebuut van David Barrow. Verstoppertje spelen met een olifant lijkt misschien onmogelijk, maar dit boek bewijst dat het lastiger kan zijn dan je in eerste instantie zou denken.

De inhoud
Als je het boek openslaat maak je kennis met het jongetje waar het verhaal over gaat door middel van familiefoto’s. Meteen daarna begint het verhaal met de vraag van Olifant aan het jongetje of hij mee wil doen met verstoppertje. Daar heeft het jongetje wel zin in en hij biedt aan dat Olifant zich mag gaan verstoppen.

Nadat het jongetje tot 10 heeft geteld begint de zoektocht. Het jongetje zoekt in de keuken, op de slaapkamer,  in de woonkamer, op de gang en zelfs buiten. Maar waar hij ook zoekt, hij vindt Olifant helemaal niet. Als het jongetje het opgeeft komt Olifant tevoorschijn.
Een verrassend eind is dat ze uitgedaagd worden door Zoef de schildpad die toevallig heel erg goed is in tikkertje. Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.