Het explosieve kind; hoe ga je ermee om?

Het explosieve kind; hoe ga je ermee om?

“Jennifer ziet dat er niet zoveel meer in het pak muesli zit en denkt bij zichzelf: ‘Ik neem vandaag de helft van de muesli en dan eet ik morgen de rest op’. Even later komen haar moeder en haar broertje de keuken in.

Haar moeder vraagt aan haar broertje wat hij voor zijn ontbijt wil. Hij antwoordt: ‘Muesli.’ Jennifer, die scherp heeft zitten luisteren, explodeert. ‘Hij mag die muesli niet hebben!’ krijst Jennifer en ze loopt rood aan.” …

Herkenbaar? Jij hebt misschien in dit soort situaties al van alles geprobeerd. Je bent streng en consequent, je hebt al met meerdere hulpverleners gepraat, je probeert te straffen en te belonen. Niets zorgt voor het gewenste resultaat. Misschien is het dan tijd voor een andere aanpak?

In deze blog wil ik het hebben over het opvoeden en begrijpen van deze snel gefrustreerde en inflexibele kinderen. Ik wil jullie kennis laten maken met de veelgebruikte methode van Ross Greene, die hij beschrijft in zijn boek ‘Het explosieve kind’. Lees verder

Auteur:

Joy van Veen werkt als leerkracht in groep 1/2 op een basisschool. Ze heeft de Academische PABO gedaan, een Master Orthopedagogiek afgerond en haar hart ligt bij het lesgeven aan het jonge kind. Naast het voor de klas staan is ze werkzaam als orthopedagoog op een leerproblemenpraktijk. In haar vrije tijd deelt ze haar ideeën en ervaringen op social media onder de naam JUV.

Naar het zwembad

Willewete: Naar het zwembad

Praten de leerlingen in jouw groep honderduit over de zwemlessen of start jouw kind binnenkort met zwemles? Het nieuwe boek ‘Naar het zwembad‘ van Willewete is dan erg leuk om samen te bekijken en voor te lezen. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Naar het zwembad
Op de eerste bladzijde maak je kennis met Melvin en zijn zus. Melvin gaat voor het eerst naar zwemles en dat vindt hij best wel een beetje spannend. Zijn zus vertelt hem hoe het er aan toe gaat. Gelukkig mag hij in het ondiepe bad beginnen en gaan ze leuke waterspellen doen.

Daarna begint het informatieve deel. Eerst wordt het belang van zwemmen in duidelijke taal uitgelegd. Vervolgens lees je informatie over hoe een zwembad er vroeger uitzag, zwemkleren, activiteiten in het zwembad, hoe het water schoon blijft en zwemmen als sport.

Het informatieboek sluit af met twee gedichten over een hond en kat die zwemles krijgen. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Boekentip: De koude rillingen

Boekentip: De koude rillingen

Ben je nog op zoek naar een humorvol, maar bovenal warm kerstverhaal? Dan raad ik je het boek ‘De koude rillingen van Benjamin P. Kleum’ aan. Lees dit blog als je meer te weten wilt komen.

De koude rillingen van Benjamin P. Kleum
Benjamin P. Kleum had een mooie zak met olielampen. Hoofdman Gallus kocht er ooit eens één bij hem. Hij was zo tevreden dat Benjamin voor alle soldaten van de keizer gratis olielampen moest leveren.

De mensen in het dorp vonden dat maar niks en lieten Benjamin links liggen. Zijn zaak ging failliet en nu moet hij langs de deuren om geld op te halen voor de keizer.

Samen met zijn knecht Jurre gaat Benjamin alle deuren langs. Hoewel de zon schijnt en het een mooie dag is heeft Benjamin het koud. Hij vindt dan ook dat de mensen maar bij hem langs moeten komen.

Zittend op zijn troon, een stoel op de tafel, ontvangt hij de mensen bij hem thuis. Alle laatste beetjes, tot aan kleding toe, neemt hij van de mensen af. En ook al trekt Benjamin de kleding aan, hij krijgt het alleen maar kouder en kouder. Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Boekentip: Het kerstklokje

Ben je nog aan het nadenken op welke manier jij het kerstverhaal gaat vertellen aan de kinderen? Dan is ‘Het kerstklokje’ misschien wel wat voor jou. Lees dit blog om meer te weten te komen.

Het kerstklokje
Rachel woont samen met haar vader, die schaapherder is, in Bethlehem. Op een dag vindt ze bij een herberg een zilveren klokje. De blinde Ruth vertelt haar dat het een speciaal klokje is. Rachel mag het van haar houden, maar ze zegt erbij dat als er iets bijzonders gebeurt ze het klokje graag wil weggeven.

Rachel wil graag weten wanneer het dan gebeurt en wat er dan gebeurt. Maar dat weet niemand. Ze neemt het klokje mee naar huis en verstopt het in haar bed.

Op een nacht als de vader van Rachel weer op de schapen past verschijnen er engelen aan de hemel. Jezus, de zoon van God, is geboren. Nadat de herders hebben besloten hem een lammetje als geschenk te geven, wordt Rachel wakker gemaakt en mag ook zij het kindje bezoeken. Rachel weet meteen wat ze mee moet nemen als geschenk.

Het klokje wordt om de hals van het lammetje gebonden en als geschenk bij Maria en Jozef gebracht. Toen het lammetje ging lopen hoorde je een zacht geklingel. Dit zou Rachel nooit vergeten, net zoals wij nooit vergeten dat Jezus die nacht is geboren. Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Spellen taal en rekenen thema kerst

Na de drukte van Sinterklaas breekt er een nieuwe bijzondere periode aan, namelijk kerst. Ook al is het een drukke tijd, toch kan ik er altijd van genieten.

Bij binnenkomst een openhaard op het bord, kerstliederen zingen en elke ochtend de adventskaarsen aan. In de middagen mooie kerstwerkjes maken, versjes voor het kerstfeest oefenen en in een circuit spellen doen.

Spellenpakket kerst
Maar tegelijkertijd is het ook een periode waarin we echt aftellen naar de kerstvakantie. Misschien ben je een beetje grieperig of moe en moet je bijkomen van de drukte van sinterklaas.

Goed dus om wat rustiger aan te doen. Het leuke van deze periode is dat de meeste kinderen al een beginnend leesboekje kunnen lezen. Wat gaat dat proces van leren lezen toch snel!

Juist doordat ze al zoveel letters en woorden kunnen lezen is het nog leuker om spelenderwijs middels spellen en hoeken te werken. Je kunt namelijk de kinderen veel meer laten doen; denk aan kerstkaarten schrijven in de kaartenfabriek, reclameposters maken voor de kerstwinkel of menukaarten schrijven voor het kerstdiner in de huishoek.

Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Professionele communicatie, hoe ziet dat eruit?

Professionele communicatie, hoe ziet dat eruit?

Als leerkracht voer je regelmatig gesprekken met ouders, collega’s en interne instanties. Het is dan ook belangrijk dat je communicatie professioneel is en je niet teveel laat leiden door je emoties. Professionele communicatie, hoe ziet dat eruit? In deze blog geef ik je graag wat meer informatie en praktische tips.

Gesprekscommunicatie
Communicatie is een uitwisseling van informatie tussen minimaal twee personen. Ieder van hen formuleert en ontvangt boodschappen, beide personen zijn dus zender en ontvanger. In gesprekscommunicatie kan men alleen elkaars buitenkant waarnemen, deze is zichtbaar voor de ander.

De binnenkant zijn de gevoelens, gedachten, belevingen en opvattingen. Elk persoon bepaalt zelf of en aan wie hij die binnenkant toont. Naast verbale communicatie maakt men ook gebruik van non-verbale signalen. Deze hebben een meer directe invloed, maar kunnen meerdere betekenissen hebben. Daarom moet men voorzichtig zijn met het interpreteren hiervan. Vaak wordt gedacht dat we alleen bewust communiceren, maar meestal is dit niet het geval. We kunnen eigenlijk niet niet communiceren. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Boekentip: Als het winter wordt

Wat doen de dieren eigenlijk als de herfst is afgelopen en het winter wordt? In het boek ‘Als het winter wordt’ ontdek je op een interactieve manier het antwoord op deze vraag.

Als het winter wordt
Er ligt een dik pak sneeuw en de bomen zijn redelijk kaal, in de lucht zie je een zwerm kraaien. Waar gaan ze eigenlijk naar toe en waarom? Zo begint het mooie vormgegeven boek ‘Als het winter wordt’.

Op de tweede bladzijde volg je sporen in de sneeuw om zo zelf te ontdekken van welk dier ze zijn. Achter de flapjes vind je de antwoorden. Aan de binnenkant wordt extra informatie gegeven over het betreffende dier.

Op speelse en interactieve wijze krijg je informatie over hoe het de waterdieren vergaat in de winter en waarom het zo belangrijk is dat mensen voer neerleggen voor de vogels. Ook zie je hoe diverse dieren de winter doorkomen doordat je achter een flapje hun warme slaapplek ontdekt.

De gedetailleerde illustraties van het landschap en de dieren zorgen ervoor dat er een realistisch beeld wordt gevormd die goed aansluit bij de informatieve tekst. Het boek sluit af met alvast een klein doorkijkje naar de lente.

Mijn mening
Allereerst is het boek mooi vormgegeven. De dikke bladzijdes van karton en de stevige flapjes zorgen ervoor dat het een mooie uitstraling heeft en dat je niet bang hoeft te zijn dat de flapjes snel kapot zullen gaan door kinderhanden.

Het boek geeft ontzettend veel informatie over de dieren in de winter op een leuke, interactieve manier. Niet alleen door de tekst, maar ook de gedetailleerde tekeningen geven veel informaitie.

Door het flapjeselement houd je een soort spanning en wek je nieuwsgierigheid op bij de kinderen, waardoor ze enorm betrokken zullen zijn.

Het is ontzettend leuk om zelf op pad te gaan en te kijken of je dingen ontdekt die ook in het boek voorkomen. Misschien zien jullie wel sporen in de sneeuw? Of rijg samen een pindaketting en hang vetbolletjes op. Spotten jullie dezelfde vogels als die in het boek zijn beschreven?

Kortom: een mooi, stevig en interactief informatie boek, waar elke natuurliefhebber vanaf 4 jaar veel plezier aan zal beleven.

Klik hier voor meer informatie of om het boek te bestellen. 

Als het winter wordt
Auteur: Thomas Muller
Uitgever: De Vier Windstreken
Prijs: €13,95

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Schrijfactiviteiten bij de kleuters

Schrijfactiviteiten bij de kleuters

De meeste kleuters beleven plezier aan het lezen en schrijven van teksten. Het kan hun spel verrijken en verdiepen; aan ons dus als leerkracht de taak om aan te sluiten bij deze behoeften. In deze blog geef ik een aantal tips en ideeën voor schrijfactiviteiten bij de kleuters.

Schrijven tijdens spel
Ik denk dat in elke kleutergroep wel met thema’s wordt gewerkt. Het spel neemt binnen deze thema’s een grote rol in. Denk niet alleen aan rollenspel, maar ook aan constructief- en regisseer spel.

In elke themahoek (denk aan een camping, dierenwinkel of ziekenhuis) kan je (geschreven) taal aan bod laten komen. De kinderen leven zich in hun rol en gebruiken de taal die daarbij hoort. Er worden gesprekken gevoerd over eigen ervaringen, reclameposters gemaakt, briefjes geschreven en onderzoeken gedaan.

Wat is jouw lievelingsdier of welke groente vind jij het lekkerst? De resultaten kan je laten verwerken in een grafiek of staafdiagram.

Ook in de bouwhoek kan je schrijfactiviteiten laten terugkomen. Laat ze bijvoorbeeld bouwtekeningen maken of woordjes bij bouwwerken schrijven.  Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

D-dag: oefenen met de letter d

In groep 3 is het aanleren van de letters d en b best een pittige opgave. Veel kinderen halen deze twee letters door elkaar. Om op een leuke, spelende manier tóch het verschil tussen deze twee letters aan te leren, bedachten wij (mijn parallel collega en ik) de ‘d-dag’. Een dag die in het teken staat van het leren van de letter d.

Wat wij deze dag allemaal deden, lees je in deze blog.

De letters d en b
Het verschil tussen de letters d en b is niet groot. Hierdoor is het voor veel kinderen lastig om het verschil te onthouden tussen deze twee letters. Ik merkte dat veel kinderen in mijn klas deze twee letters dan ook door elkaar haalden. Dus daar wilde ik iets mee doen.

Vanuit mijn leesmethode (Lijn 3) wordt het aangeraden om de focus op één letter te leggen. Dus kies óf de letter b óf de letter d. Als ze namelijk de ene letter kennen, weten zij ook vanzelf wat dan die andere letter is. Wij kozen voor de letter d, omdat wij daar het duidelijkste klankgebaar bij hebben. Lees verder

Auteur:

Joy Hoogervorst heeft de PABO gedaan aan de Haagse Hogeschool en is drie jaar geleden afgestudeerd. Ze heeft de afgelopen jaren groep 4 en groep 6 gedraaid in Den Haag en is nu werkzaam in Lisse. Dit jaar staat zij voor groep 3. Zij legt de focus in de klas op het spelenderwijs leren, coöperatief leren en het werken met thema’s. Op instagram deelt zij onder de naam jufjoy_ haar ideeën.

Boekentip: Ik neem je mee

Ben je op zoek naar een prentenboek waarbij je je ogen uitkijkt en je ook nog eens zelf het verhaal mag bedenken? Lees dan zeker dit blog over ‘Ik neem je mee’. 

Ik neem je mee
Er ligt een jongetje ziek in bed in een kleurloze kamer. Er komt een meisje binnen met een enorme stapel papier en een bekertje potloden. Het meisje heeft ook een ballon bij zich. Deze blaast ze op en bindt ze aan het bed vast.

Zodra ze begint te tekenen, komen haar tekeningen tot leven. Ook het zieke jongetje komt steeds meer tot bloei en begint mee te tekenen. Dat is het begin van een groot avontuur.

Dit prentenboek van groot formaat laat je je ogen uitkijken. Het boek is enorm kleurrijk en de meest exotische vogels en planten komen er in voor. Tussen al deze kleurenpracht word je ook meegenomen door een mooi wit winters landschap. Een mooie balans dus. Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Handige reflectie-instrumenten voor de leerkracht

Reflectie-instrumenten voor leerkrachten

Probleemgedrag heeft niet alleen te maken heeft met het gedrag van de leerling, maar ook met de situatie en het gedrag van de leerkracht. Het is geen verschijnsel waar iedereen op dezelfde manier last van heeft. Het is dan ook belangrijk om als leerkracht regelmatig te reflecteren op je eigen handelen; welke reflectie-instrumenten je hiervoor kunt gebruiken leg ik in deze blog uit.

Basishouding van de leerkracht
Elke leerkracht heeft een basishouding, hiermee wordt https://klasvanjuflinda.nl/wp-admin/edit.php?page=cal#een eigen visie, waarden en overtuigingen omtrent het onderwijs bedoeld. Deze houding is ingekleurd door eigen ervaringen en altijd relatief. Het is een persoonlijk interpretatiekader dat bepaalt hoe de leerkracht denkt en handelt.

De ene leerkracht komt net van de PABO en heeft nog weinig ervaring met leerlingen met bijvoorbeeld ADHD. Een andere leerkracht staat al vijf jaar voor de klas en is opgegroeid met een broertje met ADHD. Dit zorgt ervoor dat twee leerkrachten met dezelfde opleiding en dezelfde groep, de interactie met dezelfde leerling anders beleven en waarderen. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

GraviTrax Starter Set

Zijn jouw kinderen dol op bouwen, experimenteren en houden ze wel van een uitdaging? Lees dan zeker deze blog over de “GraviTrax Starter Set”. Het interactieve kogelbaansysteem van Ravensburger.

GraviTrax Starter Set
Als je de GraviTrax Starter Set opent kijk je je ogen uit. In diverse plastic verpakkingen vind je de onderdelen van de knikkerbaan.

Allereerst zijn er de vier vloerplaten waar je de knikkerbaan op kunt bouwen. Deze klik je aan elkaar en zorgen er voor dat de baan altijd stevig staat. Bedenk wel waar je de baan wilt bouwen, want hij is lastig te verplaatsen.

Ook zijn er uiteraard stukken rails waar de kogels overheen kunnen rollen. Ze zijn er van diverse lengtes. Ook vind je er grijze verticale stukken om hoogteverschillen te kunnen maken. Deze zijn er in twee verschillende groottes. Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.