Boekentip: De Salto Sultan

Boekentip: De Salto Sultan

Lezers die dol zijn op de boeken van Corien Oranje kunnen hun geluk niet op, want er is een nieuwe serie gestart. Het boek ‘De Salto Sultan’ is de eerste in de reeks van de serie Cruiseschip De Cliffhanger. In dit blog kun je meer over dit boek lezen.

De Salto Sultan
Zijn vader (ook wel Salto Sultan genoemd) is wereldkampioen schoonspringen en zijn moeder is de wereldberoemde beautyvlogger Latifah Langnagel. Beide beroepen vindt Farouk maar niks. Hij is dan ook erg blij als zijn vader aangeeft dat hij een andere baan heeft. Dat geluk wordt echter al snel verstoord als blijkt dat de hele familie moet meeverhuizen naar een cruiseschip met de naam De Cliffhanger.

Op het schip komt hij Nina, dochter van het hoofd beveiliging, tegen en die maakt de verhuizing meteen een stuk interessanter. Ze vertelt dat er spullen verdwijnen en er een dief aan boord moet zijn. Farouk en Nina gaan samen op onderzoek uit. Ze beginnen met het verzamelen van vingerafdrukken. Het onderzoek wordt hun niet makkelijk gemaakt door twee jongens die denken dat ze de baas zijn op het schip. Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Digitale leermiddelen voor groep 5/6

Dit cursusjaar willen we het ICT-onderwijs bij ons op school een flinke boost geven. We hebben een hele actieve ICT’er en een mooi budget gekregen om allerlei mooie materialen te kopen. We willen op deze manier aansluiten bij de 21 eeuwse vaardigheden en de kinderen al op jonge leeftijd kennis laten maken met het programmeren.

Disclaimer: geen enkel materiaal dat hieronder wordt beschreven is door bedrijven gesponsord. Alle materialen zijn door de school besteld en betaald. 

Digitale leermiddelen voor groep 5/6
In een serie van vier blogs wil ik de materialen delen die wij op school sinds een paar weken gebruiken. In deze blog deel ik de digitale leermiddelen voor de leerlingen in groep 5/6.

De nieuwe leermiddelen worden niet in 1x geïntroduceerd, dit is te onoverzichtelijk voor de kinderen. Eerst gaan kinderen van groep 7/8 ermee aan de slag en als zij het goed doorhebben wordt het materiaal aan een groepje kleuters uitgelegd. Zij kunnen het dan weer aan andere kinderen uitleggen; hierdoor ontstaat het sneeuwbaleffect. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Een hele kunst! – thema kunst met kleuters

De afgelopen weken hadden wij een schoolbreed project met het thema: ‘Een hele kunst’. Een geweldig thema om met kinderen aan te werken. In deze blog neem ik je mee in de activiteiten die wij bij de kleuters hebben gedaan.

Startactiviteit thema
Als startactiviteit voor de hele school was er een filmpje gemaakt van een kunstroof in de school. Twee leerkrachten, verkleed als boef, stolen een kunstwerk dat in de school hangt. Het bericht werd als politiebericht gefilmd en in de gezamenlijke opening laten zien.

Met de jonge kinderen hebben we uitgebreid gesproken over het feit dat het niet echt was en ze de opdracht gegeven om te ontdekken welke juf of meester de boef speelde. Dit zorgde voor veel minder spanning onder de kinderen.

De startactiviteit was een groot succes! Het probleem was dat er nu een nieuw kunstwerk in de school moest komen. Wie ging dat maken? En wat is kunst eigenlijk?

Taalactiviteiten 

  • In de klas konden we meteen aan de slag. We begonnen met het maken van een woordweb. Want wat is kunst eigenlijk? En wat weten we er al over?
  • We leerden de letter L van lijst en de letter U van kunst.
  • Aan de hand van het boek ‘de gele olifant‘ gingen we aan de slag met de kleuren. De gele olifant verzamelt alle gele spullen. De kinderen gingen op zoek naar hun lievelingskleuren in de tijdschriften en knipten deze uit. Deze plakten ze op een blad waardoor er allemaal verschillende tinten in een kleur ontstonden.
  • We deden verschillende auditieve oefeningen.
  • We deden spelletjes met de woordkaarten in het thema kunst.

Rekenactiviteiten 

  • Tellen van aantal kleuren/kunstwerken.
  • Meten van lijsten.
  • Plattegrond maken van het museum.
  • Betalen in de kunstwinkel of in het museum.
  • Sorteren van kunstwerken op stijl, kleur, formaat.
  • Activiteiten met kleuren > waar zie je de kleur …. ,  ik zie, ik zie wat jij niet ziet.

Muziek 

  • We leerden het lied ‘Kleuren‘. In deze les leerden we dat je kleuren kan mengen. Eerst voegden we alleen wit toe. Wat gebeurt er? Daarna voegden we alleen zwart toe en vervolgens mengden we de primaire kleuren.
  • ‘Ik ben een echte kunstenaar’
  • ‘Het kleurenlied’

Creatieve opdrachten 
Om de kinderen kennis te laten maken met verschillende kunstenaars en technieken organiseerde ik workshops. Tijdens deze workshops had ik hulp van ouders. Elke middag leerden de kinderen over twee kunstenaars en konden ze kiezen welke workshop ze wilden volgen. Dit zorgde voor ontzettend veel kunst in onze klas.

Een ontzettend leuk inspiratieboek om te gebruiken is Kunstworkshops voor kinderen. Aan de hand van dit boek gaan kinderen aan de slag met tips van kinderkunstenaar Hervé Tullet.

Kunstenaar Mondriaan

Kunstenaar Pollock

Kunstenaar Corneille

Kunstenaar Hundertwasser 

Kunstenaar Da Vinci

Kunstenaar Long

Kunstenaar Van Gogh 

Kunstenaar Huisman

Kunstenaar Kandinsky

Kunstenaar Keith Haring 

Uitstapjes en gastsprekers

  • Een kunstenares op bezoek in de klas.
  • Bezoek aan een atelier
  • Bezoek aan een museum. Wij zijn naar het Mondriaanhuis in Amersfoort geweest. Zij verzorgen een museumles voor kleuters. Een echte aanrader!
  • Kunst maken in de natuur

Hoeken

  • Kunstatelier: in het kunstatelier konden we mooie kunstwerken maken op een schildersezel met een schilderspalet. We experimenteerden hier met verf.
  • Huishoek: vanuit de huishoek gaan de kinderen naar het kunstatelier, naar het museum of naar de kunstwinkel.
  • Kunstwinkel: in de kunstwinkel werden materialen verkocht waar de kinderen iets mee konden maken. Denk aan: acrylverf, waterverf, kwasten, papier, wc-rolletjes, rietjes, satéprikkers, kurk, kraaltjes, pastelkrijt enz.
  • Kunstmuseum: na het uitstapje naar het Mondriaanhuis wilden de kinderen de klas omtoveren tot een museum. Zo werd de kunstwinkel de balie van het museum en werd de huishoek het kunstcafé waar bezoekers van het museum een kopje koffie of thee konden drinken.

Afsluiting
Als afsluiting van het project was de school open als museum. Alle belangstellenden mochten in het museum komen. Met pionnen hadden de kinderen pijlen gemaakt om zo de route voor de ouders duidelijk te maken. Verder had elke klas twee vragen bedacht waardoor de kinderen door de hele school een speurtocht konden doen.

Meer foto’s van een museum voor kleuters zien? Bij Linda op school maakten de kleuters ook een museum.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Auteur:

Chantal Veenhof werkt fulltime als juf in groep 0/1/2 in Bunschoten-Spakenburg. Ze heeft de PABO gedaan op de Marnix Academie in Utrecht. Ze volgt op dit moment een opleiding tot jonge kind specialist. Ze werkt ontwikkelingsgericht enheeft een passie voor het spelend en betekenisvol leren.

Boekentip: Van wie is die sok?Boekentip: Van wie is die sok?

Boekentip: Van wie is die sok?

Oh heerlijk! Er is weer een nieuw deel uit van de peuterserie van Joukje Akveld. Ik heb al eerder reviews geschreven over Van wie is die staart? en Van wie is die auto? Vandaag een review over het prentenboek Van wie is die sok? Bij dit vijfde deel zijn de illustraties gemaakt door de talentvolle Charlotte Dematons.

Van wie is die sok?
Werk je met peuters of ben je zelf ouder van een peuter, dan ken je de serie ‘Van wie is…’ misschien al wel. In dit kartonnen boekje mogen de kinderen raden van welk personage de sok is.

Charlotte Dematons tekende fabelachtig mooie sprookjesfiguren die allemaal een kledingstuk zijn kwijtgetaakt. Maar wie goed kijkt ontdekt nog meer!

Op elke linker bladzijde staat een kledingstuk afgebeeld met daaronder de vraag ‘van wie is die (naam kledingstuk)?’. Op de rechter bladzijde staan vier personages waaruit de peuter kan kiezen. Nadat de peuter zijn keuze heeft gemaakt mag hij de bladzijde omslaan.

Er volgt dan een prachtige illustratie met het antwoord verspreid over twee bladzijden. Illustrator Charlotte heeft hier allerlei sprookjes afgebeeld. Wat dacht je van sneeuwwitje en de zeven dwergen, Peter Pan, een prins, de zeemeermin, een prinses en roodkapje?

Hoe langer je naar de illustraties kijkt hoe meer grapjes je tegenkomt. Een kabouter in zijn blote billen, roodkapje die een jurk van de prinses steelt, klein duimpje met de laarzen van de reus en op de laatste plaat Assepoester die alle verdwenen kledingstukken aan de waslijn hangt. Deze vrolijke, kleurrijke schilderingen zullen voor heel wat hilarische momenten tussen volwassene en kind zorgen.

Hoe gebruik je het boekje?
Ik denk dat het boekje door peuters met veel enthousiasme ontvangen zal worden. Het heeft als doel om verbanden te zoeken tussen een kledingstuk en personage. Door het boekje samen te lezen breidt de lezer zijn woordenschat uit. Het is dus een boekje met ook een educatief doel.

  • Laat de peuter eerst zelf het boekje doorbladeren. Zo weet hij alvast wat er gaat komen, wat het minder spannend maakt.
  • Lees het boekje voor zoals het is bedoeld. Stel dus de vraag en laat het kind kiezen.
  • Laat het kind vertellen bij de grote ‘in actie’ illustraties. Kan de peuter grappige situaties ontdekken?
  • Weet de peuter hoe de sprookjespersonages heten?
  • Dit boek kan aanleiding zijn om een aantal sprookjes ook voor te lezen.

Kortom een leuk en leerzaam boekje voor peuters die gek zijn grappige illustraties en kennis willen maken met sprookjes.

Van wie is die sok?
Auteur: Joukje Akveld
Illustrator: Charlotte Dematons
Uitgeverij: Gottmer
Prijs: €8,99

Klik hier om het boekje te bestellen.

Boekentip: Van wie is die sok?

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Digitale leermiddelen voor groep 3/4

Digitale leermiddelen voor groep 3/4

Dit cursusjaar willen we het ICT-onderwijs bij ons op school een flinke boost geven. We hebben een hele actieve ICT’er en een mooi budget gekregen om allerlei mooie materialen te kopen. We willen op deze manier aansluiten bij de 21 eeuwse vaardigheden en de kinderen al op jonge leeftijd kennis laten maken met het programmeren.

Disclaimer: geen enkel materiaal dat hieronder wordt beschreven is door bedrijven gesponsord. Alle materialen zijn door de school besteld en betaald. 

Digitale leermiddelen voor groep 3/4
In een serie van vier blogs wil ik de materialen delen die wij op school sinds een paar weken gebruiken. In deze blog deel ik de digitale leermiddelen voor de leerlingen in groep 3/4.

De nieuwe leermiddelen worden niet in 1x geïntroduceerd, dit is te onoverzichtelijk voor de kinderen. Eerst gaan kinderen van groep 7/8 ermee aan de slag en als zij het goed doorhebben wordt het materiaal aan een groepje kleuters uitgelegd. Zij kunnen het dan weer aan andere kinderen uitleggen; hierdoor ontstaat het sneeuwbaleffect.

Ozobot Bit 2.0
Maak kennis met de meest innovatieve programmeerbare robot! Deze interessante en educatieve Ozobot kan geprogrammeerd worden door middel van kleuren, lijnen en basis programmeertaal. Teken lijnen in verschillende kleuren en maak verschillende kleurcodes waardoor Ozobot verschillende commando’s uitvoert.

Niet alleen op papier kun je Ozobot van alles laten uitvoeren: ook op een tablet zijn er eindeloze programmeer mogelijkheden! Download de gratis apps waar je Ozobot mee samen werkt en teken op je app, of: laat je robot dansen zonder dat je ook maar iets hoeft te tekenen! Er zijn eindeloze mogelijkheden voor urenlang programmeer en codeer vermaak.

LEGO 45300 WeDo 2.0 Basis Set en Software
Met deze eigentijdse bouwset maken kinderen op een speelse wijze kennis met het programmeren van computers. Daarbij worden zij uitgedaagd in hun creativiteit. Ze leren te onderzoeken wat mogelijk is, bedenken nieuwe ideeën en kunnen hun ontdekkingen delen met anderen.

LEGO BOOST – 17101
Zet Vernie, jouw eigen robotvriend die kan praten, in elkaar en bouw hem precies zoals jij wilt! Je kunt zijn gedrag coderen en leuke activiteiten uitvoeren met de inbegrepen speelmat. Wanneer je tegen Vernie de Robot praat zal hij met gezichtsuitdrukkingen reageren die zijn humeur uitbeelden.

Met zijn grote rupsbanden kan Vernie de Robot met verschillende snelheden in alle richtingen bewegen. Daarnaast kan Vernie ook afstanden inschatten, gebaren met zijn handen maken en accessoires vastpakken en meenemen. Vanaf de schieter op zijn schouder kun je pijltjes afvuren op het bijbehorende doel! Je kunt het veermechanisme van de schieter activeren door Vernies hoofd rond te draaien.

Digitale leermiddelen voor groep 3/4

Osmo Genius kit
Osmo is een magisch, bekroond spelsysteem dat creativiteit en probleemoplossende vaardigheden bij kinderen stimuleert door middel van hands-on spelletjes te spelen.
De Genius Kit bevat de Osmo iPad Base en vijf bekroonde spellen, waaronder Tangram, Numbers, Words, Masterpiece en Newton. Deze spellen transformeren je iPad in een hands-on tool die erg leerzaam is en waarmee je veel plezier kunt beleven.

Tiptoi®
Daarnaast was er zo’n 150 euro aan budget om te investeren in Toptoi materialen. Tiptoi is een innovatief interactief leersysteem waarmee kinderen spelenderwijs de wereld ontdekken. Als het kind met de stift op een afbeelding of tekst tipt, klinken er bijbehorende geluiden, gesproken tekst of muziek. De elektronische intelligentie biedt kinderen de mogelijkheid om boeken en spellen volledig zelfstandig steeds weer opnieuw te beleven.

Voor groep 3/4 heb ik gekozen voor Mijn eerste letters, wij leren Engels, mysterie van het getalleneiland, mijn grote wereldatlas, avontuur in het dierenrijk.

Naast deze materialen hebben we ook drie ipads in de klas met allerlei leuke apps. Het is een flinke investering (rond de 700 euro), maar we hebben dan ook veel subsidie vanuit de gemeente gekregen. Heb je zelf nog goede suggesties, laat dan een reactie achter. Ik hoop dat je wat aan onze tips hebt!

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

5 tips met woordkaarten bij kleuters

Woordkaarten zijn niet meer weg te denken uit de onderbouwgroepen in de basisschool. Erg handig dat je per thema elke keer weer woordkaarten kunt printen of zelf kunt maken, die je in je klas gebruikt om de woordenschat te stimuleren. Ik geef je 5 tips met woordkaarten bij kleuters.

Mag ik van jou?
Geef ieder kind in de grote groep een woordkaartje. Zorg ervoor dat ze dit kaartje goed zichtbaar voor hun buik houden, zodat iedereen het plaatje kan zien wat erop staat. Herhaal zo nodig op het begin even alle plaatjes, zodat iedereen weer weet, wat zijn of haar woord is.

Eén kind heeft geen kaartje. Dat kind vraagt nu: “Sophie, mag ik van jou…de mixer?” Nu is Sophie degene zonder kaartje. Zij stelt een ander kind een soortgelijke vraag. Gaat dit spel klassikaal goed, dan kun je het ook in kleinere groepjes spelen. Zo zijn de kinderen sneller aan de beurt. Dan wel regelmatig als leerkracht zorgen voor het wisselen van de sets woordkaartjes! Lees verder

Auteur:

Carolien van Beveren is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Ze studeerde in 2009 af aan de PABO. Vanaf die tijd heeft ze altijd als onderbouwleerkracht gewerkt, met veel enthousiasme. Ze vindt het belangrijk dat in het onderwijs aan kleuters het spelende kind centraal staat. Ze houdt ervan om thema's uit te werken en blogt hier dan ook regelmatig over. Carolien geeft les op een basisschool in Zeeland. Ze is getrouwd en moeder van een peuter van 2,5 en een baby.

Boekentip: Hoeveel bomen?

Boekentip: Hoeveel bomen?

Ben je op zoek naar een iets wat filosofisch prentenboek? Dan heb ik een leuke tip voor je. Het boek ‘Hoeveel bomen?‘ is een bijzonder prentenboek waar je hele leuke en interessante gesprekken over kan voeren. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Hoeveel bomen
Op de eerste bladzijde staat in het groot de vraag: ‘Hoeveel bomen heb je nodig voor een bos?’. Alle dieren denken dat ze het weten, maar ze roepen allemaal iets anders. Is het 1500? 500 of misschien 85? De dieren maken er bijna ruzie over. Wie mag het beslissen?

Dan komt kleine muis naar voren; zij weet wel hoeveel bomen je nodig hebt voor een bos. Vier bomen; een boom voor elk seizoen! Maar dan zegt kleine mier dat iedereen het mis heeft. Het antwoord is namelijk één; je hebt één boom nodig voor een bos. Zelfs het allergrootste bos begint met het zaadje van één boom. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Thema kunst bij de kleuters

Museum bij de kleuters

De afgelopen weken hebben de kleuters bij ons op school over het thema kunst gewerkt. Een ontzettend leuk thema waarbij de kinderen al hun creativiteit kwijt kunnen. In deze blog deel ik wat ideeën en laat ik zien hoe mijn collega’s een fantastisch museum van alle kunstwerken hebben gemaakt.

Thema kunst
Tijdens dit thema hebben de kleuters over bekende kunstenaars gewerkt en bekende werken nagemaakt. Wij werken altijd het ene jaar rondom muziek en dans en het andere jaar rondom schilder- en beeldende kunst.

Al vrij vroeg in het thema zijn de kleuters naar een museum geweest om te ontdekken wat precies kunst is en hoe het er in het museum aan toe gaat. Veel kinderen waren nog nooit in een kunstmuseum geweest.  Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

De Grote Rekendag voor de onderbouw

De Grote Rekendag voor de onderbouw

Wie doet er mee aan de Grote Rekendag 2018? Een dag vol met rekenopdrachten, heel leerzaam en natuurlijk ontzettend leuk om eens een dagje alleen met dit mooie vak bezig te zijn. Als kleuterleerkracht merk ik, dat rekenen weleens een ondergeschoven kindje kan worden. Je bent toch al gauw wat meer bezig met voorlezen, woordkaartjes, een schrijfhoek, lettertafel, enzovoorts. Tellen en getallen, logisch denken, meten en meetkunde zijn ook goede onderwerpen om mee bezig te zijn met kinderen. Juist deze Grote Rekendag is dus heel nuttig voor de onderbouw.

Pakhuis
Het thema van de Grote Rekendag 2018 is ‘De school als pakhuis’. Een erg breed en leuk thema. Voor de onderbouw is gekozen om dicht bij het eigen pakhuis te blijven. Je moet namelijk vooral dingen uit het magazijn van je school gebruiken. Handig! De materialen die vereist zijn, zijn eenvoudig. Denk aan je knutselmaterialen, zoals scharen, lijmpotjes, priklappen en prikpennen.

Ook met ongesorteerd materiaal is een opdracht verzonnen: puzzelstukjes, plastic blokjes, stiften, pennen… Verder heb je een aantal dozen nodig, wc-rolletjes, fiches van een ontwikkelingsspel en voorwerpen van verschillende vorm, bijvoorbeeld een lineaal, pion en een doosje. Het is even verzamelen, maar dan heb je ook een ‘pakhuis’ vol om de Grote Rekendag mee te beginnen.

Organisatie
Qua organisatie worden er op www.groterekendag.nl goede tips gegeven voor leerkrachten om een Rekendag te regelen. De organisatie gaat uit van een woensdag, dus een halve dag. Je zou in de onderbouw ook zeker kunnen kiezen om een hele rekendag, of zelfs een rekenweek te houden, zodat je alle opdrachten rustig kunt doen met je groep en ze zo nodig een andere dag kunt herhalen. De opdrachten voor de onderbouw bestaan uit twee kringactiviteiten, een circuit, een klassikaal kwartet en het maken van een staafdiagram. De dag wordt afgesloten met een evaluatie.

Kring
Wat wij als onderbouw gaan doen op de Grote Rekendag? We hebben met wat hulp buiten de groep, in het speellokaal, het circuit klaargezet. We starten eerst in de eigen groep met wat motiverende kringactiviteiten. De eerste opdracht is een leerling met blinddoek de weg wijzen door het lokaal. De tweede opdracht is een klassikale telopdracht van spullen: hoeveel scharen, hoeveel potloden, hoeveel poppen hebben we in onze klas? Turven of cijfers schrijven behoort tot de mogelijkheden. Hierna zijn de kinderen klaargestoomd voor het circuit.

De Grote Rekendag voor de onderbouw

Circuit
Dit bestaat uit vier opdrachten. De eerste heet ‘opruimdozen’, waarbij de leerlingen in 6 dozen sorteren: alles van hout, alles van plastic, alles van stof, alles van ijzer, alles om mee te schrijven, alle knutselspullen.

De tweede opdracht is het maken van een verzameling fiches op kleur, maar dan tijdens een spannend spel met een dobbelsteen. Wie is als eerste klaar?

Tijdens de derde opdracht gaan de kleuters opruimen op een logische manier. Dit stimuleert het logisch denken. Ze moeten voorspellen hoeveel wc-rollen er in een doos passen als je ze heel laat. Wat is de handigste manier om ze erin te stoppen?

Activiteit 4 is een raadspel met verschillende voorwerpen. Een kind kiest een voorwerp uit de doos en omschrijft het voor de rest van het groepje. Bijvoorbeeld: het is wit met streepjes en er staan cijfers op (liniaal). Ook deze opdracht stimuleert het geheugen en het logisch denken.

Kwartet en staafdiagram
De organisatie van de Grote Rekendag heeft ervoor gezorgd, dat leerkrachten gemakkelijk bij alle materialen kunnen komen die ze nodig hebben voor deze dag. Zo is er ook een soort kwartet beschikbaar om te spelen met de hele groep. Verder is het een leuke tip om een staafdiagram te maken met de kinderen over de materialen die in de klas zijn.

Pak bijvoorbeeld alle scharen, pritt-stiften, priklappen en prikpennen erbij. Waar is meer van? Waar is minder van? Door voor elk soort materiaal gekleurde post-its te gebruiken om te visualiseren hoeveel ervan is, kun je een staafdiagram maken. Een goed idee om voor kleuters aantallen te visualiseren en de begrippen meer, minder en evenveel aan te leren.

Een staafdiagram maken kan natuurlijk ook met ander materiaal. Denk ook eens aan soorten fruit, die je daarna met z’n allen op kunt eten!

Rekenen is leuk
Rekenen is een leuk vak, ook voor de onderbouw. In zoveel dingen in de groep komt tellen voor! Je moet er even oog voor krijgen, maar dan verzin je zo een hoop opdrachten met niets anders dan de materialen die je altijd al in je klaslokaal had. Dat is ook de kracht van de Grote Rekendag 2018. Het maakt mij weer bewust van het feit dat je veel kunt doen met weinig (kostenloos) materiaal.

Doe jij dit jaar met je school mee aan de Grote Rekendag? Veel plezier en succes!

Auteur:

Carolien van Beveren is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Ze studeerde in 2009 af aan de PABO. Vanaf die tijd heeft ze altijd als onderbouwleerkracht gewerkt, met veel enthousiasme. Ze vindt het belangrijk dat in het onderwijs aan kleuters het spelende kind centraal staat. Ze houdt ervan om thema's uit te werken en blogt hier dan ook regelmatig over. Carolien geeft les op een basisschool in Zeeland. Ze is getrouwd en moeder van een peuter van 2,5 en een baby.

Digitale leermiddelen voor de kleuters

Dit cursusjaar willen we het ICT-onderwijs bij ons op school een flinke boost geven. We hebben een hele actieve ICT’er en een mooi budget gekregen om allerlei mooie materialen te kopen. We willen op deze manier aansluiten bij de 21 eeuwse vaardigheden en de kinderen al op jonge leeftijd kennis laten maken met het programmeren en techniek.

Disclaimer: geen enkel materiaal dat hieronder wordt beschreven is door bedrijven gesponsord. Alle materialen zijn door de school besteld en betaald. 

Digitale leermiddelen voor de kleuters
In een serie van vier blogs wil ik de materialen delen die wij op school sinds een paar weken gebruiken. In deze blog deel ik de digitale leermiddelen voor de kleuters.

De nieuwe leermiddelen worden niet in 1x geïntroduceerd, dit is te onoverzichtelijk voor de kinderen. Eerst gaan kinderen van groep 7/8 ermee aan de slag en als zij het goed doorhebben wordt het materiaal aan een groepje kleuters uitgelegd. Zij kunnen het dan weer aan andere kinderen uitleggen; hierdoor ontstaat een sneeuwbaleffect.  Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Kinderen effectief prijzen, zo doe je dat

Kinderen effectief prijzen, zo doe je dat

Als opvoeders willen we graag het gevoel van eigenwaarde van kinderen vergroten. We willen dat ze een positief zelfbeeld hebben en vinden het fijn om ze te prijzen. Toch kunnen hier ook nadelen aan kleven. Kinderen kunnen er bijvoorbeeld narcistisch van worden. In deze blog deel ik tips aan de hand van het boek How2talk2kids hoe je echt en effectief kinderen kan prijzen.

Lees ook:

Het gevoel van eigenwaarde vergroten
In het boek How2talk2kids worden verschillende voorbeelden gegeven hoe je de eigenwaarde van een kind kunt vergroten. Je denkt misschien al snel aan het geven van complimenten, maar je kunt zo veel meer doen. Denk aan respect hebben voor zijn gevoelens, zelf keuzes laten maken of zelf een probleem laten oplossen. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Boekentip: Ridder Tim wil vliegen

Boekentip: Ridder Tim wil vliegen

Ga je binnenkort een thema inrichten over ridders en jonkvrouwen dan heb ik een hele leuke boekentip voor je! Uitgever Clavis heeft namelijk een nieuw prentenboek over ridder Tim, namelijk Ridder Tim wil vliegen uitgebracht. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Ridder Tim wil vliegen
Ridder Tim en zijn buurmeisje Saar liggen in het gras. Wanneer Saar zuchtend aangeeft het jammer te vinden dat mensen niet kunnen vliegen springt ridder Tim op. ‘Hoezo kunnen wij niet vliegen? Ik ben een ridder en zij kunnen alles!’

Samen gaan ze aan de slag op zoek naar vleugels. Allerlei spullen zoals vliegers en veren worden verzameld. Weer buiten maken Saar en Tim twee prachtige vleugels van de materialen. Tim klappert zo hard als hij kan, maar hij blijft met beide benen op de grond staan.

Ze bedenken van alles om te kunnen vliegen. Misschien lukt het met springen? Of met een aanloopje? Dan valt ridder Tim hard op de grond; zijn knie is kapot en zijn vleugels zijn stuk.

Gelukkig is daar mama om Tim te troosten en zij laat zien dat ridders toch echt kunnen vliegen!

Mijn mening
Wat een ontzettend leuk en fantasievol prentenboek is Ridder Tim wil vliegen. Het sluit heel goed aan bij de belevingswereld van kleuters en is daarnaast ook nog grappig.

De meeste kleuters begrijpen best dat mensen helemaal niet kunnen vliegen, maar toch zullen ze ingespannen blijven luisteren of het ridder Tim dan toch misschien wel lukt!

De illustraties zijn een prachtige aanvulling op het verhaal. Het zijn echte tekeningen die gevuld zijn met veel details. Doordat het grote prenten zijn is het boek heel goed in de kring voor te lezen.

De kinderen zullen echt van dit verhaal genieten! Het boek biedt ook allerlei leuke mogelijkheden. Praat eens met de kinderen door over het verhaal. Je kunt bijvoorbeeld een link leggen naar de eerste vliegtuigen. Mensen hebben altijd al willen kunnen vliegen. Misschien kunnen de kinderen ook wel andere dingen bedenken die mensen eigenlijk niet kunnen, maar wel met hulp (bijvoorbeeld adem halen onder water).

Ridder Tim wil vliegen
Schrijver: Judith Koppens
Illustraties: Eline van Lindenhuizen
Uitgeverij: Clavis
Prijs: €14,95

Klik hier om het boek bij bol.com te bestellen.

Ridder Tim wil vliegen

BewarenBewaren

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.