Review: Silvester (ge)doeboek

Review: Silvester (ge)doeboek

Ken jij iemand die fan is van de ‘Silvester-serie’? Dan is het “Silvester (ge)doeboek” echt een aanrader. Zoals Silvester zelf zegt: ‘Doe fris, doe eng, doe sportief, doe rijk…’. Hoe? Ik licht alvast een tipje van de sluier in dit blog.

De inhoud
Op de eerste pagina word je in één bladzijde en tekening even bijgepraat over wie Silvester eigenlijk is. In de inhoudsopgave zie je in één oogopslag wat je allemaal kunt doen. Je kiest dus heel gemakkelijk waar je op dat moment zin in hebt en kan meteen aan de slag.

Het eerste item is doe fris. Via een korte uitleg van Silvester wordt duidelijk hoe hij tot deze activiteit komt. De meiden op school vinden dat de jongens ook deodorant moeten gebruiken, dus in dit hoofdstuk leer je hoe je zelf deodorant kunt maken. Naast het recept en suggesties voor een etiket is er ook een tekstkader waarin informatie wordt gegeven. In dit geval kun je meer leren over hoe zweten eigenlijk werkt en of er vroeger al deodorant was. Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Review: Naar de markt

Review: Naar de markt

Op de markt is het gezellig druk, er is altijd wel wat te zien. De meeste kinderen komen er weleens met hun ouders. In het prentenboek Naar de markt kunnen de kinderen de verschillende marktkraampjes goed bekijken. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Naar de markt
Het boek is geen voorleesboek, want er staat geen tekst in. Er staan paginagrote prenten in, dus het is een echt kijkboek.

Vandaag is het markt! Kaat en mama gaan er op de fiets naartoe. Bink mag achterop in de mand. Op de markt is van alles te zien, proeven, ruiken en horen. Ga je mee? 
Tussen kramen vol vis, fruit, kaas, groente en olijven ziet Kaat een hond met een strik. Ze helpt de gevallen sinaasappels te verzamelen en vindt een mooie hoed. Maar wat raakt ze kwijt? En wie brengt dat terug?  Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Review: Het kartonnen kasteel

Je kent Benji Davies misschien wel van de bekende ‘Kleine walvis’ boeken. Hij heeft een nieuw prentenboek over vriendschap geïllustreerd, namelijk ‘Het kartonnen kasteel‘. In deze blog vertel ik je er meer over.

Het kartonnen kasteel
In het verhaal maak je kennis met Bart en Edo. Elke dag beklimmen ze de Suikerheuvel om met hun kartonnen dozen te spelen. Soms zijn ze koningen, soms astronauten, maar altijd zijn ze de beste vrienden.

Op een dag maken ze kennis met een andere dozensjouwer, het is Kai. Hij wil graag met de twee jongens meespelen. Ze spelen samen, maar soms voelt het vreemd zo met z’n drieën. Op een avond stampt Bart zijn kartonnen kasteel in elkaar, hij wil niet meer met Edo en Kai spelen.  Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Review: Meiden aan de bal

Review: Meiden aan de bal

Hier word ik blij van, een leuk boek over meiden die op voetbal zitten. Misschien ken je de serie over de Effies van Vivian den Hollander al wel? In deze serie spelen zowel jongens als meisjes in hetzelfde team. In het boek ‘Meiden aan de bal!‘ gaat het over een echt meidenteam. In deze blog vertel ik je er meer over.

Meiden aan de bal
Het verhaal gaat over Kim, ze speelt bij voetbalclub RVC. Eerst zat ze in een team met jongens, nu speelt ze samen met zes meisjes. Haar grote droom is om ooit profvoetballer te worden.

Het boek heeft verschillende hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk maakt de lezer kennis met Kim en Doenja een nieuw meisje in het team. Samen lopen ze naar de training die door Tess wordt gegeven. In het hoofdstuk komen de verschillende aspecten van een voetbaltraining aan bod; zwaaien met de armen, bok-springen, langs pionnen rennen, trucjes oefenen met de bal en op doel schieten. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Review: Buikpijn bij kinderen

Review: Buikpijn bij kinderen

‘Ik heb buikpijn.’ Dit hoor je als leerkracht of ouder misschien wel regelmatig. Buikpijn bij kinderen is namelijk een veelvoorkomende klacht. Vaak gaat de buikpijn snel weer over en is er geen reden om naar de dokter te gaan. Niet altijd gaat de buikpijn vanzelf over. Zo’n 10 procent van de schoolgaande kinderen heeft er regelmatig last van. Soms is er een medische oorzaak te vinden maar vaak ook niet. Wat als het kind buikpijn blijft houden en er is niks te vinden? Waar komt die buikpijn vandaan? Hoe gaat het weer over? Wat kun je als ouders doen?

De antwoorden op deze vragen staan in het boek: ‘Buikpijn bij kinderen.’ In deze blog vertel ik je meer over de inhoud van dit boek. Lees verder

Auteur:

Anniek Kloppenburg is gastblogger van klasvanjuflinda.nl. In 2015 heeft ze de PABO afgerond waarna ze in een jaar de voltijd route van de master SEN gedaan heeft. Daar heeft ze ontdekt hoeveel er te lezen en te schrijven is over het onderwijs. Ze werkt als invaller bij een groot samenwerkingsverband en komt zo op veel scholen waardoor ze heel wat ideeën en ervaring opdoet. Het liefst zou ze meerdere dagen in de week voor een onder- of middenbouw groep staan.

Stoppen met duimen, hoe doe je dat?

Mijn vorige blog over de gevolgen van het duimen deed op Facebook wat stof opwaaien.
Er was heel veel herkenning en er kwamen veel vragen over hoe te stoppen met duimen. Ook kregen we reacties van lezers die zelf geduimd hebben, maar er geen nadelige gevolgen van ondervonden hebben. Gelukkig is er een groep duimers die er inderdaad geen nadeel van ondervinden, maar helaas zien we in de logopediepraktijk een grotere groep die er wel een nadeel van ondervindt.

Gezien alle reacties heb ik besloten een vervolg op de blog te schrijven. Leerkrachten kunnen deze blog gebruiken om ouders van advies te voorzien hoe zij hun kind kunnen helpen om te stoppen met duimen. Lees verder

Auteur:

Chantal Mailly is gastblugger op klasvanjuflinda.nl. Chantal is logopedist en eigenaar van Logomedia Logopediepraktijk in Dordrecht. Zij begeleidt zowel kinderen als volwassenen met uiteenlopende problemen. Denk hierbij aan begeleiding op het gebied van spraak, mondgedrag, stem, lezen en taal. Haar doel is de cliënten in haar praktijk zo goed mogelijk, volgens de laatste inzichten, te kunnen begeleiden waardoor zij zich kunnen ontwikkelen en de kans krijgen hun dromen na te streven.

Review: De dikke Boer Boris

Review: De dikke Boer Boris

Een paar maanden geleden vroeg mijn schoonzus om boekentips voor haar zoontje, het eerste wat mij te binnenschoot waren de boeken over Boer Boris. Die zijn ontzettend leuk voor kinderen vanaf 3 jaar. De populairste boer van het land bestaat al vijf jaar en dit lustrum wordt gevierd met een feestelijke verzamelbundel, namelijk ‘De dikke boer Boris‘. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

De Dikke boer Boris
De bundel telt drie prentenboeken: Boer Boris wil geen feest!, Boer Boris gaat naar de markt en Boer Boris en de maaier. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

De pengreep, wat moeten we ermee?

De pengreep, wat moeten we ermee?

Het schrijfonderwijs lijkt een groeiend probleem te zijn op scholen. Verkeerde pengrepen, letters en cijfers die van onder naar boven worden geschreven en slordige handschriften zijn een veel voorkomend probleem.

Door mijn invalwerk kom ik in veel klassen. In zo goed als elke klas waar ik (Anniek) kom, zijn er een heel aantal kinderen die met een verkeerde pengreep schrijven. Zelfs in de groepen 3 blijkt het lastig om kinderen een goede pengreep aan te leren omdat de verkeerde pengreep er al zo ingesleten zit.

Als een kind netjes kan schrijven met een verkeerde pengreep, moeten we daar dan echt wat aan willen veranderen? Wanneer grijp je in? En is er één goede pengreep?
In dit tweede blog over (voorbereidend) schrijven wil ik op deze vragen antwoord geven. Lees verder

Auteur:

Anniek Kloppenburg is gastblogger van klasvanjuflinda.nl. In 2015 heeft ze de PABO afgerond waarna ze in een jaar de voltijd route van de master SEN gedaan heeft. Daar heeft ze ontdekt hoeveel er te lezen en te schrijven is over het onderwijs. Ze werkt als invaller bij een groot samenwerkingsverband en komt zo op veel scholen waardoor ze heel wat ideeën en ervaring opdoet. Het liefst zou ze meerdere dagen in de week voor een onder- of middenbouw groep staan.

Kleuters die net iets meer kunnen

Kleuters die net iets meer kunnen

Heb je een kleuter in je groep die voortdurend bezig wil zijn met iets dat hem boeit? Met een kind dat continu van alles wil ontdekken of een meisje dat dolgraag wil leren lezen, rekenen en schrijven in plaats van spelen? Wil het kind graag ‘ietsjes meer’? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met een kleuter die op bepaalde vlakken vooroploopt in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong.

In deze blog geef ik aan de hand van het boek ‘Kleuters die net iets meer kunnen‘ een aantal tips en voorbeelden hoe je voor deze groep kinderen een uitdagende leeromgeving kunt creëren.

Wat is een ontwikkelingsvoorsprong?
De ontwikkeling bij kleuters verloopt sprongsgewijs. Als een kleuter op verschillende gebieden duidelijk vooroploopt in vergelijking met zijn leeftijdsgenootjes spreken we van een ontwikkelingsvoorsprong. Dit is altijd een fase waarin een kleuter zich bevindt, het zegt niets definitiefs over het kind zelf. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Review: een beetje gek en veel pret

Review: een beetje gek en veel pret

Op zoek naar een leuk en grappig boek voor de beginnende lezer? Dan is het boek ‘Een beetje gek en veel pret’ een echte aanrader. Lees deze review voor meer informatie.

De inhoud
Juf Noor is geen juf zoals alle andere juffen. Ze heeft regelmatig twee verschillende sokken aan en ze draagt een broek en een rok. In de ochtend drinkt ze koude thee en eet ze gebakken vis. Juf vindt dat een beetje gek veel meer pret is. Dit is ook te merken in de klas.

Mark is de baas van de school. Hij houdt van rust en is streng. Het tegenovergestelde van juf Noor eigenlijk. Zij geeft graag les met een been in haar nek of gaat boven op de tafel staan omdat er een spin in de klas is.

Na een aantal waarschuwingen mag juf Noor geen les meer geven en gaat meester Mark dat doen. Maar daar is de klas het niet mee eens, want zonder een beetje gek is het heel saai in de klas. Wout heeft een idee. Zal het hem lukken om de pret weer terug te krijgen? Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Hoe communiceer jij? Ik (k)en mijn ikken!

Hoe communiceer jij? Ik (k)en mijn ikken!

Kijk jij wel eens naar jezelf? Naar hoe je communiceert of reageert op anderen? De psychologen Hal en Sidra Stone gebruiken de Voice Dialogue om te ontdekken wie je bent, in al je veelzijdigheid. Het gaat dan niet om een oordelende manier van kijken, maar om te ontdekken wie het in jou voor het zeggen heeft en waarom dat zo is. In het boek Ik (k)en mijn ikken ontdek je andere kanten van jezelf. In deze blog wil ik je er graag wat meer over vertellen.

Ken jezelf
Veel eigentijdse psychologische stromingen maken gebruik van het concept dat je niet uit één persoon, maar uit een verzameling ikken bestaat. Je hebt verschillende kanten die allemaal met andere ogen naar de wereld kijken. Ze houden er verschillende gewoonten op na en hebben andere gevoelens en gedachten. Je hebt vast wel een situatie meegemaakt dat je niet helemaal jezelf was of dat je een stem in je hoofd hoorde die zei dat het je toch niet zou gaan lukken.

Volgens de schrijvers denk je wellicht dat jij het bent die het leven leidt en dat je keuzevrijheid hebt, maar eigenlijk wordt je leven geleid door die ikken die in jou het hoogste woord voeren. Deze subpersonen bepalen een groot deel van je gedrag en van hoe andere mensen je zien. Het heeft trouwens niets te maken met een psychische stoornis waarbij je stemmen in je hoofd hoort. Het is normaal dat we meerdere ikken in ons hebben. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Welke gevolgen heeft duimen voor het leren?

Welke gevolgen heeft duimen voor het leren?

Zoals in de eerdere blog beloofd zal ik je nog meer inzicht geven in het vroegtijdig signaleren van logopedische problemen. Dit keer zal ik een blog schrijven over duimen. Duimen? Ja, duimen!

Ook bij duimen geldt dat er negatieve gevolgen kunnen zijn. Terwijl het ene kind blijft duimen, heeft het andere kind er totaal geen behoefte aan. Baby’s hebben soms behoefte aan het duimen doordat zij een sterke zuigreflex hebben en het duimen troost biedt. Vanaf ongeveer 9 tot 12 maanden verandert het duimen van een reflex in een gewoonte. Vaak vinden ouders het dan nog schattig om te zien, maar het is toch verstandig om iets aan het duimen te doen!

Gevolgen van het duimen:
Bij kinderen die op latere leeftijd nog duimen zien we vaker;

  • een scheef gebit; de tanden kunnen naar voren gaan staan.
  • een open gebit; de tanden kunnen niet meer elkaar waardoor afhappen met de voortanden
    niet meer mogelijk is.
  • slappe mondmotoriek; het kind zit veel met de mond open.
  • dat ze onduidelijk praten of slissen.
  • dat ze gevoeliger zijn voor verkoudheden en oorontstekingen.
  • dat ze dromerig zijn en niet voldoende aandachtig in de klas.

Lees verder

Auteur:

Chantal Mailly is gastblugger op klasvanjuflinda.nl. Chantal is logopedist en eigenaar van Logomedia Logopediepraktijk in Dordrecht. Zij begeleidt zowel kinderen als volwassenen met uiteenlopende problemen. Denk hierbij aan begeleiding op het gebied van spraak, mondgedrag, stem, lezen en taal. Haar doel is de cliënten in haar praktijk zo goed mogelijk, volgens de laatste inzichten, te kunnen begeleiden waardoor zij zich kunnen ontwikkelen en de kans krijgen hun dromen na te streven.