Review: Lieve kleine ezel

Boekentip: Lieve kleine ezel

Kerst komt steeds dichterbij en misschien ben je al wel bezig met de voorbereidingen voor de kerstviering. Dit jaar gaan we met de klas het kerstverhaal uitbeelden, maar soms heb je hier niet zoveel tijd voor. Het is dan ook prima om een mooi prentenboek als basis voor de viering te gebruiken. In deze blog wil ik je graag vertellen over het prentenboek Lieve kleine ezel.

Lieve kleine ezel
Het prentenboek is vertaald door Corien Oranje en vertelt het kerstverhaal vanuit het ezeltje. Kleine ezel mag mee naar Betlehem, hij mag Maria de hele weg dragen. Onderweg zien ze een mooie, grote ster die hen de weg wijs naar de stad van David.

Maria en Jozef zijn op zoek naar een slaapplek, maar alles is vol. Kleine ezel snapt er niks van; waarom gaan ze naar een paardenstal? Dan hoort hij opeens een baby huilen, baby Jezus is geboren!

Ie ha! roept de kleine ezel.
Wie had er nou ooit gedacht
Dat ik Jezus zou ontmoeten.
Dank u God, voor deze nacht! 

Hoe gebruik je het prentenboek?
Het prentenboek is geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar. Het verhaal bestaat uit versjes van vier regels per twee pagina’s. Het is een vierkanten prentenboek waarbij de pagina’s gevuld zijn met kleurrijke illustraties.

Doordat de versjes op rijm zijn kunnen de kleuters het gedichtje na enkele keren voorgelezen te hebben zo meedoen. Daarnaast zijn de versjes erg leuk om te gebruiken tijdens de Kerstviering. Je zou elk kind een versje kunnen laten opzeggen. Een leuke invalshoek om het kerstevangelie vanuit het ezeltje te vertellen! Net weer wat anders dan anders.

Door tussendoor een aantal mooie liederen te zingen geef je het nog wat meer diepgang. Het lied ‘Sjok, sjok, sjok, liep het ezeltje‘ moet je natuurlijk sowieso zingen. Ik zou ook de platen van het boek inscannen, zodat de kinderen gelijk een beeld bij het verhaal hebben. Maar je kunt er ook voor kiezen om de kinderen zelf tekeningen bij de versjes te laten maken. Eventueel kunnen ze de illustraties uit het boek gebruiken ter inspiratie.

Al met al dus een prachtig prentenboek met veel mogelijkheden om te gebruiken bij de kerstviering van kleuters!

Klik hier voor meer informatie of om het boek te bestellen.

Lieve kleine ezel
Schrijver: Dandi Daley Mackall (vertaald door Corien Oranje)
Uitgever: Kok
Prijs: €12,50

Review: Lieve kleine ezel

 

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Hoe leer je kinderen respect te hebben?

Hoe leer je kinderen respect te hebben?

Respect hebben voor elkaar is een belangrijke kernwaarde die op veel scholen terug komt in de regels of visie. Wanneer je dit als school van belang vindt is het belangrijk om dit ook goed te oefenen. Gewenst gedrag komt namelijk niet vanzelf; net als rekenen en taal moet je dit oefenen. Soms steeds weer opnieuw, net zolang totdat een kind het voldoende beheerst en het weer kan overdragen aan anderen. In deze blog geef ik voorbeelden hoe je kinderen leert om respect te hebben.

Wat straalt de school uit?
Wanneer je als school respect noemt in je visie moet dit ook duidelijk zichtbaar zijn in de school. Het moet niet iets zijn op papier, maar de leerkrachten, de school en de omgeving van de school moeten het uitstralen.

Hoe ziet het schoolgebouw eruit? Zijn de kapstokken netjes? Hoe ziet de teamkamer of het keukentje eruit? Zet je zelf je koffiekopje netjes in de vaatwasser? Raap je een papier op dat op de gang ligt te slingeren? Hoe praat je over en tegen ouders? Het moet niet alleen iets zijn dat je belangrijk vindt, het moet als iets vanzelfsprekend worden gevonden. Het moet een deel van jezelf zijn.  Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Letters leren met het spel Alpha catch

Letters leren met het spel Alpha catch

Als leerkracht van groep 3 ben je altijd op zoek naar nog leukere manieren om de letters te oefenen. Ik heb in mijn klas al veel materiaal staan, maar sinds kort hebben we iets nieuws. Met het spel Alpha Catch leer je de letters tijdens het bewegen. In de blog vertel ik je er graag meer over.

Deze blog is geschreven in samenwerking met Educratief. 

Alpha Catch
Je kent vast wel het vangspelletje waarbij de kinderen een balletje met een handschoen moeten vangen. Alpha Catch werkt op dezelfde manier, maar dan staat op elk gekleurd balletje een letter. Het is dan ook een leuke, fysieke manier om de letters en gelijk de motorische vaardigheden te oefenen.

Je gooit de bal en de ander vangt het op met de kleverige handschoen. Het kind kan twee handschoenen aandoen, maar een enkele is ook voldoende. De balletjes kleven namelijk erg snel en goed aan de handschoen. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Review: Wat me nu toch gebeurde op weg naar school…

Het meest bekende smoesje is denk ik wel die van de hond en het huiswerk. Dat er heel veel redenen kunnen zijn om te laat op school te komen bewijst het verhaal van “Wat me nu toch gebeurde op weg naar school…” wel. Nieuwsgierig?

Wat me nu toch gebeurde op weg naar school…
Het boek start met de vraag van de juf waarom de jongen zo laat is. Al snel blijkt dat de jongen onderweg heel wat heeft meegemaakt. Reuzenmieren hebben zijn ontbijt gestolen, hij wordt aangevallen door ninja’s, komt een olifantenparade tegen, blijft hangen in een reuzenspinnenweb en de president had zijn hulp nodig. En dat is nog niet alles.

Geduldig vraagt de juf tussendoor of dat de redenen zijn waarom hij zo laat is, maar elke keer volgt er een stroom van nieuwe incidenten onderweg. En dat zijn nog geeneens de redenen waarom hij te laat is. Dat heeft te maken met zijn rugzak en een tijdmachine. En of de juf dat allemaal gelooft? Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Opdrachten voor sterke lezers in groep 3

Opdrachten voor sterke lezers in groep 3

In groep 3 leren de kinderen lezen, spellen en schrijven, maar wat nu als een leerling al goed kan lezen? En dan bedoel ik niet M3 of E3 gehaald hebben, maar minimaal M4 of hoger. Deze kinderen kan je onvoldoende uitdagen met de pluslijn van de methode, dus je moet iets anders bedenken. Maar wat dan? In deze blog geef ik je een aantal ideeën.

Een sterke lezer
Wanneer je merkt dat een leerling bij aanvang groep 3 al goed leest dan is het belangrijk om gelijk actie te ondernemen. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld de mondelinge toetsen van de methode af te nemen. Nog beter is het om de AVI te toetsen, je weet dan zeker in hoeverre een kind voorloopt.

Loopt een kind ongeveer een half jaar voor dan kan je goed gebruik maken van de pluslijn vanuit de methode. Daarnaast kan je de kinderen extra uitdagende opdrachten geven. Soms komt het voor dat een leerling al zo goed leest dat de pluslijn zelfs te eenvoudig is. Het heeft dan niet zoveel zin om dit te laten doen, het is dan meer bezigheidstherapie dan dat het kind er daadwerkelijk iets van leert.

Lees ook: Onderpresteren, wat is het en wat doe je eraan? Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Bijbelse prentenboeken - Kathleen Amant

Bijbelse prentenboeken – Kathleen Amant

Wanneer je kleuters lesgeeft of jonge kinderen hebt dan ken je vast wel de tekeningen van Kathleen Amant, bekend van het meisje Anna. Maar wist je dat ze ook meerdere Bijbelse prentenboeken heeft geschreven en geïllustreerd? In deze blog wil ik je er graag meer over vertellen.

Bijbelse prentenboeken
De reeks ‘Bijbelverhalen aan kleuters verteld’ bestaat inmiddels uit 7 delen en is geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar. Elk prentenboek licht een verhaal uit de Bijbel op eenvoudige wijze toe. De teksten zijn erg goed te begrijpen voor jonge kinderen en de kleurrijke illustraties bieden een goede ondersteuning aan het verhaal. Kathleen heeft de verhalen toegankelijk voor jonge kinderen gemaakt, maar is wel dicht bij de Bijbelse waarheid gebleven.

Dit maakt de serie perfect inzetbaar op de peuterspeelzaal of bij de kleuters. Van elk prentenboek zijn ook kamishibai-platen gemaakt. Deze combinatie van voorlezen en theater dompelt de kinderen volledig onder in een verhaal. In een houten kastje of poppentheater worden grote prenten (A3-formaat) getoond. De verteller verschuift de prenten als in een trage tekenfilm en leest ondertussen het verhaal voor. De tekst die hoort bij de voorste prent staat steeds op de achterkant van de laatste prent in het kastje Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Thema Sinterklaas

Sinterklaas; de leukste tijd van het jaar?

Sinterklaas is bijna in het land en wellicht zijn sommige leerkrachten, net als ik, al met het thema Sinterklaas begonnen. Ontzettend leuk thema, maar wat brengt het een hoop drukte met zich mee. Een enthousiaste leerkracht die deze tijd vooral gezellig en leuk wil maken, nog enthousiastere kinderen die het allemaal wel heel erg spannend vinden en vooral alles optimaal willen beleven. De leukste tijd van het jaar?

Thema Sinterklaas
Het allerbelangrijkste is denk ik: laat het uit de kinderen komen. Waar zijn de kinderen aan toe? Wat speelt er? Is jouw klas al bezig met Sinterklaas of nog niet? Laat de kinderen hoeken bedenken en betrek ze in alles wat je in de klas gaat doen. Het voordeel van een groep 0/1/2 is dat de kinderen van groep 2 vorig jaar ook al met het thema hebben gewerkt. Dit brengt dan ook vaak ideeën op bij de kinderen. De kinderen hebben bij mij verschillende hoeken bedacht.

Op zoek naar leuke reken- en taalspellen rondom het thema Sinterklaas voor groep 3? Kijk dan naar het spellenpakket in de webshop.

Het huis van Sinterklaas
Het huis van Sinterklaas. Hier ontvangen de kinderen kleurplaten en post van de kinderen uit de klas. Deze worden bekeken en opgehangen en vaak wordt er even iets teruggestuurd met de typemachine van Sinterklaas. Ook staat hier een brievenbus waarin de kinderen zelf hun post voor Sinterklaas in kunnen doen. De kinderen zetten hun schoen bij de open haard en maken lijstjes met welk speelgoed ze moeten kopen bij de speelgoedwinkel. Lees verder

Auteur:

Chantal Veenhof werkt fulltime als juf in groep 0/1/2 in Bunschoten-Spakenburg. Ze heeft de PABO gedaan op de Marnix Academie in Utrecht. Ze volgt op dit moment een opleiding tot jonge kind specialist. Ze werkt ontwikkelingsgericht enheeft een passie voor het spelend en betekenisvol leren.

Review: Zoekboek Rik en de winter

Review: Zoekboek Rik en de winter

Je kent vast wel de schattige prentenboeken van Liesbet Slegers?  Rondom diverse thema’s heeft Liesbet zoekboeken gemaakt waarin het jongetje Rik samen met zijn poes Sam een rol spelen. In deze blog vertel ik je graag over een nieuw deel, namelijk Rik en de winter.

Rik en de winter
Op de eerste bladzijde maak je kennis met Rik. Hij vindt de winter zo fijn, zeker als er sneeuw is! Met zijn warme wanten aan en zijn mooie muts op kan hij heerlijk buitenspelen. Zijn ondeugende poes Sam houdt graag van verstoppen. Kunnen de kinderen de poes op elke bladzijde vinden?

Wanneer je door het boek bladert ontdek je dat op elke twee bladzijden een situatie is afgebeeld. Op de eerste illustratie is bijvoorbeeld de woonkamer afgebeeld. Rik krijgt van zijn moeder een nieuwe winterjas aan. Maar er zijn ook situaties rondom de tuin, de wintermarkt, schaatsen op het ijs, gezellig bij de haard en nog veel meer.  Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Spel: Captains of the golden Age

Ben je een bovenbouwleerkracht en werk je rondom de Gouden eeuw? Dan mag het spel ‘Captains of the golden Age‘ van Amsterdamse bodem eigenlijk niet ontbreken. Dit spel is geschikt voor 2-4 personen en de kinderen kunnen zich er uren mee vermaken. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Deze blog is geschreven in samenwerking met Golden Age Games.

Captains of the golden Age
In Smokkelaarsbaai liggen vier felgekleurde schepen, van verschillende maten en soorten, voor anker. Hun zeilen zijn gestreken en de bemanning rust, terwijl de schepen zacht heen en weer deinen. Rond een tafel in het midden van de herberg zitten drie mannen en een vrouw. Het zijn de kapiteins van de schepen.

Plotseling rent een kleine jongen naar binnen, met in zijn handen een verzegelde brief voor de herbergier. Nadat de herbergier de brief heeft gelezen loop hij naar de vier kapiteins toe. “Vrienden, mijn contact uit de Republiek laat me weten dat de prijs van peper nu hoger is geworden dan de prijs van goud”. Langzaam en voorzichtig gaat de kapiteins van tafel, maar zodra hun hebzucht de overhand krijgt beginnen ze naar hun schepen te rennen. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Wat doe je als een kind een grote mond heeft?

Wat doe je als een kind een grote mond geeft?

Misschien heb je wel een kind in de klas zitten dat altijd een weerwoord heeft. In zijn boosheid zegt hij allerlei nare dingen “Je bent een stomme juf!” en hij wil niet luisteren naar wat je zegt. Wat kan je dan het beste doen? In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Jij bent de baas
Wanneer een kind een grote mond geeft dan mag je dit nooit negeren of accepteren. Ook al zegt hij of zij misschien iets uit boosheid of onmacht; je moet laten weten dat je het gedrag niet accepteert.

Jij bepaalt als volwassene wat de grens is en dit moet je duidelijk en zo emotieloos mogelijk aangeven. Vermijd zoveel mogelijk discussies bij ongewenst gedrag. “Je mag op die manier niet tegen mij praten, dus…”.

Afhankelijk van de leeftijd van het kind kan je het straffen voor het ongewenste gedrag. Denk aan een time-out (voor elk leeftijdsjaar een minuut), het intrekken van privileges of het toevoegen van taken. Na het uitvoeren van de straf moet het altijd weer goedgemaakt worden. Je mag best van het kind vragen dat het sorry tegen je zegt.

Het is echt belangrijk om een grote mond te bestraffen. Het blijkt namelijk uit onderzoek dat kinderen die hiermee wegkomen, als volwassene vaker verbaal geweld gebruiken. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Review: Op zoek naar het begin

Review: Op zoek naar het begin

Misschien ken je het boek ‘Op zoek naar de zeekip’ van Joke Eijkenaar wel? Een ontzettend leuk en grappig prentenboek over een kip die op zoek gaat naar zijn zeemaatje. Ze heeft nu een nieuw boek geschreven, namelijk ‘Op zoek naar het begin‘. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Op zoek naar het begin
Op een ochtend besluit ridder Pepijn een bad te nemen in een meertje. Hij zingt en spettert erop los, totdat hij bedenkt dat hij zijn handdoek is vergeten. Pepijn is dan ook blij als hij er zomaar eentje ziet hangen in de struiken.

Maar als hij eraan trekt, blijkt het helemaal geen handdoek te zijn. Het is een lange lap stof waarvan hij het begin niet kan zien. Van wie is die lap? En waar gaat hij heen? Behulpzaam als een ridder hoort te zijn, is Pepijn van plan de stof terug te brengen naar de eigenaar. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Wat is volgens de onderwijsinspectie niet verplicht?

De werkdruk binnen het onderwijs is hoog. Daarom krijgen alle basisscholen in Nederland de brochure ‘Ruimte in regels’ van de overheid waarin precies staat wat wel en niet verplicht is in het onderwijs. In deze blog deel ik graag een aantal punten die belangrijk zijn om te weten als leerkracht.

Administratiedruk
Leerkrachten doen te veel aan administratie en leggen zichzelf onnodig verplichtingen op. Deze brochure helpt om precies na te gaan wat je nu wel en niet moet doen. Ga met onderstaande punten naar de directie, organiseer een vergadering en ga in gesprek welke aanpassingen je als team kan en moet doen. We moeten namelijk stoppen met al het overbodige schrijfwerk; steek de energie liever in de voorbereiding van de lessen!

In de wet- en regelgeving staat beschreven aan welke minimale eisen een school moet voldoen. Meestal staat er niet bij hoe dit gedaan moet worden. Als school krijg je dus veel vrijheid om hierin keuzes te maken. Veel administratieve taken zijn dus vaak opgelegd door het bestuur, de directie of het team zelf. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.