Thema Noordpool en zuidpool - groep 3/4

Thema Noordpool en zuidpool – groep 3/4

Na de vakantie zijn we in groep 3/4 gestart met het thema Noordpool. Met rekenen volgen we gewoon de methode, maar de taallessen zullen we wat meer los laten. Zeker in groep 3 gaan we de nadruk leggen op het lezen en schrijven van teksten. In groep 4 komt ook het begrijpend lezen en taalbeschouwing aan bod. Doordat het een combinatieklas is lopen veel lessen in elkaar over. In deze blog deel ik welke hoeken we bij dit thema hebben bedacht.

Hoekenwerk
Elke week gaan de kinderen zo’n twee uur in de hoeken. Deze leertijd willen we natuurlijk zo effectief mogelijk gebruiken. We hebben daarom diverse hoeken bedacht die de kinderen gedurende zes weken moeten doen. Nadat ze alle hoeken hebben gedaan mogen ze hun favoriete hoeken nog een keer kiezen. We noemen het een hoek, maar dit is vooral figuurlijk bedoeld. Een bepaald spel of ander materiaal kan ook al een hoek zijn.

We hebben een hoekenschema uitgeprint, zodat de kinderen per keer kunnen aangeven in welke hoek ze zijn geweest. Elke hoek heeft weer een bepaalde opdracht. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Boekentip: Ssst! De tijger slaapt

Boekentip: Ssst! De tijger slaapt

Op 24 januari is de opening van de Nationale voorleesdagen 2018. Tijdens deze dagen staat het voorlezen van prentenboeken centraal. Het boek Ssst! De tijger slaapt van Britta Teckentrup is verkozen tot het Prentenboek van het Jaar 2018. Dit prentenboek zal centraal staan tijdens De nationale Voorleesdagen. In deze blog wil ik graag wat meer vertellen over het prentenboek en tips geven hoe je de Voorleesdagen op een leuke manier kan vormgeven.

Ssst! De tijger slaapt
De tijger slaapt heel diep. Ssst… We willen haar niet wakker maken hoor. Er is alleen wel een probleem, want alle dieren (ooievaar, een vos, een schildpad, een kikker en een muis) moeten er langs en ze ligt heel erg in de weg. Wat moeten de andere dieren nu doen? Ze hebben haast! En ze hebben ook nog eens allemaal ballonnen bij zich.

Hoe gaan ze dit oplossen? Hoe kunnen de dieren voorbij de tijger komen zonder dat ze wakker wordt? Dat wordt spannend…

Dan heeft Kikker een briljant idee. Hij pakt een ballon en zweeft over de tijger heen. Ook de andere dieren proberen met behulp van een ballon aan de overkant te komen. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Leerlijnen rekenen rondom thema winter

Wij werken in groep 3/4 rondom thema’s. Elk thema zetten we een aantal doelen centraal; de doelen komen uit de methode. Aan het einde van de periode worden de doelen getoetst. De komende weken werken we rondom het thema noordpool/zuidpool en winter. Het leek mij leuk om ook de rekenlessen wat meer rondom dit thema te geven.

Leerdoelen
Ik heb rondom de belangrijke doelen van groep 3 powerpoints gemaakt. Het leuke is dat deze powerpoints zowel individueel als klassikaal kunnen worden gebruikt.

De leerdoelen die aan bod komen zijn:

  • splitsen tot 5
  • splitsen tot 10
  • sprongen van 2
  • plussommen tot 10
  • minsommen tot 10
  • buurgetallen tot 20
  • klokkijken hele uren
  • geldrekenen
  • cijfers ordenen van klein naar groot
  • het maken van een staafdiagram

Bij elke powerpoint hoort een werkblad. Je kunt deze per powerpoint geven, maar je kunt er ook een werkboekje van maken. Elke dag laat je de kinderen op het digibord een andere powerpoint zien. Handig als introductie of afsluiting van de rekenles, maar ook heel geschikt als je een paar minuten over hebt. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Meidenvennijn

Meidenvenijn in de klas, wat doe je er aan?

Ik vind het ontzettend leuk om in de middenbouw les te geven. De kinderen krijgen steeds meer een eigen mening, hun persoonlijkheid wordt nog meer gevormd en ze beginnen zelf te ontdekken wat ze wel en niet willen. In deze leeftijdscategorie worden vriendschappen gevormd, maar ook kinderen bewust buitengesloten. Misschien wel het bekendste fenomeen is het meidenvenijn in deze groepen. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Meidenvennijn in de klas
In sommige groepen kan er erg veel sprake zijn van meidenvenijn. Meiden die samenklitten, fluisteren en anderen bewust buitensluiten. Je kent vast wel de verschillende fasen van het groepsproces. Wanneer je de groep niet lekker aan het werk krijgt (performing) dan vraagt het sociale proces opnieuw de aandacht van de leerkracht.

Bij jongens lijkt het allemaal wat makkelijker te gaan. Zij bepalen onderling wie er de baas is en die bepaalt wat er gaat gebeuren. Zodra de rangorde is bepaald komt er duidelijkheid en rust in de groep. Bij meiden gaat het allemaal wat subtieler. Ook hier is sprake van een hiërarchie, maar die wordt minder openlijk bepaald.  Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Deel 1: Rijke leeromgeving thema Ridders en jonkvrouwen

“Ridder Martijn en Ridder Koen, zeurden bij de koning: we hebben niks te doen!” Nou, wij in groep 1/2 de afgelopen periode wel! Wat een uitgebreid thema is ‘Ridders en Jonkvrouwen’. De komende weken vind je op Klasvanjuflinda een Middeleeuws blog-drieluik over dit fantastische thema!

Luik 1: Rijke leeromgeving
Luik 2: Taal en rekenen
Luik 3: Muziek en beweging

Rijke leeromgeving: kasteelhoek
Hoe richt je je klas in als je de kinderen wilt laten spelen bij dit thema? Een echt kasteel als hoek kan natuurlijk niet ontbreken. Fantaseer met de kinderen: hoe gaan we dat kasteel vormgeven? In ons geval werd het een prachtig kartonnen gebouw, beschilderd met grijze verf en bestempeld met gouden (spons)stenen… het thema begon te leven.

Een vader van een leerling werkt bij een sloopbedrijf en kon daar een paar kettingen meenemen. Een andere vader heeft daarvan met sloophout een ophaalbrug gemaakt. Het was een succes! Binnen een paar weken hadden we een prachtig kartonnen kasteel, met toren en ophaalbrug. Lees verder

Auteur:

Carolien van Beveren is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Ze studeerde in 2009 af aan de PABO. Vanaf die tijd heeft ze altijd als onderbouwleerkracht gewerkt, met veel enthousiasme. Ze vindt het belangrijk dat in het onderwijs aan kleuters het spelende kind centraal staat. Ze houdt ervan om thema's uit te werken en blogt hier dan ook regelmatig over. Carolien geeft les op een basisschool in Zeeland. Ze is getrouwd en moeder van een peuter van 2,5 en een baby.

Hoe ga je om met negatieve gevoelens van kinderen?

Hoe ga je om met negatieve gevoelens van kinderen?

Als leerkracht ben je niet alleen bezig met het lesgeven maar je zorgt er ook voor dat de kinderen zich fijn voelen in de klas. Ik heb al vaak geschreven hoe je kinderen kunt helpen om hun emoties te reguleren of hoe je bepaalde sociale vaardigheden aanleert. Maar ook wij als volwassene kunnen ons verder ontwikkelen in het omgaan met kinderen. In deze blog wil ik het hebben over het omgaan met de negatieve gevoelens van kinderen. Dit doe ik met behulp van het interessante boek How2talk2kids van Adele Faber en Elaine Mazlish.

Even een kleine disclaimer: de term negatieve gevoelens wordt in het boek How2talk2kids gehanteerd. In principe kunnen gevoelens natuurlijk niet positief of negatief zijn. Dit zou betekenen dat het ene gevoel beter is dan de ander. Wel hebben wij als volwassene een bepaalde emotie bij de gevoelens van kinderen. Het wekt meestal bij ons iets negatiefs of positiefs op, vandaar dus de term negatieve gevoelens als we spreken over boos of teleurgesteld.

Gevoelens van kinderen
In een klas met 25 kinderen kan er elke dag wel iets onverwachts gebeuren. Elk kind komt met een bepaald gevoel naar school en dit zal invloed hebben op de leerling maar ook op zijn omgeving. Ook jij als leerkracht kan de sfeer in de groep bepalen. Ben jij een keer chagrijnig, dan zal de dag er anders uitzien dan dat je opgewekt bent.

We vinden het fijn als een kind lekker in zijn vel zit; misschien vinden we dit wel het allerbelangrijkst. Voor ons is het misschien ook wel leuker en makkelijker lesgeven. Kinderen die verdrietig, teleurgesteld of zelfs boos zijn vragen veel meer van ons. We moeten bewuster nadenken wat we zeggen en het kost ons meestal meer energie.  Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Beleef de winter in de klas met deze tips

Tips om de winter met de klas te beleven!

De meeste leerkrachten zijn het wel gewend om de herfst in de klas te halen. De kinderen mogen bladeren en herfstvruchten meenemen en er wordt een mooie herfsttafel gemaakt. Maar wist je dat je ook heel goed de winter in de klas kunt halen? In deze blog deel ik een aantal ideeën om de winter met de klas te beleven.

Waarom zou je dit doen?
Zeker voor jonge kinderen is het begrip tijd nogal abstract. Kinderen leven meer met de dag en hebben geen idee wat nou precies een jaar inhoudt. Het mooie is dat we in Nederland seizoenen hebben waardoor we het jaar heel goed kunnen opdelen in vier behapbare stukken. Door hier actief mee aan de slag te gaan kan dit de kinderen veel houvast geven. Door het te beleven en er woorden aan te geven wordt ook het proces van de seizoenen helderder. Wanneer bevriest de sloot? Waarom zijn mijn handen koud? Wat gebeurt er in het voorjaar?

Het wordt pas echt duidelijk als de kinderen er zelf mee aan de slag gaan; het echt kunnen beleven en ervaren. Maar hoe doe je dit? Hoe haal je buiten meer naar binnen? Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Paolo's oorlog

Boekentip: Paolo’s oorlog

Shirley Hughes heeft al veel illustraties en prentenboeken op haar naam staan en heeft daarmee veel prijzen gewonnen. ‘Paolo’s oorlog’ is haar eerste jeugdboek. Voor kinderen vanaf 12 jaar die van een spannend en aangrijpend oorlogsverhaal houden is dit boek zeker een aanrader.

Paolo’s oorlog
Tussen bepaalde tijden niet naar buiten mogen, geen één dag naar school kunnen en dus de hele dag thuis zitten. Dat is misschien even leuk, maar niet als dat al weken zo is door oorlog. Paolo verveelt zich dan ook enorm.  Het enige spannende wat hij doet is ’s nachts stiekem op zijn fiets door Florence rijden.

Zijn vader is onderdeel van het Italiaanse verzet, maar niemand weet waar hij is. Paolo zou ook zo graag iets willen betekenen en die wens komt sneller uit dan hij denkt. Samen met zijn moeder, zijn zus Constanza en de hulp Maria, beginnen ze aan een spannende en niet geheel ongevaarlijke onderneming: herbergen van geallieerde soldaten.

Saai is het leven van Paolo in ieder geval niet meer. Wie is er te vertrouwen? En lukt het Paolo met zijn fiets de soldaten naar een veilige plek te brengen? Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Gelukkig nieuw jaar! – ideeën voor in de klas

Gelukkig nieuwjaar! – ideeën voor in de klas

Het is alweer zover, het nieuwe jaar! 2018 is nu echt van start gegaan. Oud & Nieuw valt altijd in de kerstvakantie, maar dat betekent niet dat je er in de klas niet mee aan de slag kunt. In deze blog geef ik je een aantal ideeën om samen met je klas, na de kerstvakantie, oud & nieuw te vieren.

Allereerst vinden de kinderen het fantastisch om het nieuwe jaar ‘officieel’  te openen. Wellicht kan er iemand van de school wat vuurwerk afsteken zodat alle kinderen het kunnen zien. Denk hierbij wel aan de veiligheid. Natuurlijk kan je het ook vieren zonder vuurwerk te gebruiken. Een confettikanon van de Action is vaak favoriet bij kinderen. Zo kan je het nieuwe jaar in knallen! Een glaasje kinderchampagne kan de opening afmaken om samen te proosten op het nieuwe jaar.

Spelactiviteiten in de hoeken

Huishoek
In de huishoek kunnen de kinderen het Nieuwjaarsfeest vieren. Denk hierbij aan het maken van een Nieuwjaarsdiner, het ‘afsteken’ van vuurwerk, het aftellen voor het nieuwe jaar en het proosten en eten van oliebollen. Laat de kinderen hierbij vooral zelf met ideeën komen voor materialen. Hoe ga je spelen dat je vuurwerk hebt? Wat kan je hiervoor gebruiken? Hoe maak je oliebollen? Kan dat hier in de keuken of heb je nog meer spullen nodig? Laat de kinderen een boodschappenbriefje maken om vervolgens de spullen te gaan kopen in de winkel.

Lees verder

Auteur:

Chantal Veenhof werkt fulltime als juf in groep 0/1/2 in Bunschoten-Spakenburg. Ze heeft de PABO gedaan op de Marnix Academie in Utrecht. Ze volgt op dit moment een opleiding tot jonge kind specialist. Ze werkt ontwikkelingsgericht enheeft een passie voor het spelend en betekenisvol leren.

5 manieren om alles uit een vertelkastje te halen

5 manieren om alles uit een vertelkastje te halen

Misschien heb je in je klas een vertelkastje staan en staat het in een hoek te verstoffen. Of je hebt er wel van gehoord en het lijkt je wel leuk om aan te schaffen, maar je weet niet of het de investering wel waard is.  In deze blog laat ik zien dat je er veel meer mee kunt dan voorlezen of vertellen. Genoeg redenen om je vertelkastje uit het stof te halen of er nu een aan te schaffen!

Dit is een gastblog van Melanie Plag. Bezoek ook eens haar website Babboes voor meer inspiratie en tips of volg haar op Twitter

Verhaal vertellen met vertelplaten
Dit is de originele manier van werken met een vertelkastje of kamishibai, zoals het oorspronkelijk in Japan genoemd werd. Een kamishibai-verhaal bestaat meestal uit 8 tot 14 vertelplaten. Aan de voorkant van elke plaat staat een illustratie, aan de achterkant de tekst van de daarop volgende plaat. Je kunt het verhaal voorlezen of uit het hoofd vertellen.

Er zijn in Nederland tientallen kwalitatief goede platensets te koop, gebaseerd op prentenboeken of bijbelverhalen. Als je een beetje creatief bent, kun je het repertoire eindeloos uitbreiden door zelf platen te tekenen of te plakken van papier. Lees verder

Auteur:

Verhalenverteller met een hart voor jonge kinderen, ook bekend als Babboes. Voormalig kleuterjuf. Dol op verhalen en taal, maar ook op techniek, games en gadgets. Missie: vertellen als didactisch hulpmiddel terugkrijgen in het onderwijs. De kracht van verhalen is enorm en de wereld van de verbeelding een bron van inspiratie.

Teach Like a Champion - Het jonge kind 2.0

Teach Like a Champion – Het jonge kind 2.0

Misschien heb je er al wel eens van gehoord: de technieken van Teach Like a Champion. In 2012 is dit boek vertaald vanuit Amerika en sinds 2014 bestaat er een versie voor het jonge kind. Dit jaar is er een nieuwe versie uitgebracht. ‘Teach Like a Champion – Het jonge kind 2.0’. Wil jij ook met 15 praktische technieken het beste uit je kinderen halen? Lees dan vooral dit blog.

Teach Like a Champion – Het jonge kind 2.0
Het boek Teach Like a Champion is ontstaan doordat Doug Lemov veel leerkrachten heeft bezocht. Hij wilde onderzoeken welke vaardigheden een leraar tot een kampioen maken en die dus essentieel zijn voor het lesgeven. Omdat het bij kinderen in de leeftijd van 3 – 6 jaar net even anders gaat is er een versie Teach Like a Champion – Het jonge kind 2.0 ontwikkeld.

In 8 hoofdstukken worden 15 technieken beschreven. Ten opzichte van het het eerste boek zijn er 5 nieuwe technieken bijgekomen en andere technieken zijn verfijnt of onder een andere categorie ondergebracht. Elk techniek heeft een vaste opbouw waarbij er een uitleg is van het domein, gevolgd door de uitgewerkte technieken. Deze hebben een korte introductie, vaak aan de hand van een praktijkvoorbeeld, vervolgens wordt de kern toegelicht en worden er tot slot nog enkele aandachtspunten gegeven. Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Hoogbegaafdheid en executieve functies

Executieve functies; wat zijn dat precies? Het zijn de functies in je brein die het mogelijk maken dat je rationele beslissingen neemt, impulsen beheerst en kunt focussen op wat belangrijk is.
De hersenontwikkeling van hoogbegaafden verloopt sneller dan gemiddeld. De hersencellen maken meer verbindingen. Dat maakt het lastig het ene automatisch te doen en over iets anders na te denken. Al dat denken kost tijd, waardoor ze soms traag werken. En door al dat denken, al die cognitieve prikkels, zijn hoogbegaafde kinderen vaak snel afgeleid.

Lees ook: Executieve functies; wat doe je ermee?

Moeite
Zo kan het dat een razend slim kind grote moeite heeft met plannen, organiseren, doelgericht gedrag of taakinitiatie. Maar ook met emotieregulatie, impulscontrole en flexibiliteit. De auteurs van Slim maar… onderscheiden elf executieve functies waar hoogbegaafde kinderen moeite mee kunnen hebben.

Lees verder

Auteur:

Carolien van Beveren is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Ze studeerde in 2009 af aan de PABO. Vanaf die tijd heeft ze altijd als onderbouwleerkracht gewerkt, met veel enthousiasme. Ze vindt het belangrijk dat in het onderwijs aan kleuters het spelende kind centraal staat. Ze houdt ervan om thema's uit te werken en blogt hier dan ook regelmatig over. Carolien geeft les op een basisschool in Zeeland. Ze is getrouwd en moeder van een peuter van 2,5 en een baby.