Digitale leermiddelen voor groep 5/6

Dit cursusjaar willen we het ICT-onderwijs bij ons op school een flinke boost geven. We hebben een hele actieve ICT’er en een mooi budget gekregen om allerlei mooie materialen te kopen. We willen op deze manier aansluiten bij de 21 eeuwse vaardigheden en de kinderen al op jonge leeftijd kennis laten maken met het programmeren.

Disclaimer: geen enkel materiaal dat hieronder wordt beschreven is door bedrijven gesponsord. Alle materialen zijn door de school besteld en betaald. 

Digitale leermiddelen voor groep 5/6
In een serie van vier blogs wil ik de materialen delen die wij op school sinds een paar weken gebruiken. In deze blog deel ik de digitale leermiddelen voor de leerlingen in groep 5/6.

De nieuwe leermiddelen worden niet in 1x geïntroduceerd, dit is te onoverzichtelijk voor de kinderen. Eerst gaan kinderen van groep 7/8 ermee aan de slag en als zij het goed doorhebben wordt het materiaal aan een groepje kleuters uitgelegd. Zij kunnen het dan weer aan andere kinderen uitleggen; hierdoor ontstaat het sneeuwbaleffect. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Een hele kunst! – thema kunst met kleuters

De afgelopen weken hadden wij een schoolbreed project met het thema: ‘Een hele kunst’. Een geweldig thema om met kinderen aan te werken. In deze blog neem ik je mee in de activiteiten die wij bij de kleuters hebben gedaan.

Startactiviteit thema
Als startactiviteit voor de hele school was er een filmpje gemaakt van een kunstroof in de school. Twee leerkrachten, verkleed als boef, stolen een kunstwerk dat in de school hangt. Het bericht werd als politiebericht gefilmd en in de gezamenlijke opening laten zien.

Met de jonge kinderen hebben we uitgebreid gesproken over het feit dat het niet echt was en ze de opdracht gegeven om te ontdekken welke juf of meester de boef speelde. Dit zorgde voor veel minder spanning onder de kinderen.

De startactiviteit was een groot succes! Het probleem was dat er nu een nieuw kunstwerk in de school moest komen. Wie ging dat maken? En wat is kunst eigenlijk? Lees verder

Auteur:

Chantal Veenhof werkt fulltime als juf in groep 0/1/2 in Bunschoten-Spakenburg. Ze heeft de PABO gedaan op de Marnix Academie in Utrecht. Ze volgt op dit moment een opleiding tot jonge kind specialist. Ze werkt ontwikkelingsgericht enheeft een passie voor het spelend en betekenisvol leren.

Boekentip: Van wie is die sok?Boekentip: Van wie is die sok?

Boekentip: Van wie is die sok?

Oh heerlijk! Er is weer een nieuw deel uit van de peuterserie van Joukje Akveld. Ik heb al eerder reviews geschreven over Van wie is die staart? en Van wie is die auto? Vandaag een review over het prentenboek Van wie is die sok? Bij dit vijfde deel zijn de illustraties gemaakt door de talentvolle Charlotte Dematons.

Van wie is die sok?
Werk je met peuters of ben je zelf ouder van een peuter, dan ken je de serie ‘Van wie is…’ misschien al wel. In dit kartonnen boekje mogen de kinderen raden van welk personage de sok is.

Charlotte Dematons tekende fabelachtig mooie sprookjesfiguren die allemaal een kledingstuk zijn kwijtgetaakt. Maar wie goed kijkt ontdekt nog meer!

Op elke linker bladzijde staat een kledingstuk afgebeeld met daaronder de vraag ‘van wie is die (naam kledingstuk)?’. Op de rechter bladzijde staan vier personages waaruit de peuter kan kiezen. Nadat de peuter zijn keuze heeft gemaakt mag hij de bladzijde omslaan. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Digitale leermiddelen voor groep 3/4

Digitale leermiddelen voor groep 3/4

Dit cursusjaar willen we het ICT-onderwijs bij ons op school een flinke boost geven. We hebben een hele actieve ICT’er en een mooi budget gekregen om allerlei mooie materialen te kopen. We willen op deze manier aansluiten bij de 21 eeuwse vaardigheden en de kinderen al op jonge leeftijd kennis laten maken met het programmeren.

Disclaimer: geen enkel materiaal dat hieronder wordt beschreven is door bedrijven gesponsord. Alle materialen zijn door de school besteld en betaald. 

Digitale leermiddelen voor groep 3/4
In een serie van vier blogs wil ik de materialen delen die wij op school sinds een paar weken gebruiken. In deze blog deel ik de digitale leermiddelen voor de leerlingen in groep 3/4.

De nieuwe leermiddelen worden niet in 1x geïntroduceerd, dit is te onoverzichtelijk voor de kinderen. Eerst gaan kinderen van groep 7/8 ermee aan de slag en als zij het goed doorhebben wordt het materiaal aan een groepje kleuters uitgelegd. Zij kunnen het dan weer aan andere kinderen uitleggen; hierdoor ontstaat het sneeuwbaleffect.

Ozobot Bit 2.0
Maak kennis met de meest innovatieve programmeerbare robot! Deze interessante en educatieve Ozobot kan geprogrammeerd worden door middel van kleuren, lijnen en basis programmeertaal. Teken lijnen in verschillende kleuren en maak verschillende kleurcodes waardoor Ozobot verschillende commando’s uitvoert. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

5 tips met woordkaarten bij kleuters

Woordkaarten zijn niet meer weg te denken uit de onderbouwgroepen in de basisschool. Erg handig dat je per thema elke keer weer woordkaarten kunt printen of zelf kunt maken, die je in je klas gebruikt om de woordenschat te stimuleren. Ik geef je 5 tips met woordkaarten bij kleuters.

Mag ik van jou?
Geef ieder kind in de grote groep een woordkaartje. Zorg ervoor dat ze dit kaartje goed zichtbaar voor hun buik houden, zodat iedereen het plaatje kan zien wat erop staat. Herhaal zo nodig op het begin even alle plaatjes, zodat iedereen weer weet, wat zijn of haar woord is.

Eén kind heeft geen kaartje. Dat kind vraagt nu: “Sophie, mag ik van jou…de mixer?” Nu is Sophie degene zonder kaartje. Zij stelt een ander kind een soortgelijke vraag. Gaat dit spel klassikaal goed, dan kun je het ook in kleinere groepjes spelen. Zo zijn de kinderen sneller aan de beurt. Dan wel regelmatig als leerkracht zorgen voor het wisselen van de sets woordkaartjes! Lees verder

Auteur:

Carolien van Beveren is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Ze studeerde in 2009 af aan de PABO. Vanaf die tijd heeft ze altijd als onderbouwleerkracht gewerkt, met veel enthousiasme. Ze vindt het belangrijk dat in het onderwijs aan kleuters het spelende kind centraal staat. Ze houdt ervan om thema's uit te werken en blogt hier dan ook regelmatig over. Carolien geeft les op een basisschool in Zeeland. Ze is getrouwd en moeder van een peuter van 2,5 en een baby.

Boekentip: Hoeveel bomen?

Boekentip: Hoeveel bomen?

Ben je op zoek naar een iets wat filosofisch prentenboek? Dan heb ik een leuke tip voor je. Het boek ‘Hoeveel bomen?‘ is een bijzonder prentenboek waar je hele leuke en interessante gesprekken over kan voeren. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Hoeveel bomen
Op de eerste bladzijde staat in het groot de vraag: ‘Hoeveel bomen heb je nodig voor een bos?’. Alle dieren denken dat ze het weten, maar ze roepen allemaal iets anders. Is het 1500? 500 of misschien 85? De dieren maken er bijna ruzie over. Wie mag het beslissen?

Dan komt kleine muis naar voren; zij weet wel hoeveel bomen je nodig hebt voor een bos. Vier bomen; een boom voor elk seizoen! Maar dan zegt kleine mier dat iedereen het mis heeft. Het antwoord is namelijk één; je hebt één boom nodig voor een bos. Zelfs het allergrootste bos begint met het zaadje van één boom. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Thema kunst bij de kleuters

Museum bij de kleuters

De afgelopen weken hebben de kleuters bij ons op school over het thema kunst gewerkt. Een ontzettend leuk thema waarbij de kinderen al hun creativiteit kwijt kunnen. In deze blog deel ik wat ideeën en laat ik zien hoe mijn collega’s een fantastisch museum van alle kunstwerken hebben gemaakt.

Thema kunst
Tijdens dit thema hebben de kleuters over bekende kunstenaars gewerkt en bekende werken nagemaakt. Wij werken altijd het ene jaar rondom muziek en dans en het andere jaar rondom schilder- en beeldende kunst.

Al vrij vroeg in het thema zijn de kleuters naar een museum geweest om te ontdekken wat precies kunst is en hoe het er in het museum aan toe gaat. Veel kinderen waren nog nooit in een kunstmuseum geweest.  Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

De Grote Rekendag voor de onderbouw

De Grote Rekendag voor de onderbouw

Wie doet er mee aan de Grote Rekendag 2018? Een dag vol met rekenopdrachten, heel leerzaam en natuurlijk ontzettend leuk om eens een dagje alleen met dit mooie vak bezig te zijn. Als kleuterleerkracht merk ik, dat rekenen weleens een ondergeschoven kindje kan worden. Je bent toch al gauw wat meer bezig met voorlezen, woordkaartjes, een schrijfhoek, lettertafel, enzovoorts. Tellen en getallen, logisch denken, meten en meetkunde zijn ook goede onderwerpen om mee bezig te zijn met kinderen. Juist deze Grote Rekendag is dus heel nuttig voor de onderbouw.

Pakhuis
Het thema van de Grote Rekendag 2018 is ‘De school als pakhuis’. Een erg breed en leuk thema. Voor de onderbouw is gekozen om dicht bij het eigen pakhuis te blijven. Je moet namelijk vooral dingen uit het magazijn van je school gebruiken. Handig! De materialen die vereist zijn, zijn eenvoudig. Denk aan je knutselmaterialen, zoals scharen, lijmpotjes, priklappen en prikpennen.

Ook met ongesorteerd materiaal is een opdracht verzonnen: puzzelstukjes, plastic blokjes, stiften, pennen… Verder heb je een aantal dozen nodig, wc-rolletjes, fiches van een ontwikkelingsspel en voorwerpen van verschillende vorm, bijvoorbeeld een lineaal, pion en een doosje. Het is even verzamelen, maar dan heb je ook een ‘pakhuis’ vol om de Grote Rekendag mee te beginnen. Lees verder

Auteur:

Carolien van Beveren is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Ze studeerde in 2009 af aan de PABO. Vanaf die tijd heeft ze altijd als onderbouwleerkracht gewerkt, met veel enthousiasme. Ze vindt het belangrijk dat in het onderwijs aan kleuters het spelende kind centraal staat. Ze houdt ervan om thema's uit te werken en blogt hier dan ook regelmatig over. Carolien geeft les op een basisschool in Zeeland. Ze is getrouwd en moeder van een peuter van 2,5 en een baby.

Digitale leermiddelen voor de kleuters

Dit cursusjaar willen we het ICT-onderwijs bij ons op school een flinke boost geven. We hebben een hele actieve ICT’er en een mooi budget gekregen om allerlei mooie materialen te kopen. We willen op deze manier aansluiten bij de 21 eeuwse vaardigheden en de kinderen al op jonge leeftijd kennis laten maken met het programmeren en techniek.

Disclaimer: geen enkel materiaal dat hieronder wordt beschreven is door bedrijven gesponsord. Alle materialen zijn door de school besteld en betaald. 

Digitale leermiddelen voor de kleuters
In een serie van vier blogs wil ik de materialen delen die wij op school sinds een paar weken gebruiken. In deze blog deel ik de digitale leermiddelen voor de kleuters.

De nieuwe leermiddelen worden niet in 1x geïntroduceerd, dit is te onoverzichtelijk voor de kinderen. Eerst gaan kinderen van groep 7/8 ermee aan de slag en als zij het goed doorhebben wordt het materiaal aan een groepje kleuters uitgelegd. Zij kunnen het dan weer aan andere kinderen uitleggen; hierdoor ontstaat een sneeuwbaleffect.  Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Kinderen effectief prijzen, zo doe je dat

Kinderen effectief prijzen, zo doe je dat

Als opvoeders willen we graag het gevoel van eigenwaarde van kinderen vergroten. We willen dat ze een positief zelfbeeld hebben en vinden het fijn om ze te prijzen. Toch kunnen hier ook nadelen aan kleven. Kinderen kunnen er bijvoorbeeld narcistisch van worden. In deze blog deel ik tips aan de hand van het boek How2talk2kids hoe je echt en effectief kinderen kan prijzen.

Lees ook:

Het gevoel van eigenwaarde vergroten
In het boek How2talk2kids worden verschillende voorbeelden gegeven hoe je de eigenwaarde van een kind kunt vergroten. Je denkt misschien al snel aan het geven van complimenten, maar je kunt zo veel meer doen. Denk aan respect hebben voor zijn gevoelens, zelf keuzes laten maken of zelf een probleem laten oplossen. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Boekentip: Ridder Tim wil vliegen

Boekentip: Ridder Tim wil vliegen

Ga je binnenkort een thema inrichten over ridders en jonkvrouwen dan heb ik een hele leuke boekentip voor je! Uitgever Clavis heeft namelijk een nieuw prentenboek over ridder Tim, namelijk Ridder Tim wil vliegen uitgebracht. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Ridder Tim wil vliegen
Ridder Tim en zijn buurmeisje Saar liggen in het gras. Wanneer Saar zuchtend aangeeft het jammer te vinden dat mensen niet kunnen vliegen springt ridder Tim op. ‘Hoezo kunnen wij niet vliegen? Ik ben een ridder en zij kunnen alles!’

Samen gaan ze aan de slag op zoek naar vleugels. Allerlei spullen zoals vliegers en veren worden verzameld. Weer buiten maken Saar en Tim twee prachtige vleugels van de materialen. Tim klappert zo hard als hij kan, maar hij blijft met beide benen op de grond staan.

Ze bedenken van alles om te kunnen vliegen. Misschien lukt het met springen? Of met een aanloopje? Dan valt ridder Tim hard op de grond; zijn knie is kapot en zijn vleugels zijn stuk.

Gelukkig is daar mama om Tim te troosten en zij laat zien dat ridders toch echt kunnen vliegen! Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Hoe leer je kinderen om op toon te lezen?

Hoe leer je kinderen om op toon te lezen?

In mijn groep 4 leest ruim 60% van de kinderen op E4 of hoger. De meeste kinderen vinden het lezen dan ook erg leuk. Een nieuw doel is het leren om op toon te lezen. De kinderen hebben hier namelijk nog niet zoveel mee geoefend. Hoe je dit kunt doen deel ik in deze blog.

Blijven voorlezen
Ik vind het heerlijk om voor te lezen en probeer er elke dag echt wel even tijd voor vrij te maken. Door zelf voor te lezen leren de kinderen hoe je op toon leest en wat de eventuele valkuilen zijn. Hoe komt het over als je te snel of te onduidelijk leest? Waarom moet je stoppen bij de punten?

Echolezen
Elke week krijgen de kinderen een nieuwe leestekst die we elke dag lezen. De eerste keer lees ik de tekst helemaal voor. De dagen erna alleen klassikaal of in tweetallen. Door het voor te lezen leer ik de kinderen hoe je op toon kan lezen. Ook tijdens het klassikaal hardop lezen probeer ik dit te oefenen. Bij een lange tekst wordt het al snel een gemompel. Ik laat de kinderen dan even stoppen, lees het stukje nog een keer voor en daarna doen we het opnieuw. Het grappige is dat veel kinderen mijn toon en intonatie dan gaan overnemen. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.