Boekentip: SuperFinn en zijn cape

Boekentip: SuperFinn en zijn cape

‘SuperFinn en zijn cape’ is het eerste prentenboek uit de hand van Bianca Antonissen. De kracht achter de site jufbianca.nl. Benieuwd naar de rode draad van dit prentenboek? Lees dan snel deze blog.

SuperFinn en zijn cape
Finn zoekt overal. Waar is het toch? SuperMara wil graag met hem spelen maar dat kan niet zonder zijn supercape. Want zonder zijn supercape is hij gewoon Finn. Maar met supercape kan hij met losse handen fietsen en over de sloot springen.

Nadat zijn supercape eindelijk gewassen is en droog is kan hij gaan spelen, als SuperFinn. Hij is de beste in voetbal, verstopt zich als geen ander en kan torens bouwen tot aan de top. Hij durft dan ook zonder aarzelen op zijn nieuwe grotere fiets te stappen.

Maar als Mara vraagt waar zijn cape is gaat het opeens mis. Finn snapt er niks van. Heeft hij zijn cape dan misschien toch niet nodig? Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Boekentip: Het gekste paard van stal

Boekentip: Het gekste paard van stal

Dat in boeken alles kan bewijst het boek ‘Het gekste paard van stal’. Het is het eerste deel van de serie ‘Plotseling Pony’. Een boek waarin een pratende pony niet eens het meest gekke is. Nieuwsgierig? Lees deze blog om meer te weten te komen.

Het gekste paard van stal
Noor weet even niet wat haar overkomt als ze in haar trappenhuis een pony tegenkomt. Alsof dat allemaal nog niet vreemd genoeg is blijkt de pony ook nog te kunnen praten. Als klap op de vuurpijl verandert de pratende pony in een heel normaal meisje. Voordat Noor iets weet uit te brengen is het meisje er al vandoor.

Al snel komt Noor erachter dat het meisje Penny heet. Penny verandert voor een uurtje in een pony als ze gehinnik hoort en elke 15e tot 22e van de maand. Haar ouders zijn dan ook op zoek naar een stal voor Penny-pony. Dit mag echter niemand weten. Bij Noor is haar geheim veilig.

Noor bezoekt Penny zo vaak als ze kan. Ze ontdekt dat er iets niet pluis is met de stalmeid Ilona. Maar wat? Als ze een verdovingsmiddel ontdekt weet Noor zeker dat het springtoernooi geen eerlijke strijd zal worden.

Zal het Noor met Penny-pony lukken om haar te stoppen? Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Boekentip: Het dagboek van Nurdius Maximus in Belgica

Boekentip: Het dagboek van Nurdius Maximus in Belgica

Je denkt twee mannen van advies te voorzien, maar je wordt vervolgens ontvoerd. Dat overkomt Nurdius. In ‘Het dagboek van Nurdius Maximus in Belgica’ lees je hoe dat verder gaat. Op zoek naar een leuk leesboek voor de bovenbouw? Lees dan verder.

Het dagboek van Nurdius Maximus in Belgica
“Ik ben Nurdius Maximus, en ooit zal ik de grootste held in de Romeinse geschiedenis zijn. 
Op dit moment schiet dat nog niet zo op. Mijn vrienden lachen me uit, pa luistert nooit naar me en ma heeft alleen maar belangstelling voor haar heilige kippen. Het enige wat ik nu wil, is leren vechten als een gladiator. Want wie weet, misschien moet ik op een goede dag wel opdraven om Rome te redden! “

Nurdius heeft zichzelf ook dit keer weer aardig in de problemen gebracht. Hij is ontvoerd door barbaren uit Belgica. Ze vragen losgeld en Nurdius krijgt het voor elkaar dat hij zelf de brief mag schrijven. Hierin verstopt hij een geheime boodschap. Zo hoopt hij dat hij snel bevrijd zal worden. Hij weet echter hoe gierig zijn vader is en hij vraagt zich af of hij het geld er wel voor over heeft. Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Thema bouwen kleuters

Thema bouwen: “Juf, hoe bouw je een huis?”

Deze vraag werd gesteld door een van de kleuters van Joy, op zoals een kleuter dat kan een volkomen random moment en zonder enige aanleiding. Een vraag waarover ook zij als juf even moest nadenken, maar die de klas bracht tot een geweldig leerzaam project.

Ze besloot de vraag van deze kleuter te nemen als uitgangspunt voor een nieuw thema en het leek haar des te leerzamer om ook daadwerkelijk een ‘huis’ te gaan bouwen in de klas.

In deze blog zal zij jullie vertellen hoe ze dit aanpakte en hoe de kinderen stap voor stap werden meegenomen in dit proces.

Joy gaat bloggen voor Klasvanjuflinda, dus je kunt vaker blogs van haar verwachten. Ze heeft de academische PABO gedaan, een Master Orthopedagogiek afgerond en haar hart ligt bij het lesgeven aan het jonge kind. Momenteel werkt ze als leerkracht in groep 1/2 en is ze werkzaam als orthopedagoog op een leerproblemenpraktijk. In haar vrije tijd deelt ze haar ideeën en ervaringen op social media onder de naam JUV.

Een boek als uitgangspunt
Als ik in de klas werk aan een thema vind ik het fijn om een boek als leidraad te hebben. In dit geval koos ik voor het boek ‘Een huis bouwen’ van de Willewete serie.

Deze informatieve serie is erg populair in mijn klas en de informatie wordt vaak met open mond door de kleuters opgezogen. Het fijne van dit boek is ook dat het stap voor stap is opgebouwd en dat je dus alle bouwstappen met de kleuters kan doorlopen.

Lees verder

Auteur:

Joy van Veen werkt als leerkracht in groep 1/2 op een basisschool. Ze heeft de Academische PABO gedaan, een Master Orthopedagogiek afgerond en haar hart ligt bij het lesgeven aan het jonge kind. Naast het voor de klas staan is ze werkzaam als orthopedagoog op een leerproblemenpraktijk. In haar vrije tijd deelt ze haar ideeën en ervaringen op social media onder de naam JUV.

Startboek Skillis: Toekomstgericht leren

Startboek Skillis: Toekomstgericht leren

Steeds meer scholen willen zich richten op de 21eeuwse vaardigheden. Maar vaak is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan, want hoe ziet dit er dan concreet uit in de klassenpraktijk? Gelukkig is daar het Startboek Skillis. Skillis neemt je mee in de 21ste eeuw en geeft je concrete tools in handen waar je echt wat mee kan als leerkracht! In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Deze blog is geschreven in samenwerking met CED-Groep. 

Skillis
Wanneer we het hebben over 21eeuwse vaardigheden, worden we overspoeld met allerlei leerdoelen waar kinderen aan moeten werken. Skillis heeft deze doelen teruggebracht tot vier essentiële kernvaardigheden, namelijk: denkkracht, perspectief nemen, zelfregulering en samenwerken. Door als leerkracht hierop te focussen wordt het herkenbaar en behapbaar.
Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Boekentip: Boer Boris en de olifant

Het tiende deel in de prentenboekenserie over Boer Boris van Ted van Lieshout en Philip Hopman is verschenen, namelijk Boer Boris en de olifant. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Boer Boris en de olifant
Op een ochtend komt zusje Sam aanlopen met een dier dat Boer Boris nog nooit gezien heeft op zijn boerderij: een olifant.

Sam beweert bij hoog en laag dat ze al vriendschap met de goeiige lobbes heeft gesloten – en ze wil hem dus houden.

Boer Boris is het daar niet mee eens en stuurt de olifant weg. Maar daar laat de slimme Sam het niet bij zitten. De olifant is per slot van rekening haar nieuwe beste vriend.

Hij mag toch zeker wel blijven? Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Niks aan de hand

Boekentip: Niks aan de hand

Op zoek naar een origineel prentenboek? Lees dan deze blog over het prentenboek ‘Niks aan de hand’ van Corien Oranje. Dit kleurrijke prentenboek prikkelt ieders fantasie en is bij een hoop kringactiviteiten goed in te zetten!

Niks aan de hand
Een feestje is altijd leuk. Finn, Evi en papa zijn dan ook helemaal uitgelaten als ze een brief krijgen van opa. In die brief worden ze namelijk uitgenodigd voor de verjaardag van opa. Het belooft een mooi feest te worden.

De reis verloopt niet zoals gepland; de auto gaat kapot. Er zit niets anders op dan verder te lopen, dwars door het bos. Evi vindt dat heel spannend en Finn heeft ook zo zijn twijfels. Papa niet, want ze moeten naar opa zijn verjaardag. Niks aan de hand.

Papa loopt vrolijk door het bos en vertelt Evi en Finn dat er allerlei planten en dieren in het bos zijn. Finn ruikt, hoort en ziet intussen hele andere dingen. Dat is best wel spannend. Als hij het wil laten weten aan papa, wuift die het aan de kant: niks aan de hand. Maar is er echt niks aan de hand in het bos? Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Hart van mama of anatomie les voor een vierjarige

Wil je aan de slag gaan met ‘bookish play’? In deze blog vertelt Valentina van @boekavonturen hoe je een les anatomie aan het lezen van een informatieboek over het menselijk lichaam kan koppelen. Leuk bij het thema ‘mijn lijf’ of ‘ziek en gezond’. Lees snel verder en laat je inspireren!

Waar zit het hart van mama?
“Mama, weet jij waar je hart zit?”, vraagt Martin, als ik hem van school kom ophalen. “In mijn borstkas?”, zeg ik twijfelend, want dat sluw gezichtje betekent meestal dat er een trick achter zijn vraag zit.

“Welnee mama!”, zegt Martin en hij kijkt vol medelijden naar me (dacht ik al!). “Bij mama’s zitten hun hart meestal in de keel! Wist je zeker niet hé? Dat zei B. vandaag. Haar mama heeft haar hart in de keel, vooral als B. van een hoge glijbaan wil afglijden!”

Ik moest echt moeite doen om niet te lachen.

Op zoek naar een goed boek
Maar nog meer moeite kostte het me om daarna een goed boek te vinden om mijn woorden te bewijzen: bij alle mensen (ook bij mama’s!) zit het hart links in de borstkas. Ik wilde een soort anatomische atlas vinden, met niet te veel tekst en goede duidelijke afbeeldingen, die tegelijkertijd ook niet te realistisch zijn, zodat het niet te eng wordt.

Ik heb het bij de lokale bieb gevraagd en in meerdere boekenwinkels gezocht, maar zonder resultaat. En op een dag kwam ik een geschikt boek bij de Kruidvat tegen, met korting ook nog. Idealer kon niet!

Lees ook de review over het boek ‘Zo werkt mijn lichaam‘.  Lees verder

Auteur:

Valentina Jacobs heeft Maatschappelijk werk en dienstverlening gestudeerd en vervolgens master Social Work behaald. Tijdens haar opleiding heeft ze onder andere ook in het speciaal onderwijs gewerkt en zo haar passie voor het werken met jonge kinderen ontdekt. Sinds 2012 woont ze in Nederland. Tegenwoordig blijft ze thuis bij haar 4-jarige zoontje en blogt over kinderboeken en "book-based playing".

Playmobil speeltuin

Playmobil aan taalactiviteiten koppelen

Playmobil is ontzettend leuk en leerzaam om tijdens de thema’s in de klas te gebruiken. In deze blog deel ik graag hoe je het ook tijdens taalactiviteiten kunt inzetten en vertel ik je meer over de Playmobil Speeltuin die ik heb gekregen.

Playmobil Speeltuin
Welk kind kan zich nu niet in de speeltuin vermaken? Ik denk dat elk kind het heerlijk vindt om naar de speeltuin te gaan om hier plezier te maken. Lekker uitleven op de glijbaan, klauteren op de klimbaan en slingeren aan de turnringen. Het kan allemaal in de speeltuin van Playmobil.

Maar de speeltuin biedt meer; een wipkip, draaibak en allerlei kleine accessoires. Een bankje, mand met lekkere appels, een shake, zonnecreme, slippers en een zonnehoed.

Mama kan lekker uitrusten, terwijl de kinderen zichzelf vermaken. Leuk en herkenbaar voor de kinderen dus!

In de klas
Wij hebben een grote bak met playmobil en bij elk thema halen we er weer wat anders uit. Dit gebruiken we als speeltafel. Zo gebruiken we de ziekenhuis bij het thema ‘mijn lijf’ en de school bij de start van het nieuwe jaar.

Het leuke vind ik van playmobil is dat je het zo goed met elkaar kunt combineren. Deze speeltuin kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden als ‘schoolplein’ bij de school en de schoolbus. Een set kan je dus prima op meerdere manieren gebruiken.  Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Rapportmapje; op maat gemaakt voor jouw school

De afgelopen jaren zijn steeds meer basisscholen overgestapt naar het digitaal rapport. Na het printen wil je het rapport netjes in een mapje kunnen opbergen. Hiermee is de vraag naar een geschikte omslag voor de losse rapportbladen gekomen. Rapportmapje.nl heeft hiervoor een passende oplossing ontworpen waar ik je in deze blog graag meer over wil vertellen.

De blog is geschreven in samenwerking met rapportmapje.nl.

Rapportmapje
Als school wil je het geprinte rapport natuurlijk niet los meegeven of in een eenvoudige snelhechter doen. De kans is dan groot dat het niet zonder scheuren of kreukels bij de ouders terecht komt. Je wilt een mooie omslag voor het rapport wat tegelijkertijd een visitekaartje voor de school is. Het rapport gaat tenslotte vaak de hele familie- en vriendenkring rond.

Bij rapportmapje.nl kan je door een illustrator een uniek ontwerp voor een omslag laten maken waardoor het persoonlijk en herkenbaar wordt voor ouders, leerkrachten en kinderen. Voordat het ontwerp gemaakt wordt kunnen de wensen van de school worden besproken.

Welke kleuren zijn geschikt? Wat is de huisstijl van de school en hoe ziet het logo eruit? Wanneer de school nog geen eigen huisstijl heeft, dan kunnen ze hier ook bij helpen. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Boekentip: De zoon van de pottenbakker

Boekentip: De zoon van de pottenbakker

Wat als je in plaats van pottenbakker liever een dappere krijger wil worden? In het boek De zoon van de pottenbakker lees je het verhaal van Ryo. Hij is voorbestemd om pottenbakker te worden, maar door de komst van de geheimzinnige Vreemdeling, weet hij dat hij iets anders wil. In deze blog vertel ik je graag meer over dit spannende boek voor de bovenbouw.

De zoon van de pottenbakker
Een geheimzinnige Vreemdeling die helemaal alleen een groepje straatrovers verslaat zonder te vechten. Als Ryo dat ziet weet hij dat hij geen pottenbakker wil worden. Hij wil net zo’n dappere krijger worden als de Vreemdeling. Zijn vader laat hem zijn hart volgen en zo gaat Ryo op weg naar de Koude Berg.

Na een lange reis komt hij aan bij de Kluizenaar, hij heet Unzen. Samen leven ze een tijd op de Koude Berg en Ryo leert van Unzen om te ‘vechten’. Dat gaat niet zoals Ryo het zich had voorgesteld. Hij leert om de dingen ‘goed’ te doen en met volle aandacht. Dit alles is een voorbereiding op de volgende stap.

Als Ryo er klaar voor is brengt Unzen hem naar de Verborgenen in het Heuvelkamp. Hij ontmoet daar de Vreemdeling, die Akio heet, en de leider is in het Heuvelkamp. Samen met Daika, Katsou en Chou vormt Ryo een groepje, waarbij oefening de gehele dag centraal staat. Daarnaast zijn ze zelfvoorzienend en heeft ieder zo zijn rol in het kamp.

Na een tijd roept Akio het hele kamp bij elkaar. De keizer wil een samenwerking met de Verborgenen. Ryo mag mee op deze reis als verkenner. Al snel blijkt dat de keizer geen zuivere bedoelingen heeft. Wat zal Unzen zeggen als hij dit hoort? En wat is Ryo zijn doel nu? Zal hij zijn familie nog terug zien? Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Boekentip: Elektriciteit

Boekentip: Elektriciteit

De informatieve serie Willewete heeft twee nieuwe delen. Over Zo maak je een boek is pas een blog verschenen. Het andere nieuwe deel is Elektriciteit. Lees dit blog als je nieuwsgierig bent naar de inhoud.

Elektriciteit
Als je alles wilt weten over elektriciteit, dan moet je zeker dit boek lezen. Je krijgt antwoord op veel vragen. Waarvoor gebruiken we elektriciteit? Wat is groene stroom? Hoe werkt een zonnepaneel en wat heeft dat met elektriciteit te maken? En waarom is een stopcontact gevaarlijk?

Gelijk aan het begin van het boek leer je wat elektriciteit is. Je leert hoe vaak je elektriciteit gebruikt door te kijken naar de apparaten in huis. Ook leer je hoe het vroeger was toen er nog geen elektriciteit was.

Naast het bespreken van de nadelen van ons vele verbruik is er ook veel aandacht voor schone energie. Zo leer je veel over windmolens en zonnepanelen. Tot slot worden er tips gegeven hoe je zelf zuinig kunt zijn met energie en hoe je toch stroom kunt krijgen zonder stekker. Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.