Boekentip: Silvester… en de verdwaalde wolf

‘Silvester… en de verdwaalde wolf’ is al weer het zesde deel van de bekende Silvester boeken.  Elke keer weer weet Willeke Brouwer je te verrassen met de avonturen die Silvester beleefd. Nieuwsgierig? Lees dan snel verder.

Silvester… en de verdwaalde wolf
Er is een hoop commotie onder de inwoners van IJsselbroek. Er is een plan ontstaan voor een nieuwe woonwijk voor studenten en asielzoekers. Daar ziet iedereen alleen maar de nadelen van dus daar is het laatste woord ook nog niet over gesproken.

Silvester heeft wel belangrijkere zaken aan zijn hoofd. Het varken Sus is ziek, het schoolkamp staat op losse schroeven en er worden schapen doodgebeten. Vooral dat laatste is het onderwerp van gesprek tussen Silvester en zijn vrienden. Het lijkt erop dat een verdwaalde wolf de dader is en die willen ze graag met eigen ogen zien.

Voordat het plan om de wolf op de foto te zetten uitgevoerd kan worden, moeten er eerst 25 koeienkoppen naar Burgerdam gebracht worden. Silvester zijn moeder mag een kunsttentoonstelling houden en Silvester en Eva mogen mee. Dat lijkt saai, maar als er iemand met een koeienkop vandoor gaat wordt het zelfs bijna te spannend. Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Kerstmis met boer Boris

Boekentip: Kerstmis met Boer Boris

Het prentenboek ‘Kerstmis met Boer Boris‘ is alweer het elfde deel in de succesvolle reeks van Ted van Lieshout en Hopman. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Kerstmis met Boer Boris
Boer Boris oppert het plan dat er een kerstboom moet komen, het is immers al bijna kerst. Samen met Sam en Berend gaat hij op zoek naar de grootste van het bos. Met een kraan wordt de kerstboom uitgegraven.

Maar waar moet de kerstboom komen? De boerderij is veel te klein. Ze besluiten om de kerstboom op het erf te zetten. Alle dieren komen kijken. Alleen het oudste varken niet, dat ligt vast nog te slapen.

Maar nee, het varken ligt niet te slapen. Het is stilletjes doodgegaan. Ze besluiten om het varken in het bos te begraven. Thuisgekomen zitten de jongens verdrietig op de bank. Hoe kunnen ze nou vrolijk kerst vieren?

Boer Boris heeft een goed idee. “We gaan terug naar het bos en nemen kerstversiering mee.” Ze besluiten om ook alle andere bomen te versieren. Weer terug op de boerderij komt zusje Sam met goed nieuws aangerend. Er is namelijk een biggetje geboren! En dan is het toch nog feest! Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

De rol van de gedragsspecialist op school

De rol van de gedragsspecialist op school

Een jaar geleden heb ik na twee jaar studeren de master EN richting gedragsspecialist afgerond. Ik heb over mijn ervaringen een blog geschreven. Regelmatig krijg ik de vraag hoe de rol van een gedragsspecialist eruitziet. Wat kan je er in de praktijk mee op school en wat levert het op? In deze blog wil ik je er graag meer over vertellen.

De rol van gedragsspecialist in het algemeen
Volgens de LBgs (2015) is de functie van gedragsspecialist nog relatief nieuw en volop in ontwikkeling. Om de ontwikkelingen te stroomlijnen en om te komen tot kwaliteitsborging is in 2010 de Landelijke Beroepsgroep voor gedragsspecialisten (LBgs) opgericht. Zij zijn een platform dat ondersteunt bij het uitvoeren van de werkzaamheden en bij het actueel onderhouden van kennis.

Een gedragsspecialist is een leerkracht die zich geschoold heeft in het omgaan met leerlingen die extra onderwijs en ondersteuningsbehoeften heeft op sociaal en emotioneel gebied. De gedragsspecialist kan worden ingezet bij het voorkomen en tegengaan van en het omgaan met gedragsproblemen binnen en buiten de groep. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Waarom reflecteren op je eigen handelen?

Waarom reflecteren op je eigen handelen?

Vorige week deelde ik informatie uit verschillende onderzoeken over het belang van een goede leerkracht-relatie. Als leerkrachten zouden we niet alleen naar onze leerlingen moeten kijken, maar ook ons eigen handelen kritisch onder de loep moeten nemen. Ook jij hebt namelijk een aandeel in de relatie met een leerling. Maar waarom zou je dat doen, reflecteren op je eigen handelen?

Waar komt gedrag vandaan?
Er bestaan verschillende verklaringen voor gedrag dat leerlingen vertonen. Mijn visie sluit het beste aan bij het transactioneel model (Pameijer et al., 2011). Dit sluit namelijk goed aan bij het handelingsgericht werken.

Volgens dit model beïnvloeden kindkenmerken en de omgeving elkaar, maar worden zij ook zelf beïnvloed waarbij beiden veranderen als gevolg van de interactie. Dit betekent dat het gedrag van de leerling invloed heeft op de leerkracht, maar ook dat het gedrag van de leerkracht van invloed is op de leerlingen. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

De vijf talen van de liefde voor kinderen

De 5 talen van de liefde voor kinderen

Liefde is de basis van waaruit een kind zich zeker kan voelen. En als een kind zich zeker voelt, zal het opgroeien tot een vrijgevige en liefdevolle volwassene. Wist je dat elk kind een voorkeur voor een bepaalde liefdestaal heeft? Dit is een manier waarop het de ouderlijke liefde het beste verstaat. In deze blog vertel ik je er graag meer over aan de hand van het boek De 5 talen van de liefde voor kinderen.

Talen van de liefde
Elk kind, net als zijn opvoeder, heeft een voorkeur voor een bepaalde liefdestaal. Om het kind te laten voelen dat er van hem gehouden wordt, moeten we deze unieke liefdestaal ontdekken en leren spreken.

Er zijn vijf fundamentele manieren waarop mensen emotionele liefde spreken en verstaan. Dit zijn: lichamelijke aanraking, positieve woorden, tijd en aandacht, cadeautjes en dienstbaarheid. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Kriebelbeestjes

Thema kriebelbeestjes: wat kriebelt daar?

‘Kijk, een hele grote spin op het raam!’, riep een van mijn kleuters dwars door de ochtendkring. Alle kleuters draaiden zich razendsnel om om het kriebelbeestje te bewonderen. De bijbel op mijn schoot moest maar even wachten.

‘Nee’, besloot een andere kleuter, ‘het is een mug.’ En zo ontstond er een zeer leerzame discussie, want wanneer is iets nu een mug en wanneer een spin? Vleugels hoorden toch echt bij een mug, aldus de kleuters. Maar deze lange poten leken op de poten van een spin. Na wat zoeken in de boeken besloten we dat het een langpootmug moest zijn!

Een tijd geleden werkten we in de klas aan het thema ‘kriebelbeestjes’ en zo kwamen we erachter dat we deze beestjes eigenlijk overal vonden: op het raam, in de lucht, tussen de bomen en onder de stoeptegels. In deze blog zal ik jullie een stukje meenemen in ons thema. Lees verder

Auteur:

Joy van Veen werkt als leerkracht in groep 1/2 op een basisschool. Ze heeft de Academische PABO gedaan, een Master Orthopedagogiek afgerond en haar hart ligt bij het lesgeven aan het jonge kind. Naast het voor de klas staan is ze werkzaam als orthopedagoog op een leerproblemenpraktijk. In haar vrije tijd deelt ze haar ideeën en ervaringen op social media onder de naam JUV.

Het grote vouwboek

Boekentip: Het grote vouwboek

Geef jij les in de onderbouw? Dan mag Het grote vouwboek absoluut niet in je boekenkast ontbreken! Janet de Vink heeft een prachtig vouwboek met wel 75 originele vouwvoorbeelden gemaakt waar de kinderen veel plezier aan zullen beleven!

In deze blog vertel ik je graag meer over dit vouwboek.

Vouwjuf Janet de Vink
Wellicht volg je de vouwjuf al wel op Facebook. Ze inspireert al sinds 2015 haar volgers met de mooiste vouwwerkjes. Haar doel is om het vouwen na de kleuterperiode door te laten gaan naar de middenbouw en bovenbouw van de basisschool.

In Het grote vouwboek gaat Janet uit van de basisvouwsels van de doorgaande lijn van Fröbel, een bekend ontwikkelingspsycholoog. Alleen de 16 vierkantjes en de vlieger zijn qua volgorde omgedraaid. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

De lievelingsdieren van Nijntje

Boekentip: De lievelingsdieren van Nijntje

In deze blog wil ik je graag meer vertellen over het boek ‘De lievelingsdieren van Nijntje‘. Een geschikt boek voor de jongste lezer die de dieren wil leren kennen.

De lievelingsdieren van Nijntje
In dit boek kunnen kinderen kennismaken met de lievelingsdieren van Nijntje. Het boek is heel eenvoudig vormgegeven en er wordt gebruik gemaakt van weinig tekst.

Het is echt een boek voor kinderen tot ongeveer 2 jaar. De teksten zijn wisselend. Bij het hondje staat bijvoorbeeld: “Het hondje zegt waf”. Op de pagina ernaast staat een eend. Onder de eend staat: “Welk geluid maakt de eend?”

Andere vragen zijn bijvoorbeeld: “Wat doe jij daar?”, “Waar zwem je naar toe?” en “Waar kijk je naar?”.

Met behulp van de ronde ‘tabbladen’ kan eenvoudig van dier gewisseld worden. Er is een hond, eend, aap, vis, papegaai, leeuw, poes, kip, koe, schaap, vlinder en olifant. De dieren lijken willekeurig te zijn gekozen. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Boekentip: Waarom voel ik niet dat de aarde draait?

Al van jongs af aan stellen kinderen vragen. In het boek ‘Waarom voel ik niet dat de aarde draait?’ wordt antwoord gegeven op de meest bijzondere wetenschappelijke vragen. Dus wil jij ook weten wat een wormgat is en waarom je je moet wassen? Lees dan zeker even verder.

Waarom voel ik niet dat de aarde draait?
Het boek voelt bijzonder vanwege de dikke omslag. Vervolgens krijg je meteen een goed beeld van de inhoud van het boek door de overzichtelijke inhoudsopgave. Er worden namelijk 21 onderwerpen in het boek besproken, zoals: ruimtereizen, huid en zweet, medicijnen en schimmels.

Per onderwerp worden er gemiddeld zo’n 4 vragen beantwoord. Elke vraag wordt ondersteund met een sprekende illustratie of grappige afbeelding wat het geheel een speels effect geeft. Dat kan wat onrustig overkomen, maar het geeft het boek tegelijkertijd wel karakter.

Aan het einde van het boek vind je nog een verklarende woordenlijst voor begrippen zoals: anatomie, botulisme en pigment. Ook heb je daar de mogelijkheid om op trefwoord binnen het boek te zoeken. Lees verder

Auteur:

Hanneke Boxman werkt als leerkracht in het basisonderwijs. Ze deed de PABO in Ede en is leerkracht op een school in Veenendaal. Ze heeft echt hart voor de onderbouw en geeft met veel plezier les aan de kleuters. Ze heeft haar opleiding tot taalcoördinator afgerond, is onderbouwcoördinator en zoekt altijd manieren om zich te blijven ontwikkelen.

Keukenprins op de witte kool of groenteonderzoek met vierjarige.

Martin kent het geluid van de brievenbus als geen ander: bij ons komt door de week heel wat post binnen. Er liggen af en toe nieuwe boekjes voor hem tussen. Martin herkent die pakketjes meteen aan de zware geluid, waarmee ze naar binnen vallen.

Een paar dagen geleden gleed een pakketje van juf Linda door de brievenbus naar binnen! Yeey, een nieuw boekje! Martin rende de hal in, pakte het rechthoekig kartonnen doosje en maakte het meteen open. Er kwam een mooie groene boek te voorschijn; met een meisje en een jongetje aan de voorkant.

“Waar gaat het over?”, vraagt Martin ongeduldig. “Over prinses Arabella en de Keukenprins”, zeg ik. “Pffff, prinsessen zijn voor meisjes”, zucht Martin, duidelijk teleurgesteld. Maar hij wil nog even in het boek kijken.

Dan komt hij een interessante pagina tegen. Een pagina met afbeeldingen van heel veel verschillende soorten groenten: gewone, zoals aardappelen en uien, maar ook minder bekende, zoals artisjok en venkel. Lees verder

Auteur:

Valentina Jacobs heeft Maatschappelijk werk en dienstverlening gestudeerd en vervolgens master Social Work behaald. Tijdens haar opleiding heeft ze onder andere ook in het speciaal onderwijs gewerkt en zo haar passie voor het werken met jonge kinderen ontdekt. Sinds 2012 woont ze in Nederland. Tegenwoordig blijft ze thuis bij haar 4-jarige zoontje en blogt over kinderboeken en "book-based playing".

Boekentip: Klaasje Sinterklaas en de pakjesboot

Boekentip: Klaasje Sinterklaas en de pakjesboot

Ben je ook langzaamaan al weer aan het voorbereiden voor het thema Sinterklaas?  In deze blog wil ik je graag wat meer vertellen over ‘Klaasje Sinterklaas en de pakjesboot’ Een leuk prentenboek voor peuters en kleuters van Kathleen Amant.

Klaasje Sinterklaasje en de pakjesboot
Op de eerste bladzijde maken we kennis met Klaasje; hij houdt heel veel van Sinterklaas en is dol op cadeautjes uitzoeken en inpakken. Later als hij groot is wil Klaas zelf Sint worden.

Zijn moeder heeft kleine Klaas een mijter en rode mantel gegeven, zodat hij alvast kan oefenen om een goede Sinterklaas te worden.

Op pakjesavond wil kleine Klaas graag helpen met het rondbrengen van de cadeautjes. Hij haalt zijn rubberboot (stoomboot) uit de schuur en laadt de boot vol cadeautjes. Maar de boot gaat veel te hard; het heeft namelijk gesneeuwd, dus het is erg glad buiten. Kleine klaas schiet het water in en botst vervolgens tegen een hoge rode muur.

Hij is tegen de pakjesboot van Sinterklaas gebotst! Hij vertelt dat hij Sinterklaas wilde helpen, maar dat al zijn cadeautjes uit de boot zijn gevallen. Sinterklaas is heel blij met de hulp; hij kan dan eindelijk even een dutje doen. Kleine Klaas krijgt van de pieten een rondleiding en geniet van alle kamers die hij ziet. Lees verder

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

motiverende leesactiviteiten in groep 3

4 motiverende leesactiviteiten in groep 3

Groep 3 staat in het teken van leren lezen, schrijven en rekenen. Ondanks dat de kinderen ontzettend veel moeten gaan leren, hebben zij ook nog een behoefte om lekker te kunnen bewegen. En hoe fijn is het om deze twee dingen te combineren! Bij mij in de klas probeer ik veel gebruik te maken van verschillende motiverende leesactiviteiten. Hoe? Dat lees je in deze blog!

Behoefte aan beweging
Het is algemeen bekend dat alle kinderen behoefte hebben aan beweging. Bij jonge kinderen is deze behoefte nog sterker. Een hele dag op een stoeltje zitten en luisteren naar de juf is dan ook best veel gevraagd voor kinderen uit groep 3.

Om aan hun bewegingsbehoefte te voldoen, probeer ik meerdere keren op een dag even lekker met ze te bewegen. Soms is dat gewoon even wat rek- en strek oefeningen tussendoor, een bewegingsspelletje of een dansje.

Maar vaak is het ook een coöperatieve werkvorm. Ik kies er regelmatig voor om een motiverende werkvorm in te zetten in de klas, omdat je dan naast even bewegen, óók nog bezig bent met de lesstof. Lees verder

Auteur:

Joy Hoogervorst heeft de PABO gedaan aan de Haagse Hogeschool en is drie jaar geleden afgestudeerd. Ze heeft de afgelopen jaren groep 4 en groep 6 gedraaid in Den Haag en is nu werkzaam in Lisse. Dit jaar staat zij voor groep 3. Zij legt de focus in de klas op het spelenderwijs leren, coöperatief leren en het werken met thema’s. Op instagram deelt zij onder de naam jufjoy_ haar ideeën.